Varhaisultra

Tiedän tunteen. Mulla kans alkion koko oli pienempi, mitä olis pitänyt, mutta onhan sitä hankala mitata tossa vaiheessa, kun kokoa on joku 5-10 mm (vk 6+ jotain).

Ja mullakin oli siellä se toinen epämääräinen pussi, jonka kohtalo kiinnostaa kovasti. Todellakin siis lasken päiviä seuraavaan ultraan, johon on nyt 4 vrk ja 15 h. :happy3
 
Tietääkö kukaan Helsingistä muuta varhaisultria tekevää ja edullista paikkaa kuin Perhe Arte? :)
 
Ultrassa käyty aamupäivällä! Molemmat vauvat kasvaneet hyvin ja syke vahva! Kaikki oli kuin pitääkin. Käsiä heiluttelivat kovasti :D koko raskaus tuntui epätodelliselta, niin ihana päästä kurkkaamaan, että onko kaikki hyvin. Hyviä vointeja kaikille :)
 
Tänään olin toisessa (hartaasti odotetussa) varhaisultrassa sairaalalla. Jouduin oottaan yli puol tuntia omaa aikaani, mutta se kyllä palkittiin. Siellä oli just tänään otettu koekäyttöön uus ultrauslaite, jolla näky tosi hyvin ja pysty ottaan 3D-kuviakin. Tosin meidän tapauksessa sikiö näytti vaan aikalailla möykyltä, jolla oli vähän ulokkeita. :wink Se oli kasvanut ihan tavoitteiden mukaan ja nyt viikkoja 8+4.
Perinteisessä ultrakuvassa näkyi parhaiten selkäranka, pää, tynkäkädet ja -jalat ja niiden liikkeet. Kova melominen siellä oli jo käynnissä, vaikka kokoa oli vaan 22 mm.

Huuh, toistaiseksi ainakin vähän huojensi oloa. Ens viikolla voi soittaa neuvolaan.
 
Mä olen ollut ihan stressissä, kun mun oireet on isoilta osin hävinneet kokonaan. No, aamuyöllä tänään päätin että tämä panikoiminen ei ole hyvä mulle, ja vielä vähemmän sille oletetulle vauvalle. Soitin sitten heti aamulla yksityiselle ja sain ihme kyllä ultra-ajan aamupäivälle. Menin sinne yksin, kun lähdin kesken päivän töistä ja pelkäsin ihan hirveesti.

Olen niin onnellinen, kaikki oli hyvin! Siellä hän oli! Pieni pikkuinen vauva. Kädet heilui, välillä ne oli suussa ja hän liikkui muutenkin. :happy: Varmistui sekin, että olin oikeessa viikkojen suhteen, oon nyt 9+2. On tämä hienoa ja mulla on niin rauhallinen olo.:) Seuraavaksi sitten nt-ultra.
 
Mä olen ollut ihan stressissä, kun mun oireet on isoilta osin hävinneet kokonaan. No, aamuyöllä tänään päätin että tämä panikoiminen ei ole hyvä mulle, ja vielä vähemmän sille oletetulle vauvalle. Soitin sitten heti aamulla yksityiselle ja sain ihme kyllä ultra-ajan aamupäivälle. Menin sinne yksin, kun lähdin kesken päivän töistä ja pelkäsin ihan hirveesti.

Olen niin onnellinen, kaikki oli hyvin! Siellä hän oli! Pieni pikkuinen vauva. Kädet heilui, välillä ne oli suussa ja hän liikkui muutenkin. :happy: Varmistui sekin, että olin oikeessa viikkojen suhteen, oon nyt 9+2. On tämä hienoa ja mulla on niin rauhallinen olo.:) Seuraavaksi sitten nt-ultra.

Hyvä, että rauhoitti! Mulla kans nyt 9+1 ja oon jo kahdesti käynyt ultrassa, kiitos lapsettomuus poliklinikan, mutta muuten olisin kyllä ihan tulisilla hiilillä, kun en tietäis, onko siellä elämää ja onko se oikeassa paikassa ja oikean muotoinen jne.

Kyllä toi ultrakäynti ainakin muutamaksi päiväksi rauhoittaa.
 
Hyvä, että rauhoitti! Mulla kans nyt 9+1 ja oon jo kahdesti käynyt ultrassa, kiitos lapsettomuus poliklinikan, mutta muuten olisin kyllä ihan tulisilla hiilillä, kun en tietäis, onko siellä elämää ja onko se oikeassa paikassa ja oikean muotoinen jne.

Kyllä toi ultrakäynti ainakin muutamaksi päiväksi rauhoittaa.

