Valmennukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sista
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sista

Jostain jotain jo tietävä
Olis kiva kuulla miten muissa kaupungeissa hoidetaan noin valmennukset. Meillä on Oulussa perhevalmennusta, jossa on neljä tapaamista ennen vauvan syntymää, jossa aiheena on mm. "meistäkö isä ja äiti", "Arjen romatiikkaa", "Me synnytetään" ja "Imetystä ja rakkautta". Synnytyksen jälkeen kokonnutaan vielä kerran, jollonka aiheena on "mielikuvat ja todellisuus". Meillä alkais ensi viikon tiistaina perhevalmennus, jota odotan kyllä oikeen innolla [:)]

Meillä täällä Pirkanmaalla, tampereen seutuvilla on vähennetty valmennuksia. Mutta sentään on vielä kuitenkin jotakin. Meillä on kolme valmennusta joissa käsitellään synnytystä, vanhemmuutta ja pienen lapsen kanssa elämistä. Alkavat meillä ensi kuussa [:)]

Meillä olis neuvolan puolesta jotain, mutta en tiedä tuleeko mentyä. Osa on jo ollutkin. Siihen "synnytys-kertaan" vois ehkä mennä, mut täytyy katsoa.

Mä aion mennä sinne imetyskerralle ja sit mennään yhdessä synnytyskerralle. Mutta muuten kaksi muuta saa jäädä. Oikein puistattaa ajatus jostain kiusallisesta parisuhde-keskusteluillasta jonkun "asiantuntijan" ja ventovieraiden kanssa. [:D]

Mä kans hiukan vierastan tollasia tilaisuuksia [:D] Ja kyllä se synnytys kertakin hiukan mietityttää, tulee noista synnytyksistä muutenkin puhuttua niin paljon näiden kätilötuttujen kanssa. Ja toisaalta tulee kauheet omatunnon tuskat nyt kun te muut meette ja mä oon ihan dorka jos en mee [:D] Noi TAYSin info pläjäykset oon jotakuinkin jo kahlannut läpi, että kaipa se oikeastaan riittää. Pitääkin kysellä neuvolassa, että mitä toi kerta itse asiassa pitää sisällään.

Meille ei olla viel mitään valmennuksista puhuttu, mutta tuskin mennään.

Ei meillä mieskään ole tällä kertaa synnärille tulossa, ainakaan "ponnistamaan" [:D]. Hän on muksujen kanssa kotosalla, ja tulee sitten porukalla käymään kun vauva on saatu maailmaan.
"Syynä" valintaan on se että olen aika tuittupää, ja varsinkin kun on "epänormaali olo" niin saatan laukoa suustani ihan mitä vain.. Ja en tahdo sitä ylimääräistä kärsimystä miehelleni, vaikka hän onkin aivan kultainen ja ymmärtää synnärin touhut.
Enkä itselleni halua sitä pahaamieltä kun sekunnin päästä tajuan että olen sanonut jotain pahaa toiselle vaikka en todellekaan ole sitä tarkoittanut.. Vaikka kummatkin tajutaan että vauva on pääasia, niin olen sen verran herkkis että saatan sitten monta viikkoa itkeä kotona synnytyksen jälkeen kun olen sanonut pahasti toiselle [:(].
Kuitenkin.. Tällä kertaa mennään näin, ja katotaan sitten neljännen kerran lähteekö mies mukaan [;)].

Siis.. Kuitenkin jos ennakoidusti saadaan tietoon että eteemme tulee sektio, niin silloin mies lähtee tueksi!

Mut niin.. Täytyy seuraavan kerran mielenkiinnolla kysästä neuvolasta että mitenkä toi valmennuksen laita on täällä päin maailmaa.
(Kauheen "vaikee" oli vastata [:D][:D][:D][:D])

Täällä taitaa olla vain se valmennus mihin mennään rv35--> jossa tutustutaan synnäriin ja jotain sellasta..
Ja sinne voi ihan itse mennä itselleen sopivana ajankohtana kun noi viikot täynnä..Muistaakseni lauantaina aina oli se..Mut eipä me mennä ku täältä kuitenki matkaa ja luulen että se lapsi tulee ulos ilman sitä valmennustakin..

