Vastaa ketjuun

Meillä tällä hetkellä isommat lapset ovat pois hoidosta ihan puhtaasti taloudellisista syistä. Olen itse kotona vajaa puolivuotiaan vauvan kanssa, 6-vuotias käy puolipäiväeskarissa (eli 4h lakisääteistä ilmaista eskaria per päivä) ja 4-vuotias kolme kertaa viikossa kaupungin kerhossa, kolme tuntia kerrallaan (ja kerho maksaa vain murto-osan siitä, mitä vastaava päiväkotihoito). Haluan olla kotona ainakin siihen saakka, kun pienin on 2v ja nyt äiityslomalla rahaa jää säästöönkin, kun päivähoitomaksuja ei ole. Hoitovapaalle kun jään, saan kaupunkilisän (jota en saisi jos joku lapsista olisi päivähoidossa) sekä kahdesta vanhemmastakin vielä melkein 70e kuussa kelalta. Ei olisi varaa olla kotona, jos pitäisi maksaa edes puolipäivähoidosta ja menettäisin noin 290e kuussa.

Olisin varmaan pitänyt isommat lapset tutussa päiväkodissa, jos oli ollut tarkoitus laittaa kolmonen pienenä päiväkotiin, mutta itse koen tärkeämpänä saada hoitaa pienin ainakin sinne 2-vuotiaaksi kotona. Mutta meidän lapsia ei todellakaan pidetä neljän seinän sisällä, ovat aktiivisia lapsia ja minä aktiivinen äiti, joka mielellään kuskaa heitä harrastuksiin ja ihan vaan puistoonkin touhuamaan muiden lasten kanssa. Itse koen, että on aivan uskomattoman hienoa että kolmas lapsi mahdollistaa sen, että saan viettää kunnolla aikaa myös noiden 6- ja 4-vuotiaiden lasteni kanssa. Aion myös ehdottomasti myöhempinä vuosina hyödyntää osittaista hoitovapaata, jotta myös tämä perheen pienin saa olla enemmän kotona ennen kouluikää.

Takaisin