Joo, tosi paljon rauhoitti. Olin alunperin päättänyt, että menen vasta siihen nt-ultraan, kun minä saan vaan ne kaksi ultraa ilmaiseksi. Ajattelin että kivempi käyttää rahaa sitten extra-ultraan raskauden myöhemmässä vaiheessa, jos joku mietityttää, mutta kyllä nyt tuo about 100e mitä tähän ultraan meni tuntuu hyvin käytetyltä rahalta. Ihan jo sen oman mielenrauhan takia. Nyt voi sitten rauhallisin mielin odotella nt-ultraa.
 
Voi kun olisi ylimääräistä niin heti varaisin ajan yksityiselle ultraan. Viime viikolla minulla oli yhtenä päivänä erittäin paljon voimakasta vihlontaa alavatsassa, mutta seuraavana päivänä ei enää niin ajattelin olleen kohdun kasvuvihlontaa vain runsaammin. Muutama päivä sitten havahduin, että ellotus ja muut alkuraskauden ajan vaivat ovat kadonneet. Viime vuonna ollessani raskaana ilahduin oireiden loppumisesta, mutta nt-ultrassa selvisikin kkm, niin nyt sitten jotenkin koko ajan odottaa pahinta. Selasin Pirkanmaan seudun yksityisten lääkäriasemien sivuja, mutta nyt ei kyllä talous anna yhtään myöten yksityiselle menemistä. Vajaat kaksi viikkoa vielä nt-ultraan. Olo on kuin tulisilla hiilillä.
 
En muista oonko jo kommentoinut tuota sykkeiden näkymistä. Mulla oli tässä raskaudessa ultran mukaan 5+6 ja syke näkyi. Lääkärin mukaan heidän laitteilla on aiemmin nähnyt sykkeen aikaisintaan 6+0 ja veikkasi että voisi olla viikkoja senkin verran. Tuon 5+6 mukaan kuitenkin arvioitiin laskettu aika, saa nähdä muuttuuko myöhemmin. Mutta pienillä viikoilla varmasti riippuu tosi paljon laitteista, että koska se syke näkyy.
 
5+6 tai 6+0 on vaan päivä eroa, ei siitä muuteta edes laskettua aikaa yleensä. Täällä ainakin pitää heittää yli 3 päivää ennen kuin edes harkitaan muutosta. Tosin harvat kai laskettuna syntyy, ei se ole niin justiinsa. :D
 
Siis mulla oli kyllä menkoista laskettuun eroa yli viikko ja sen takia sanoivat, että tarkka laskettu aika määrittyy np-ultrassa. Kaiketi just sen takia, että pienillä viikoilla mittaaminen on aika haastavaa, kun pienellä mittavirheellä eroa tulee päivätolkulla. En toki tiedä, että miten pienestä nyt sitten jälkikäteen muuttaisivat, kun se aika on johonkin kerran arvottu. No, kohta se selviää.
 
Aaaah, no sitten. Mäkään en saanut kunnon mittoja ekassa ultrassa ja kierto on 70 päivää, joten vähän kanssa ihmettelen vielä tuota mun laskettua aikaa. Toivon vaan, että np-ultra osuu sille sopivalle ajankohdalle, jolloin siellä saadaan turvotusta mitattua. Pahimmillaan menen sinne liian myöhään. :/ Eikö se optimi ollut 11-13 viikoilla?
 
Sen takia mulla just ultrattiin neuvolassa, kun halusivat saada lasketun ajan suunnilleen haarukoitua, että saadaan seulat ja ultra oikeaan aikaan. Varmaan mun kohdalla pitivät erityisen tärkeänä, kun takana on keskeytys vakavan rakennepoikkeaman takia, vaikka eihän tuollaisia seuloissa näykään.

Eikö teillä sitten neuvolassa haluttu tuota laskettua aikaa selvitellä etukäteen? Vähän erikoista toisaalta kyllä. Ultraan on just useampi hyvä viikko, mutta meillä ainakin oli verikokeiden kanssa tarkkaa, että piti olla 10+0-10+6 välissä otettu.
 
Voi olla, että vaadin kyllä NIPT-kokeen, jos ajoitus pilaa mun seulat. Neuvolassa on meillä vain sellainen ikivanha ultra, jolla siis kerran löysivät sykkeen mutta eivät saaneet mittoja. Siihen se sitten jäi. Musta on alkanut tuntua, että tämä saattaa olla pidemmällä kun maha on kasvanut jo ihan hirveästi ja liikkeet tuntuu aika säännöllisesti.
 
Cedju, kuulostaa kyllä siltä, että pitää olla enemmän kuin 11 viikkoa kasassa, jos liikkeetkin tuntuu. Mahan kasvusta on vaikea mennä sanomaan, mutta nuo liikkeet on mun mielestä ainakin aika selvä merkki. NIPT voisi kyllä olla ihan hyvä ratkaisu, jos seulojen ajoituksen kanssa käy miten sattuu :)
 
Takaisin
Top