Varpajaiset - mitä mieltä olet?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teillä isä pitänyt varpajaiset? Mitä mieltä olette varpajaisista?

Meillä mieheni ei ole pitänyt varpajaisia. En tiedä tietääkö hän edes sellaisen olemassaolosta. Mutta en varsinaisesti olisi ilahtunut, jos olisi pitänyt esim. heti sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Kyllähän isällä saa olla omaa aikaa ja saa juhlia jne. Mutta mielestäni voisi heti vauvan synnyttyä olla ennemmin kotona tutustumassa vauvaan, tukemassa synnytyksestä väsynyttä äitiä ja muutenkin tekemässä oman osuutensa kodin- ja lastenhoidosta. Muutenkin jotenkin hassu ajatus että isä lähtisi kavereiden kanssa ryyppäämään vauvan syntymän kunniaksi. Eikö vauvaa tulisi juhlia kotona vauvan luona.

Meillä kyl piti varpajaiset, tai sillä nimellä kutsu kavereita juhlimaan. Mutta juhlat järjesti vasta loppu kesästä ku vauva synty keväällä 😂 oisin suuttunu jos ois lähteny heti ryyppäämään ku vauva synty tai oli muuten tosi pieni 🤭

Ex ei pitänyt ikinä varpajaisia. Vähän epäilen, että ei kyllä nykyinenkään kumppani, kun juo muutenkin niin harvakseltaan alkoholia.

Todella kyseenalainen perinne. Nainen synnyttää ja lapsen isä lähtee juhlistamaan kavereiden kanssa ja jättäisi tuoreen lapsen ja väsyneen äidin keskenään 😅 meillä ei vietetty varpajaisia vaan otettiin toisena vanhempana yhtälainen hoitovastuu uudesta tulokkaasta. Jos olisi perinteekkäästi lähtenyt juhlimaan, olisi saanut jäädä sille tielle.

Oma mies ei koskaan ole pitänyt varpajaisia, enkä itse ymmärrä tätä perinnettä. Vastasyntynyt vauva, mahdollisia mustasukkaisia sisaruksia ja väsynyt äiti kotioloissa - isä lähtee viihteelle? Toki jokaisella on omat tarpeet ja toiveet, mutta minun mielestä vauva voi kasvaa hieman ja sitten lähteä juhlimaan kun tilanne on hieman rauhoittunut jos niin kovasti tahtoo.

Alunperin näitä varpajaisia on juhlittu kai heti lapsen syntymän jälkeen, kun äiti ja vauva ovat vielä sairaalassa ja isä yöt kotona. Jos ei saada perhehuonetta, niin en minä pahastu jos mies viettää varpajaisia kunhan tulee sitten heti seuraavana päivänä pirteänä takaisin sairaalaan. :Face With Tears Of Joy: En kyllä välttämättä tykkäisi sitten kun kotiuduttu on, että mies lähtee heti viihteelle ja jään kotiin yksin vastasyntyneen kanssa.

Nykyaikana vähän vaikea juhla. Jos olisi wanhanaikaisesti äiti sairaalassa, isällä vierailuaika kaksi tuntia iltapäivällä, ja kyseessä esikoislapsi, niin mikä jottei jos osaa nätisti juhlia. Mutta tosiaan tuollaisia tilanteita ei nykymaailmassa taida olla, niin parempi jättää juhlimiset myöhempään aikaan. Toivon kyllä että molemmilla vanhemmilla on vuodessa kerran - pari syytä ja halua juhlia ystävien kesken, koska niitäkin tarvitaan 😊 mutta pikkuvauva-aika ainakin kiva rauhoittaa. Itse veikkaan että miehellä halu juhlia joulun alla ensimmäisen kerran kun silloin heillä lähimpien kaverien kanssa ollut perinne. Itse odotan saavani silloin herkkuja kotiin koko vuorokauden tarpeiksi, ja mahdollisesti muutakin hemmottelua vastineeksi 😂

Ex ei pitänyt varpajaisia. En varmaan olisi pannut pahakseni, vaikka olisi esikoisen kohdalla pyytänyt pari kaveria ottamaan muutaman oluen, kun olimme kolme päivää sairaalassa. Kuopuksen syntyessä hän oli luonnollisesti esikoisen kanssa sairaala-ajan synnytyksen jälkeen.

Nykyinen mies ei juhli varpajaisia, mutta sanoin että voihan hän pyytää hyvän ystävänsä kahville/oluelle tms juhlistaakseen isyyttään, kun emme toivoneet perhehuonetta ja isot lapset ovat isällään mun synnytyksen ajan.

Ei varmana tule mies pitämään varpajaisia. Ei ole yhtään sen tyyppinen ihminen että moiset kiinnostaa. Nyt olisi viikonloppuna ollut firman tarjoamat bileet mutta ei kuulemma kiinnostanut lähteä. Jos mies haluaisi pitää varpajaiset niin kannustaisin. Se on kuitenkin vain yksi yö ja seuraava päivä, vaikka äitinä olen varmasti itse pienen vauvan kanssa väsynyt, niin kyllä ihan mielelläni soisin isälle varpajaiset ja potkisin lähtemään. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Voisin olla toista mieltä jos miehellä olis tapana lähteä juhlimaan ihan muutoinkin.

Alunperin näitä varpajaisia on juhlittu kai heti lapsen syntymän jälkeen, kun äiti ja vauva ovat vielä sairaalassa ja isä yöt kotona. Jos ei saada perhehuonetta, niin en minä pahastu jos mies viettää varpajaisia kunhan tulee sitten heti seuraavana päivänä pirteänä takaisin sairaalaan. :Face With Tears Of Joy: En kyllä välttämättä tykkäisi sitten kun kotiuduttu on, että mies lähtee heti viihteelle ja jään kotiin yksin vastasyntyneen kanssa.
No meillä meni just noin, oltiin vielä lopulta viikko sairaalassa, niin hyvin ehti. Ei mua haitannut yhtään, että yhtenä iltana lähti parin kaverinsa kanssa yhden luokse saunomaan ja ottamaan muutaman oluen. 😊

Mutta riippuu siis ihan tyylistä kuinka ja koska ne varpajaiset toteuttaa. Jos olis ollut kuvitteellisesti vsikkapa mun kotiuduttua parin vrk jälkeen hyvin kipeänä, joko lähtenyt kaupungille ryyppäämään pilkkuun asti, tai järjestänyt kunnon kotibileet, niin en todellakaan olis hyväksynyt.

Ei ole varpajaisia lapsista vietetty, tosin olen sairaalastakin kummankin lapsen kohdalla tullut alle 2vrk sisään kotiin. En tosin olisi kovin mieltäni pahoittanut vaikka olisikin ollut varpajaiset. Jos vielä lapsia tulee niin senkus lähtee juhlistamaan. Kuulostaa ihan kivalta, jos on vaikka joku saunailta muutaman oluen, viskipaukun ja sikarin kera, miksi minä sen kieltäisin. Jos suuttuu ajatuksestakin että mies lähtisi juhlimaan, mulle tulee ajatus että lapsen isä viipottaa pilkkuun asti baarissa ja sammuu lähiojaan, niin en sellaisen ihmisen kanssa alunperinkään lapsia tekisi.

Takaisin