Varhainen km kipu vs synnytyskipu

Niittyleinikki_

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2023
Varhainen keskenmeno (spontaani tai cytotecilla) ja sen "supistuskivut". Onko nämä mitenkään verrattavissa oikeaan synnytykseen? Onko kipu aivan erilaista tai aivan eri mittakaavassa?
 
Uskoisin että jokainen kokee kivut varmaan vähän eritavalla ja toinen voi olla toisella kivuliaampi kuin toinen. Mulla spontaani keskenmeno rv 6+0 ja cytotecillä tyhjenentty kkm, alkion koko vastasi silloin rv 6+5. Kummassakaan ei tarvinnut edes tavallista särkylääkettä, vaikka varalta pyysin sairaalasta panacodit mukaan koska pelkäsin kovia kipuja. Nämä siis hoitui helposti ja vähän kovemmilla menkkasäryillä ja paineen tunteena.
Synnytyskivut on itsellä ollut ihan erilaisia ja paljon kovempia. On ollut täysin lääkittyä synnytystä ja myös tahattomasti pelkällä ilokaasulla ja myös omasta valinnasta pelkkä ilokaasu. Olen siis myöhemmin oppinut sietämään synnytys kipuja paremmin, ekasta ne tuli kyllä niin yllätyksenä ja sillon otin kaiken mahdollisen mitä vaan tarjottiin.
 
Varhainen keskenmeno (spontaani tai cytotecilla) ja sen "supistuskivut". Onko nämä mitenkään verrattavissa oikeaan synnytykseen? Onko kipu aivan erilaista tai aivan eri mittakaavassa?
Mulla ollut 3 kertaa kkm jotka tyhjennetty lääkkeillä. Eka oli kyllä pahin ja mun mielestä kivut oli verrattavissa synnytyksen avautumisvaiheeseen ja supistuksiin. Toki kestoltaan lyhyempi kipu. Olin osastolla kun mulla oli siinä epäselvä vatsakipu aiemmin, mikä ei siis liittynyt keskenmenoon ja pyysin kyllä tiheästi kipulääkettä, minkä kanssa vähän pihtailtiin mun mielestä. Muut tyhjennykset kotona pienemmillä kivuista. Vika jäi kipuilemaan pidemmäksi aikaa aaltoilevasti ja siihen sain panacod reseptin.
 
Minulla keskeytyneen keskenmenon tyhjennyksessä oli kyllä ihan samanlaiset kivut kuin synnytyksen alkuvaiheessa, aivan suoraan tuli yksinomaan synnytys mieleen. Olin sairaalassa tyhjennyksessä, mutta en alkuun tajunnut pyytää enempiä kipulääkkeitä kuin se perus panadol & burana, jonka synnytyksessäkin sai ottaa. Mutta sitten tajusin, että tässähän ei sikiö ole hengissä, joten ei tarvitse suojella sikiötä kipulääkkeiltä kuten synnytyksessä, joten kävin pyytämässä jotain vahvempaa, ja se auttoi hyvin.

Eli sanoisin, että jos kivut ovat kovat, kannattaa pyytää jotain vahvempaa. Joillain keskenmeno menee lähes kivutta tai kuukautiskivuilla, joillain käy huono tuuri ja kivut ovat kovemmat. Kotityhjennystä tekevät voivat mennä päivystykseen hakemaan kipulääkettä, se on täysin ok.
 
Varhainen keskenmeno (spontaani tai cytotecilla) ja sen "supistuskivut". Onko nämä mitenkään verrattavissa oikeaan synnytykseen? Onko kipu aivan erilaista tai aivan eri mittakaavassa?
Mulla ei oo synnytyksestä kokemusta ja mä sain spontaanin keskenmenon. Mulla oli vuotoa 1,5 viikkoa ja vähän sen päälle tuli vielä rippeitä. Otin kaks särkylääkettä koko aikana. Sain loppuun vielä cytotecit lopputyhjennykseen, mutta mulla ne aiheutti vaan jomotusta josta selvisin ilman särkylääkettä (eikä tehnyt tarvittavaa ja tyhjentänyt kohtua loppuun)
 
@Suski75 kiitos kun vastasit 🙏 Millä viikolla olit? Itsellä oli kkm rv9, ja burana +panadol auttoi ihan hyvin, ei ollut pahakaan kipu.. Lähinnä mietin et voiko siitä jotain päätellä et millasta synnytyskipu tulee olemaan..
 
