Vakuutukset

Hilppi14

Oman äänensä löytänyt
Oletteko ottamassa vauvalle vakuutusta? Jos otatte niin ennen syntymää vai sen jälkeen? Oletteko jo kyselleet tarjouksia hinnoista?

Meillä ollaan vähän sillä kannalla, että Suomessa on (tai ainakin pitäisi olla) toimiva julkinen terveydenhuolto, jota me verorahoilla maksetaan ja haluttaisiin sitä myös hyödyntää. Mutta vähän vielä mietityttää kannattaisiko joku vakuutus kuitenkin kaiken varalta ottaa. Tuo ennen syntymää otettava vauvavakuutus kyllä tuntuu vähän turhalta, kun synnytykseen liittyvät ongelmat tai vakavammat synnynnäiset vaivat kuitenkin julkisella puolella sairaalassa hoidetaan. Mitä mieltä muut olette?

Hyvä keskustelunavaus, on pitäny itsekin kysellä ihmisten suunnitelmia/mielipiteitä. Laitoin just omaan vakuutusyhtiöön tarjouspyynnön juuri tuosta jo ennen syntymää alkavasta vakuutuksesta, katotaan mitä vastailevat. Ite tätä vaihtoehtoa mietin siksi, että jos lapsella syntymän jälkeen todetaan jotain vakavampaa, vakuutusten saaminen on vaikeampaa. Vaikka toki julkinen terveyden- ja sairaanhoito Suomessa vielä pelaakin suht hyvin, silti yksityset palvelut kiehtoo nopeuden ja vaivattomuuden puolesta enemmän, jos ajatellaan tilannetta, että meistä tulis syystä tai toisesta terveyspalveluiden suurkuluttajia.

Mä oon aina luullut, et Suomessa julkinen terveydenhuolto pelaa hyvin lasten osalta, mut ei se kyllä valitettavasti niin ole.. Omakohtaista kokemusta ei ole, mut sivusta seurannut usean perheen taistelua :/ Plus, et nää meidänkin masueläjät kasvaa isoiksi, jolloin se julkinen ei todellakaan enää toimi! Näin aikuisena on jo siitä omaakin kokemusta ja sitä en tahdo omille lapsilleni.. Eikä välttämättä silloin isompana vakuutusta enää saa ilman ehkä merkittäviäkin rajauksia. Meillä tulee oleen syntymättömän lapsen vakuutus ehdottomasti jos vaan ei tule mitään estettä. Ja jos sitä ei tarvi niin sehän on paras tilanne, koska samalla tarkoittaa et lapsi pysyy terveenä. Näin me ollaan se pyöritelty :)

meillä on esikoisella vauvavakuutus, törkeen kallis mut on jo maksanut itsensä takaisin kun todettiin maitoallergia ja pari kolhua tullut matkan varrella ja kerran kipeenäkin ollut. Kiva ollut kun ajan saa jo samalle päivälle eikä tarvitse jonotella ja lääkäreillä on oikeesti aikaa ja mielenkiintoa ihan eri tavalla kuin tk:ssa. Toiselle tarkotus ottaa myös :)

Mä tuskin otan sitä syntymättömän lapsen-vakuutusta kun asun melko pienellä paikkakunnalla ja terveydenhuolto pelaa kohtuu hyvin. Aika kallista lystiä :o

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Me pistettiin hakemus menemään jo muutama vko sitten, kun neuvolassa tuli puhetta asiasta. Mies on nopean toiminnan ihmisiä, joten hän halusi pistää asian HETI vireille. Vakuutusneuvojakin oli sitä mieltä, että vakuutusta voi jo hakea. No, bumeranginahan se tuli takaisin, kun ei meillä ole vielä rakenneultraa tehtynä. :D Pistetään paperit sitten uudestaan menemään, kun se on hoidettu.

