Varotteko sylkikontaktia lapsen kanssa? Saako lasta pussata suulle?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Saako teistä lasta pussata suulle? Varotteko antamasta lapselle ruokaa samalla lusikalla millä itse olet syönyt? Asiantuntijat on sylkikontaktista montaa mieltä, kuten voimme todeta Vau:n artikkelista: https://www.vau.fi/vauva/terveys/lapsen-pusuttelu-terveyden-edistaja-vai-hammaspeikkojen-levittaja/

Meillä ei pussata lasta suulle eikä myöskään anneta samaa lusikkaa, pulloa tai ylipäätään mitään mikä on ollut vanhempien suussa. Itsellä varsinkin ollut sen verran monta reikää suussa (hyvästä hoidosta huolimatta!) että epäilen suussani elävän hammaspeikkoja vähän turhan paljon - enkä näitä halua lapselleni jakaa. Mielestäni ei kyllä muutenkaan kuulu pussata lasta suulle. Se on aikuisten juttu.

Kyllä meillä pussaillaan, syödään samasta lusikasta ja juodaan samasta lasista kaikkien kanssa. Esikoinen pienenä pussasi aina suulle. Ei häntä koskaan siihen opetettu enkä tosiaan tiedä mistä sen oppinut kun totaaliyh:na hänen kanssaan elin ensimmäiset vuodet. Pienempi ei vielä osaa pussata, häntä suukotellaan paljon poskille, mutta hänellä on molemmat vanhemmat roolimallina pussailusta suulle :hug003 saa nähdä kuinka hän pussailukulttuurin ottaa haltuunsa.

Välttelen sylkikontaktia, mutta en mitenkään hysteerisesti, koska itselläni ei ole reikiä hampaissa. Miehellä sen sijaan on paljon, joten häntä olen kehottanut olemaan varovaisempi. Suukot annan poskelle.

Pusut pääsääntösesti poskelle, otsalle, mutta välillä kummatkin lapsista haluaisi antaa suukon suullekin kun iskä ja äitikin antaa toisilleen niin :D
Ja samasta lasista/lusikasta tms tulee myös välillä annettua vaikka yleensä kaikilla omat ruokailuvälineet jne, eli ei olla hysteerisiä asian suhteen..

Meillä lapset ei anna pusuja suulle, se on aikuisten juttu. Ja kaikilla on omat ruokailuvälineet. Mutta onpahan ne lapset silti käyny lipasee meidän aterimii ja juomalaseja.

Meillä ollaan oltu melko tarkkoja tuossa sylkikontaktin välttämisessä. Ikinä en ole lapsia suulle pussannut, eikä samalla lusikalla olla syöty. En myöskään anna ottaa omalta lautaselta mitään, mihin olen jo koskenut, enkä juoda juomia, joita olen itse juonut. Muut aikuiset noudattavat samaa linjaa.

Ollaan tarkkoja. Suulle ei suukotella, se ei mielestäni kuulu lapsen ja vanhemman väliseen kanssakäymiseen.

Mutta sitten nämä isovanhemmat, jotka ei kunnioita meidän sääntöjä ja on siirtäneet kariesta lapsille. :arghh: suututtaa niin sanoinkuvaamattoman paljon. :smiley-angry016

Ei suukotella suulle eikä jaeta ruokailuvälineitä. Ihan tietoisesti näitä vältän juurikin hammasterveyden vuoksi. Muutoin en pidä lapsen pussailua mitenkään sopimattomana vaikka se tapahtuisi suulle. Tarkoitan, että vaikken itse niin tee hammasterveyden takia, en koe, että se olisi muuten jotenkin epäsoveliasta. :)

Me ei suukotella suulle, vaan poskelle, otsalle jne. Tosin taapero on ilmeisesti joskus pistänyt merkille, että miehen kanssa pussataan suulle, ni taapero antaa välillä suulle pusuja, vaikka sitä yritetään vältellä.
Lusikoissa, juomalaseissa jne ollaan ehdottoman tarkkoja, ettei hammaspeikot päädy lapsille.

Omat vanhemmat lapset kun oli pieniä ( yli 17v sitten) ei tullut varottua.
Nyt odotan iltatähteä Turkissa joten en usko, että saa täysin vältettyä kulttuurista johtuen.
Täällä kun mm. koko perhe/ suku syö samoilta lautasilta aamupalan, lounaan, illallisen

Njaah, omat ruokailuvälineet ruokailun ajan on jees. Pusuja suulle -joskus - mielestäni siinä ei ole mitään seksuaalista, kyllä sitä suutelee miestään ihan eri tavalla ;) . Tärkeämpää on se suun hoito, eli pestään hampaita kunnolla joka päivä, enimmäkseen säännöllinen, terveellinen ruokavalio jne.

Takaisin