Vanhan kansan vinkkejä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sophie82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sophie82

Kommentoinnin ninja
Vietin tosiaan kuukauden suomessa vanhempieni seurassa ja äitini ehti kertoa sinä aikana paljon ns vanhan kansan vinkkejä. Voi olla että on ihan yleistä tietoa, mutta itselleni oli ihan uutta ja varmaan ihan hyödyllisiä myös :)

Tässä otteita:
- imetä aina toinen rinta ihan tyhjäksi (estää rintatulehdusta), ja seuraavalla kerralla jatka toisesta
- imetyksen jälkeen puserra viimeinen tippa ulos ja levitä nännille, antaa suojaavan kerroksen ja lisäksi tissi haisee valmiiksi maidolta kun on seuraavan ruokailun aika
- jos vauva on levoton ja kiukkuinen, eikä johdu nälästä, vaipasta ym, laita vauva isän rinnalle ihokontaktiin, paidan alle. Äidin kannattaa pysyä kaukana maidonhajuisten tissiensä kanssa
- imettämisen jälkeen kannattaa antaa vauvalle pullosta tippa vettä joka huuhtoo maidonjämät pois suusta, estää jotain sammaa/sammoo (???), eli jonkinlaista hiivatulehdusta suussa

Oli paljon muutakin, lisäilen kuhan palautuu mieleen... Jos olette saaneet omilta vanhemmiltanne hyviä neuvoja, jakakaa ihmeessä meille "tyhmemmille" :)

Kiitos vinkeistä. :) se on sophie82 sammasta mitä vauvan suuhu voi tulla. :)

Meidän äippä vaan sanos omasta kokemuksesta, että yöllä ku vauva itkee nälkää niin syöttää ensin ja sit (jos edes tarvetta) vaihtaa vaipan. Oli kuulemma tehnyt sen "virheen" mun ja pikkuveljen kanssa että oli menny vaihtamaan vaipan ennen syöttöä niin oltiin sit nii kiukkusia jo ku ois pitänyt syödä että ei meinannut tulla mitään syöttämisestä ja rauhottumisesta. :D nuorimman siskon kohdalla oli sit hoksannut tän. :) mutta siis jokainen tavallaan, mutta näin oli meidän äidin kokemus ollu. Täytyy ite sit kattoa mikä toimii oman vauvan kohdalla. :) ihan mukava kuulla kokeneiden äitien vinkkejä! Niitä lisää tällaisille ensikertalaisille kiitos! :)

-Sanuliini & papu 35+5-

Hyviä vinkkejä, kannattaa kuunnella oman äidin ohjeita!
Äidinmaito on kyllä ihme eliksiiri ja vielä hoitava ja antibakteerinenkin, sehän auttaa imetystaipaleen alussakin jos vaikka nännit on haavoilla. Silloin kannattaa siis hieroa äidinmaitoa suoraan haavoihin ja sen jälkeen laittaa lanoliinia tm rasvaa.

Ja toi levoton vauva isälle-vinkkin laitetaan kyllä visusti korvan taakse!

Sammas on se sana :D

Mun äiti neuvoi esikoisen kanssa että kannattaa laittaa vaan reippaasi omaan sänkyyn / vaunuun nukkumaan eikä koko ajan nukuttaa syliin tai varsinkaan tissille - mähän en olis sitä mussukkaa ite raaskinut laskea sylistäni hetkeksikään alkuhurmioissa! Onneksi neuvoi, koska vauva tottui hienosti vaunutteluun ja nukahti aina automaatin lailla kun lähdettiin kävelylle!
Se tissille nukuttaminen olikin sit toinen juttu....öööö....ehkä tän tokan kanssa ei oo samanlailla mahdollisuutta viihtyä tuntikaupalla soffan nurkassa imettämässä :happy090