Eli otetaan vakuutus, koska syntymättömältä lapselta on vaikeampi rajata vakuutuksesta pois asioita. Meillä molemmilla miehen kanssa on huonoa kokemusta siitä, kuinka vakuutusta on haettu liian myöhään ja sitten siitä rajataankin suunnilleen kaikki pois päästä varpaisiin. Jospa tuosta olisi lapselle hyötyä sitten vanhempanakin. Ei sillä, on mulla hyviä kokemuksia julkisesta terveydenhuollosta, asiat ovat toimineet nopeasti ja vaivattomasti. Mutta sitten on niitäkin tapauksia, jossa julkinen ei ole toiminut ja ainoa toivo on ollut kääntyä yksityisen puoleen. Silloin vakuutus on kullan arvoinen.

Itse kahden flunssa-korvatulehdus-kierteisen lapsen äitinä suosittelen vakuutuksen ottamista. Me ollaan molemmille otettu vakuutus ja vaikka se ei ihan ilmainen olekaan, niin kyllä olen ollut valintaan tyytyväinen. Plussana voin mainita nopean pääsyn lääkärille (ja nimenomaan erikoistuneelle lääkärille), nopean pääsyn tarvittaviin toimenpiteisiin (esim. korvien putkitukseen jopa viikon sisällä) ja sen että myös lääkkeet maksetaan (esim. atooppisen ihon hoitoon tarvittavat kortisoni ja perusvoiteet - ja niitähän kuluu!). Mutta suosittelen myös tutustumaan eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytäntöihin ja pyytämään tarjouksia useammasta paikasta ennen valintaa! Jos käy kuten meillä, että vakuutukselle todella tulee käyttöä, on vakuutusyhtiön vaihtaminen myöhemmin jopa mahdotonta kun uusi yhtiö sulkee sopimuksen ulkopuolelle kaikki jo ilmenneet sairaudet ja viat.

Mainitsempa vielä esimerkin vakuutuksen eduista. Eli meidän vanhempi poika (6v) on kärsinyt erilaisista vatsavaivoista vauvasta asti. Asiaa tutkittiin julkisella puolella, tehtiin kaikki altistukset, allergiatestit ja tähystyskin mutta mitään selittävää tekijää ei löytynyt ja oireet jatkuivat. Lopulta tehtiin diagnoosi "toiminnallinen vatsa" ja käskettiin antaa lapselle imodiumia pahimpina aikoina. En niellyt tätä vastausta vaan siirryttiin yksityiselle puolelle ja lähdettiin tutkimaan asiaa funktionaalisen lääketieteen näkökulmasta. Käytiin lääkärissä, tehtiin testejä ja kaiken kaikkiaan rahaa paloi noin 1200-1300e. Vakuutusyhtiö korvasi kaiken 50e omavastuulla! Ja mikä parasta, näiden testien perusteella saatiin pojalle uusi ruokavalio ja hän on ollut oireeton pian kolme kuukautta! :)

Itse kannatan ehdottomasti julkista terveydenhuoltoa- meillä ei ole kun hyviä kokemuksia. On ollut allergiaa, korvatulehdusta ja flunssakierrettä. Eli ei mitään vakavaa, mutta paljon akuutteja juttuja ollut, ja silloin (yöllä ja vkonloppuna) on aina nenä kohti julk terveydenhuoltoa (ainakin täällä länsirannalla). vauvan kanssa on päässyt aina jonon ohi, ja isomman kanssa joskus pari tuntia odotusta ei ole maata kaatanut.
Ei olla koskaan otettu vauvavakuutusta vaan ihan normaali henki/tapaturmavakuutus sitten syntymän jälkeen.
Nopeesti laskettuna tässä olis varaa useampiinkin tutkimuksiin yksityisellä näillä vakuutussäästöillä. Tuttavalla kaksi kuulovaurioista lasta, jotka saaneet kaikki tutkimukset ja leikkaukset julkisella. hyvin toiminut, kela korvaa isoja juttuja.

Onhan se vähä niin että jos ei julkisia palveluja käytetä, voidaan ne lopulta poistaa tarpeettomina. Toistaiseksi suomessa hoidetaan kaikki tarvitsevat vakuutuksiin katsomatta.

