Vakavasti otettavat vauvan nimet

syllogismi

Näppärä viestien naputtelija
Elokuiset 2025
Perustan uuden ketjun tälle kun työnimiketjussa nousi aihe esille. 🙂

Jos ei joku tiennyt DVV:n nimipalvelun olemassaolosta, niin tosi hauska työkalu leikittäväksi! Sieltä voi siis hakea mitä tahansa kuviteltavissa olevaa etu- tai sukunimeä, ja tuloksena saa tilastot sen nimisten henkilöiden määristä 1900-luvun alusta alkaen. Sukunimihakuun pääsee vaihtamaan oikean yläkulman valikosta.

Opin ite että yks harkitsemani (ruotsinkielinen) pojannimi on itse asiassa samaa sarjaa kuin Veikot ja Aatokset sun muut eli ollut suosiossa viimeksi satakunta vuotta sitten ja nyt taas 2000-luvulla tehnyt uutta nousua. 😂

Kiva ketju! Tykkään itse vanhoista nimistä niin kiva että ne ovat nyt "muodissa". Yksi nimi mistä tykkäsin oli Elvi, mutta sitten tajusin että eihän se oikein toimi englanniksi.... Elvin auto = Elvi's car. Raukka olisi Elvis 😭😭 ja siinä sitten meni into nimestä 😂 Itselle ainakin tärkeää että nimi ei tarkoita mitään outoa englanniksi

Ah siis mä en tykkää yhtään noista vanhoista nimistä, jotka ovat taas muodissa 😃

Mut kerranki meil ois ollu pojalle nimi valmiina ku aiemmissa päätetty ja mietitty ekaa kertaa vasta vähän ennen ristiäisiä. Tytölle ei kyllä oo mitään nimeä mielessä

Ja poikahan sieltä tulossa eikä yhtään kivaa nimeä tiedossa. Tyttöjä voisin nimetä vaikka kuinka monta 😂 Pitääpä jossain kohtaa käydä hautausmaalla kävelemässä ja ihastelemassa nimiä!

Mä sain viimeinkin nimilistoistani aikaiseksi kaksi mahdollista yhdistelmää tytöille. Joten eikun seuraavaa ongelmaa kehittämään: kaksi vai kolme etunimeä 😂😂😂 Omalla äidillä on kolme ja hän on joskus lausunut sen olevan liikaa. 🤣

Yhtäältä kolmella etunimellä sais enemmän itseä miellyttäviä nimiä käyttöön, mutta toisaalta mulle tuntuu nimen valinnassa olevan tärkeintä se että nimenomaan nimien yhdistelmä kuulostaa omaan korvaan kivalta (tästä syystä neljä etunimeä, vaikka se nykyään sallitaankin, on mun mielestä liikaa, siitä tulee vaan väistämättä liian pitkä rimssu). Mun potentiaalisten nimien lista ei kuitenkaan ole megapitkä joten voipi olla että kolmesta nimestä tulis kuitenkin liikaa päänvaivaa. Nimien järjestystä taas määrittää se että kutsumanimen täytyy olla molemmilla järjestyksessä sama (eli ei niin että ekan kutsumanimi on hänen eka nimensä ja toisen toka), ja tää sitten taas rajoittaa ainakin tyttöjen nimien valintaa, koska yhdestä tytön nimestä olen ehdottoman varma, ja haluan sen kutsumanimeksi.

Ääh. Onneksi on vielä muutama kuukausi aikaa tätä tuskailla 😂😂😂

Takaisin