Meiltä on ainakin kesän ajaksi kaikki mahdolliset valmennukset lopetettu myös tutustuminen synnytyslaitokseen. Itse olisin kyllä mielelläni menossa varmaan kaikkeen mitä järjestetään, jos niitä vaan alettaisiin taas järjestämään. Viimeisessä ultrassa tosiaan vain sanoivat, että seuraavan kerran tuletkin tänne sitten synnyttämään...

Täällä perhevalmennusta järjestetään 4 kertaa + tutustumiskäynti synnytyssairaalaan. Aiheena noissa perhevalmennus tilaisuuksissa on suun terveys, synnytys, lastenhoito ja imetys sekä viimeisellä kerralla mammajumppa, ergonomia, hengitys ja rentoutus. Aion kyllä mennä jo ihan mielenkiinnon vuoksi, kun työn alla on juuri opinnäytetyö perhevalmennuksesta. Uutta asiaa tuskin paljon tulee.. Toivottavasti saan kuitenkin miehen mukaan ainakin tuolloin kun aiheena on synnytys, sekä lastenhoito ja imetys kerralla. 

Juuri eilen ilmoittauduin synnärille. Meillä on kaksi pakollista valmennusta ja lisäksi jotain vapaaehtoisia ryhmiä. Myös miehen on osallistuttava noihin kahteen kertaan. Kyllä mä olisin mennyt vaikka olisi ollut vapaaehtoistakin ja mieskin on mielellään tulossa. Hän selvästi vielä kaipaa/tarvitsee ihan faktaa synnytyksestä. Kova halu on olla tukena ja auttaa silloin, mutta tuntuu olevan epävarma itsestään ja osaamisestaan. Mä yritän vaan miehelle sanoa, ettei sen tarvi osata muuta kuin tukea mua ja pysyä rauhallisena/pitää mut rauhallisena.

Täällä ei hirveesti valmennella... Kysyin asiaa just tänään neuvolassa, ja minulle kerrottiin, että jotain asioita käydään läpi viimeisten viikkojen aikana normaaleilla neuvolakäynneillä ja näiden lisäksi KYS "tarjoaa" ensisynnyttäjille "valmennusta" powerpoint-esityksen (sairaalan tiloista) ja synnytys-dvd:n muodossa!
Että tällä pitäisi sitten pärjätä..! [:o]

Meillä tosiaan alkoin se perhevalmennus ja oli kyllä tosi mukavaa! Mies sanoi ennui sinne menoa, ettei kiinnostaisi mennä kin siihen synnytykseen liittyvään ja sitten imetykseen liittyvään.. No me kumminkin mention siihen ekaan, koska minä halusin ja mies ihan lopuksi kiitteli, että kun jaksoin raahata sen mukaan.. Puhuttiin oikeastaan pelkästään parisuhteesta ja sen kehittämisestä jne. Kaikki osallistui ja oli mukava kuunnella muitten kertomuksia ja jakaa omia. Kumminkin kaki ollaan siellä samassa tilanteessa. Ens tiistaina on seuraava käynti ja ootetaan sitä innolla.

Meidän neuvola-alueella Helsingissä on 8 kerran valmennus. Neljä kertaa ennen synnytystä ja 4 sen jälkeen. Eka kerta on ollut ja vaikuttaa tosi hyvältä. Saatiin työkirjat ja kaikki. Kertojen teemat:
1) Tutustuminen, mielikuvavauva ja imetys
2) Parisuhde, seksuaalisuus, vanhemmuus, vauvan hoito ja vauvatus
3) Synnytys: vaiheet, kivun lievitys, poikkeavat synnytykset, vauva ja vuodenaika
4) Synnytyssairaala: synnytys tutuksi
5) Vauva 2 kk: Vauvaperheen ariki, synnytys- ja imetyskokemukset
6-8) Teemat: vauvan erilaiset itkut, vauvan uni, parisuhde, arjessa jaksaminen ja voimavarat, imetys, vauvan motorinen kehitys, mielialat, vuorovaikutus, puheenkehitys

Meitä on ryhmässä 6 pariskuntaa ja on kiva jakaa kokemuksia ja keskustella. Sain ekalla kerralla jo tosi paljon hyödyllistä matskua. :)

Ohhoh, 8 kertaa! Mun neuvolan alueella Helsingissä on 3 kertaa valmennusta, ja ymmärtääkseni jokainen itse järjestää oman synnäritutustumisensa. Sellaset (puhelimessa kerrotut) yläotsikot niille kolmelle kerralle oli: parisuhde, synnytys, vauvan hoito. Mut en tiijä meenkö tähän valmennukseen, kun meillä on muutto tosiaan vielä edessä. Eikä tiedetä, et mihin muutetaan vielä. Katotaan...

meillä Lahdessa on 4kertaa odotusaikana..ne on marraskuussa...