Meitä on myös paljon mietityttänyt tämä asia. Minulla ja miehellä on molemmilla perinnöllisiä tai todennäköisesti perinnöllisiä sairauksia, joten lapsen kohta mietityttää paljon. Kuitenkin näyttäisi siltä, että perinnöllisyysriskin myötä juuri nämä sairaudet jäisivät pois suurimmalla osalta vakuutusyhtiöistä. Eli aletaan pikkuhiljaa kääntymään siihen ettei oteta vakuutusta, jos se ei kuitenkaan kata niitä meidän kohdalla suurimpia riskejä. Siis nimenomaan syntymättömän lapsen vakuutuksia ollaan katteltu. Pohjolalla tuntuu olevan tiukat kriteerit eikä varmaan edes saatais koko vakuutusta muutamiin syihin vedoten, mutta muillakin on sitten noita rajoitusehtoja :(

Nuo mahdollisesti perinnöllisten sairauksien rajoitusehdot meilläkin on mietityttänyt. Miehellä on astma ja allergioita ja jos nuo rajattaisiin vakuutuksesta pois, en näkisi mitään järkeä vakuutusta ottaa. Onko kellään kokemusta onko tällaisia sairauksia rajattu vakuutuksista pois vanhempien sairaustietojen perusteella? En ole itse saanut vielä aikaiseksi asiaa vakuutusyhtiöistä kysellä, kun ei ylipäätään olla varmoja haluttaisiinko vakuutusta ottaa.

Ei mun astman ja muiden sairauksien takia ainakaan oo esikoiselta rajattu mitään pois. Ja hieno juttu teillä joilla julkinen on toiminut ja sen palvelut olleet riittäviä!! Mä en kuulu niihin onnekkaisiin..

Mulla on myös astma ja allergioita mutta lapset on saaneet vakuutukset ilman rajauksia (Fenniasta).

Mun kokemukset julkisesta puolesta on hyvin vaihtelevia. Joskus päivystystapauksissa on käännytty julkisen puoleen ja suurin piirtein ensimmäinen kysymys on ollut että "onko teillä vakuutus" ja jos on vastannut myöntävästi niin käsketty sit kääntymään yksityisen puoleen. Eikä sen niin pitäs mennä että jos on vakuutus niin ei saa missään käyttää julkista.

Me oltas aikoinaan jo esikoiselle otettu, mutta meille ei vakuutusta mistään myönnetty ja nyt ei sit edes yritetä. Onneksi ainakaan esikoisen kohdalla vakuutusta ei oltas edes tarvittu, aina ollaan päästy tosi hyvin julkisen kautta hoitoon kun tarvetta on ollut ja oon tyytyväinen siihen puoleen. Mun kokemus on että lapsen saa hoitoon helposti ja tutkitaankin hyvin, mutta aikuisella paljon työläämpää

Heippa kaikille! kirjoittelen tuolta heinäkuulaisten puolelta. Mulla ko. asiasta jonkunlainen tietämys, koska tämä meille juuri nyt ajankohtainen.
Me ollaan nimittäin menossa tänään ottamaan syntymättömän lapsen vakuutus. Meillä kaikki keskitetty if, niin saadaan keskittäjän alennus. Tälle vakuutukselle hintaa tulee odotusaikana 130e. Ei minusta paha ollenkaan, ottaen huomioon sen, että sen kattavuus on todella laaja, ja se vaihtuu sitten lapsivakuutukseksi syntymän jälkeen. Jo syntyneelle lapselle vakuutusta ja sen korvauksia on helpompi rajata, joten nytkun sen jo ottaa niin vakuutuskin on laajempi/ kattavampi. Täytin sellaisien kaavakkeen ja kaikki oli ok, koska minulla ei ollut mitään sairausksia taikka ultrassa ja kromosomiseulassa ei ollut mitään poikkeavaa. Nyt tänään mennään vaan vahvistamaan sopimus.
Lapsi vakuutus maksoi 340e/ vuodessa (voimassa 15 ikävuoteen asti). summa kuulostaa suurelle, mutta yksityisellä käynnit ovat huomattavasti nopeempaa ja minusta myös laadukkaampaa,kuin julkisen puolen (ainakin täällä kymenlaaksossa). Tämä vakuutus tulee voimaan 1-2 kk syntymän jälkeen/ kun on toimittanut vauvan sotun jne. vakuutusyhtiöön.
En jättäisi itse missään nimessä ottamatta lapselle vakuutusta,koska tuttavien lapsilla kaikilla ollut joko korva,poskiontelo,allergia jen, muu kierre,niin tuo 340e/ vuodessa on maksanut itsensä hyvinkin nopeasti takaisin.
Toiviottavasti tästä tietopaketista jotain apua teille, jotka mietitte, että otatteko vakutusta vai ei. :)