Mulla kkm rv. 9+ esikoisen ja kuopuksen välissä, lähti tyhjentymään lääkkeillä. Olihan ne kivut kovat, mutta pärjäsin normi kipulääkkeiden voimalla kotona. Kipu oli ehkä jotain tosi kivuliaiden kuukautisten ja synnytyskipujen väliltä, mutta se henkinen kipu siihen lisättynä oli jotain kamalaa, että sitä ei kyllä toivois kenellekään! ❤️
 
@Suski75 kiitos kun vastasit 🙏 Millä viikolla olit? Itsellä oli kkm rv9, ja burana +panadol auttoi ihan hyvin, ei ollut pahakaan kipu.. Lähinnä mietin et voiko siitä jotain päätellä et millasta synnytyskipu tulee olemaan.
En usko että tuosta voi mitään päätellä. Joillain keskenmeno ei eroa kuukautiskivuista, mutta synnytys kyllä eroaa. Ja toisaalta minulla keskenmenossa tuli komplikaatio, oli hilkulla ettei keskellä yötä menty kaavintaan, kun tyhjennys ei edennyt ja verenvuoto oli runsasta, 24 h kului tyhjennykseen.

Lasten synnytykset minulla ovat olleet syöksysynnytyksiä, avautuminen neljästä sentistä kymmeneen senttiin on kestänyt 15 min ja ponnistusvaihe 5 min, eli aivan erilaiset kuin tuo tyhjennys.
 
Mulla itse keskenmenot olivat kivuttomia, mutta kumpikaan ei ole tullut ulos itsestään. Cytotecillä käynnistetyt kkm-vuodot olivat hurjempia ja kivuliaampia kun synnytyskivut. Keskenmenot viikoilla 8+1 ja 8+3, tyhjennykset toisessa 9+ ja toisessa 12+0. Mun kummatkin synnytykset ovat olleet nopeita ja olen avautunut muutamassa tunnissa kokonaan, ponnistusvaiheet 10min ja 12min.
 
Mulla keskenmenossa 7+3 joka lääkkeillä avustettiin kivut oli samantapaisia kun supistukset mutta ei todellakaan niin kipeitä. Yhden panadolin söin varalta.
 
Minulla yksi hyvin varhainen keskenmeno tuntui tavanomaista äkäisemmiltä kuukautiskrampeilta, jotka menivät sitten ohitse muutamassa tunnissa ja vuoto alkoi. Synnytyksessä supistukset tuntuvat jossain vaiheessa vähän samanlaisilta, kun kohdunsuu avautuu. Toki sitten synnytys on kestoltaan ja haastavuudeltaan omaa luokkaansa, mutta kipu on varmasti helpompi sietää kun tietää että se on osa uuden elämän alkua. Synnytyskipuunkin "tottuu", jos synnytyskokemuksia on takana niin tuntee jo itseään ja kykyä selviytyä kivusta. Ensikertalaisellehan se tietysti tulee vähän yllätyksenä. Tsemppiä!
 
Olipas itselle tärkeä ketju tämä, kiitos kokemuksien jakamisesta 😊

Mulla on kaks osastolla tehtyä pitkittynyttä lääkkeellistä kkm tyhjennystä, jotka molemmat lopulta komplisoitui ja kiireellä saliin. Mutta ne kivut varsinkin rv 15 lääkkeellisessä oli aivan infernaalisen hirveitä. Oon ajatellu, että synnytys on varmaan sitten jotain vielä järkyttävämmän hirveää ja miten siitä ees voi selvitä. Mutta ehkä se ei sit olekaan niin kauheaa? 😁
 
Olipas itselle tärkeä ketju tämä, kiitos kokemuksien jakamisesta 😊

Mulla on kaks osastolla tehtyä pitkittynyttä lääkkeellistä kkm tyhjennystä, jotka molemmat lopulta komplisoitui ja kiireellä saliin. Mutta ne kivut varsinkin rv 15 lääkkeellisessä oli aivan infernaalisen hirveitä. Oon ajatellu, että synnytys on varmaan sitten jotain vielä järkyttävämmän hirveää ja miten siitä ees voi selvitä. Mutta ehkä se ei sit olekaan niin kauheaa? 😁
Kyllä siitä selviää :Flexed Biceps: Kivunlievitys on olemassa syystä jos sitä haluaa käyttää. Tsemppiä! :red-heart:
 
Takaisin
Top