1. Muuttuva elämäntilanne, isyys ja äitiys tutustuminen perhevalmennusryhmään
2. Synnytys ja synnytyksen jälkeinen aika
3. Imetys, seksuaalisuus ja ehkäisy, vanhemmuuden tehtävät
4. Vauvaperheen arki, vauvaperheen vierailu

vauna synnyttyä

* vauvatreffit, kokemusten vaihtoa syntymän jälkeen

iha neuvolan kautta tuommoiset...

Meillä Espoossa seuraavat:

Äidiksi ja isäksi
Synnytys ja kivunlievitys
Parista perheeksi
Vastasyntynyt perheessä

Valitettavasti emme päässeet kahteen ekaan. Parista perheeksi osion veti diakoni ja itse kyllä nyt pikkusen kapinoin tuota kirkollista meininkiä vastaan. Ei siinä nyt sitä kauheasti ollut, mutta kuitenkin. Käsittääkseni se on kuitenkin jokaisen oma valinta, mitä uskontoa lapselleen alkaa harjoittamaan. Vai alkaako mitään. Sinänsä ei hirveästi mitään uutta tossa tullut, mutta saatiinpa miehen kanssa hyvät keskustelut suhteestamme kotimatkalla ja kotona aikaiseksi.

Pääsemme mitä luultavimmin vielä marraskuussa tuohon synnytys ja kivunlievitys osioon, mikä harmitti kun jäi välistä.

Me käytiin täällä Tampereen suunnalla kans tuossa parisuhde ja perhe valmennuksessa just teemalla parista perheeksi. Meillä pitäjänä oli pappi, mutta kirkon kanta ei mun mielestä näkynyt siinä ollenkaan. Vaikka itseäni ei olis kyllä haitannutkaan. Mulle tuli oikeastaan vaan hyvä mieli siitä, että tuodaan esille sitä ammattiosaamsita mitä kirkon työntekijöillä on. Se unohtuu niin helposti. Kuitenkin suurin osa suomalaisista edelleen kuuluu kirkkoon niin on se ihan hyvä välillä muistuttaa mitä kaikkea siihen kuuluu. Ja siis mitään uskontoon liittyvää ei ainakaan meidän valmennuksessa käyty läpi. Edes ristiäisistä ei puhuttu. Ja tämä siis ihan vaan toisena näkökantana. Tiedän kyllä että osaa ärsyttää ihan kamalasti jos uskonto edes vilahtaa jossakin. Se on meille suomalaisille niin henkilökohtainen asia ettei siihen saa kukaan mitenkään puuttua [:)]

Muissakin valmennuksissa aiotaan käydä jos vauvat vaan malttaa pysyä mahassa. Tiedossa siis isyys, imetys/lastenhoito sekä synnytysvalmenus. Tosta synnytysvalmennuksesta en kyllä oo ihan varma kun käytiin jo sairaalassa monikkovalmennuksessa, jossa käytiin kaksosiin liittyvät asiat läpi niin että tuo voi olla vähän turha.

Imatralla tälläiset aiheet ja mukavia valmennuksia on ollut :)

1. Vauvaperheen ravitsemus ja liikunta
2. Kantoliina ja kestovaipat, raskauteen liittyvät psyykkiset ja fyysiset muutokset
3.Varhainen vuorovaikutus ja vauvahieronta, imetys
4. Vanhemmuus ja parisuhde, isyyden tunnustaminen, srk:n infot (kaste/kerhot)
5. Vauvaperheen arki, käytännön vinkkejä - vierailijana vauvaperhe

Voi kun kuulostaa mukavilta ja hyödyllisiltä nuo valmennukset, kateellisena voi vain todeta täällä kurjan kuntatalouden Kuopiossa...

Takaisin