Esikoisella otettiin jo mahassa ollessa ja on edelleen voimassa, vaikka ei oo tarvittu. Otetaan tällekin tulokkaalle.
Viimeksi oli vaan melkonen show sen kanssa ku uä.ssä oli kirjotettu "hematooma istukan alla", niin siitä tuli kauhee selvittely mitä se tarkottaa jne.. piti rakenneultran paperit sinne kiikuttaa että lopulta antoivat sen.. Siinähän oli se et mihin rv mennessä se piti tehä niin me muistaakseni just ja just ehittiin siihen noiden ihan paperiselvittelyiden takia..

Lisäys: niin vaikka ei oo tarvittu niin kyllä se on mukava tietää et jos jotain tulee niin pääsee nopeesti yksityiselle saamaan apua eikä tartte jonottaa tuntikausia siellä kunnallisessa.

Meillä tulee olemaan vakuutus, joka on voimassa muistaakseni 100 vuotiaaksi. Mulle on lapsena otettu vakuutus, joka loppui kun olin 20jotain ja sitten kun hain uutta niin siihenhän tuli ehtoja aika kivasti.. (Tosin vielä on ollut kaikkea mikä on mennyt vakuutukseen ja varmasti tulee vielä uusiakin eli pidän sitä itsellänikin kannattavana.) Nyt mun lapsille ei tuu käymään samoin ton ikäjutun kanssa. Mut kannattaa olla tarkka ja kilpailuttaa vakuutusyhtiöt ennen päätöstä, toisilla toinen on hyvää ja toisilla taas toinen! Me ei ainakaan löydetty kaikkia parhaita puolia yhden katon alta ja jouduttiin tekeen kompromissi..

Meillä on hyviä kokemuksia julkiselta puolelta, itse asiassa tympein lääkärikokemus yksityiseltä puolelta. Lapsen psoriasis-lääkkeet ei kamalan kalliita ole, toisen lapsen korvien putkitus saatiin nopeasti ja miehen astmalääkkeet kela korvaa nyt kun sai diagnoosin. Ainut mikä meidän kylässä mättää niin ambulanssipalvelu! Olen itsekin ensihoitaja ja ollut autossa töissä joten jotakin tiedän miten pitää toimia.

Me päädyttiin esikoisen kanssa luottamaan julkiseen ja hyvin ollaan selvitty, vaikka juuri olikin viides korvatulehdus ja seuraavaasta putkitukseen... Ainakin Tampereella saa palvelusetelin suoraan yksityiselle, jos ei ole tarjota omalle lääkärille aikaa. Tätäkin käytetty :) toki paras ystäväni on lääkäri ja ollaan saatu kotikäynneillä suurinosa tarkastuksista ja sairauksista hoidettua.

Me otetaan syntymättömän lapsen vakuutus myös tälle vauvalle. Isompien lasten vakuutuksia ei ole (vielä) tarvinnut kertaakaan käyttää, mutta jos meidän kunta pakoketaan liittymään Lahteen, niin terveyspalvelut huononee huomattavasti! Ja eihän sitä koskaan tiedä mitä voi sattua. Mielummin pelaan varman päälle.

Takaisin