Imettämisestä vielä omakohtainen vinkki: kannattaa todellakin vuorotella niiden tissien kanssa, ettei käy niinkuin mulle että lopulta toinen tissi oli aina se isompi. :happy118

Kolmen lapsen kokemuksella... :happy119
Kannattaa siirtää lapsi yöllä omaan sänkyynsä, jos ei ole perhepedin kannattaja. Ettei opi, että vieressä pitää olla koko ajan. Läheisyyttä voi tankata päivälläkin. Tietty aluksi, kun vauva imee usein on helpompaa pitää vieressä osan yöstä, mutta pikku hiljaa alkaa nostaa omaan sänkyyn. Olen itse pitänyt vuorokausirytmiä yllä synnäriltä lähtien. Yöllä on hämärää/pimeetä, eikä vaipan vaihdossakaan seurustella, vaan rauhallisesti vaihdellaan kuivat. Päivällä sitten höpötellään vaipan vaihdossa ja sylitellään paljon ja ollaan yhdessä. Muistelen, että nuorimmaisella oli jossain välissä vaihe jolloin yritti alottaa seurustelua yöllä, mutta kun ei saanut vasta kaikua meni parissa yössä ohitse. Kaikki lapsukaiset ovat olleet hyviä nukkujia ja syöntikerrat ovat vähentyneet öisin aika aikaisin. Tosin tissimaito, ei ole riittänyt kuin alkuajoiksi ja ovat olleet korvikevauvoja.
Enkä ole koskaan ymmärtänyt sitä vaunujen heilutusta vauvan nukkuttamiseksi.... Olen laittanut ulos vaan vaunuihin unille, jos ei ole lenkille lähdetty. Eli kannattaa opettaa vauva alusta asti nukahtamaan itse, niin ei tarvitse käydä myöhemmin rankkoja unikouluja.
Jos lapsi on ärtyisä ja itkuinen, niin varmasti kokeilee kaikki konstit ja keinot, että rauhoittuu, mutta nämä ohjeet, jos vauva on suht tyytyväinen lapsi. :binkybaby

Ai, tästä tulee mun lempiketju! :) Mä en tiedä mitään vanhan kansan neuvoja, joten let me know! :)

Meillä myös äiti neuvoi, että imettämisen jälkeen kannattaa antaa vähän vettä, ettei sammasta tulisi.

Mä kysyin tänään neuvolassa tuosta veden antamisesta, se oli vähän sillei, että ei sitä nykyään neuvota, mutta jos haluaa, niin voi antaa vähän vaikka lusikalla perään.. Yöimetyksissä ei kuitenkaan, kun se koitetaan suorittaa mahdollisimman pimeessä, nopeasti ja hiljaisesti. ;) Mut päivällä jonkusen kerran jos haluaa ja voi tarkkailla, tuleeko sitä sammasta, joka siis näkyy ikenissä kaiketi jonkinlaisena 'kalvona' tai peitteenä. Tämä siis nykysuositus, mutta jokainenhan saa tehdä kuten parhaaks näkee!!

Yks vinkki, minkä oon kuullu: Vauva rauhottuu, kun sitä pitää sylissä selkä itseä kohti ja hieroo varpaita. Ensinnäkin se on vauvasta tappavan tylsää katseltavaa x) ja toisekseen varpaissa on akupisteitä, jotka vaikuttaa varsin unettavasti. Olipas epätieteellisesti selostettu.. Mut se yleensä ihan toimii, sain hoitovaavin päiväunille aina varpaiden kautta! ;)

Vanhan kansan vinkki näin syntymää odotellessa: Kuulemma kun vauva on valmis maailmaan, saunominen laukaisee synnytyksen käyntiin. Jos olisi puusauna, pistäisin tämän vinkin kokeiluun välittömästi ja vaikka joka päivä.

Mä en oo iltasin muuta tehnykkään, kun istunut saunassa ja mitä on tapahtunut. No ei yhtäääääään mitään! :angry

Takaisin