vaippajuttuja

peekay67

Näppärä viestien naputtelija
Ja sit kun alkaa tääkin aihe kiinnostaa, niin on jo keskustelu valmiina. :)
(tuli vahingossa kaks kertaa tuo raskausoireet aihe, niin muutin toisen tämmöseks)
 
Olettekos tehneet jo "päätöksiä" kestoilusta? Monet sanoo, että kokeilevat mutta ei toimi heillä. Minun on esikoistani odottavana jotenkin vaikea kuvitella sitä, että miksi ne ei toimisi jollekin? :) ehkä muutun viisaammaksi kun käärö syliin tupsahtaa!

Entä vaipattomuudesta? Eli vauvan vessavietinnästä? Onko joku kokeillut jo aikaisempien lapsien kanssa, tai aikooko kokeilla tulokkaan kanssa?

Itse olen nyt alustavasti miettinyt, että kestoja käytetään pikkuhousujen tapaan ja yritetään ainakin tuota vaipattomuutta. just että esim. aina syömisen jälkeen/ aina herätessä/40 min välein periaatteella yritetään pienokaista käyttää vessassa. Olen kuullut että energiaa vanhemmilta sellainen vaatii, mutta useimmiten toimii helposti, koska ei lapsi mitenkään luonnollisesti halua tarpeitaan pöksyyn tehdä. ainakaan ei tarvitse vieroittaa vaipoista jos tällainen onnistuu.

Ainakin koekillaan :D

Onkos muut jo miettineet näinkin pitkälle?

- sinii 15+0
 
Itse olen miettinyt kyllä kestovaippailua, mutta en nyt voi satavarmaksi sanoa, että jaksan siihen sitoutua. Ajattelin että jos kokeilisi sitä sitten kun vauva aloittaa vähän kiinteitä syömään, niin on se kakkakin vähän jämympää sitten.

Sinii, itse käytin esikoisella aikoinaan ihan kertakäyttövaippoja, mutta muiden kestovaippakokemuksia kuulleena ja itse maalaisjärjellä ajateltuani ja yhden lapsen äitinä voin sanoa, että syitä siihen, miksi kestovaippailu voi epäonnistua, voi olla esimerkiksi:

1. Koliikkivauva/sairas vauva/muut vaikeudet vauva-arjessa, synnytyksen jälkeinen masennus -> äidin fyysinen ja/tai henkinen jaksaminen ei riitä vaippojen liottamiseen, pesemiseen ja kuivattamiseen.
2. Puolison/muiden vauvaa hoitavien sitoutumattomuus kestovaippojen käyttämiseen -> yksin yrittäminen ei tunnu vaivan arvoiselta (luin jostain, että kaikki vauvan hoitajat isä mukaanlukien, vaihtoivat aina vauvaa hoitaessaan vauvalle kertakäyttövaipan).
4. Motivaation puute, joka voi johtua monesta eri syystä, esim. unen puutteesta tai viitsimättömyydestä.

Ideana tuo vessaviestintähomma kuulostaa ihan järkevältä, mutta tuskinpa tulee täällä tapahtumaan... missähän vaiheessa lapset sitten ylipäätään oppii pidättämään, menee kai siihen aika paljon aikaa. Meinaan vaan että en mä ainakaan jaksas vauvan kans alkaa jäjestämään elämää sillä lailla että jatkuvasti on pakko olla se vessa lähellä, ja muuten joutuu sit olemaan pissat housuissa jos vahinko sattuu (ja entäs kun vauva nukkuu? Ei kai sitä herätetä kesken unien pissalle?). Vauvojen kanssa nuo minuuttiaikataulut on muutenkin aivan mahdottomia toteutettavia. Mutta siis hienoa jos joku jaksaa kokeilla ja jos vieläpä onnistuu siinä. Nostan kyllä hattua! emoticon
 
Esikoista odottaessa ajattelin niitä kestovaippoja kotona käyttää mutta tulin toisiin ajatuksiin vauvan synnyttyä; oli niin paljon uutta ja totuttelua vauvassa itsessään ja mulla sängystä ylös pääsy kesti välillä vaikka kuinka et oli sit vaan helpompi käyttää niitä kertiksiä. Ajattelin sitten että toisen lapsen kohdalla kokeilen kestoilua mutta taitaa jäädä tälläkin kertaaa.... ikä-ero tulee sen verran vähän (vajaa 14kk) että esikoinen luultavasti itsekin vielä vaipoissa silloin :)

 
zaana: tutkimusten mukaan on harhaluulo, että lapsi ei tiedostaisi milloin pissaa tai kakkaa. se ei ole asia joka opitaan vaan on ihan vauvasta saakka niin. vauva herää pissaamaan, ei pissaa unissaan, kuten usein ajatellaan. ja pidättääkin pieni vauva voi hetken, mutta ei ymmärrä että niin pitäisi tehdä. kun lapsi alkaa ymmärtämään puhetta ja hakemaan sanoja itsekin voi hänelle sanoa että pieni hetki. Ja vaipattomuudessa ei  haittaa, jos välillä tulee vaippaan eli esim yöllä tai muun kiireen keskellä, ulkoilessa tai kaupoilla. On vain tarkoitus pikkuhiljaa totuttaa siihen että lapsi vapauttaisi rakkonsa vanhemman pyynnöstä, eli esim. sanomalla pispis. Enkä tästä nyt viitsi suurta stressiä ottaa, jos esim. on synnytyksen jälkeistä masennusta tai muuta voimattomuutta esiintyy niin ei sitten. mutta jos kaikki menee meillä hyvin niin aion ainakin kokeilla :D
 
Meillä oli tarkoitus kestovaippoja kokeilla esikoisen kanssa mutta meille tuli sitten niin paljon muuta huolta yms että se jäi. Eikä meiltä löytynyt valmiiksi juuri vaippojakaan millä testata, energia ei sitten enää riittänyt sen opetteluun. Nyt olen sitten kokeillut aina ajoittain eikä se nyt juuri sen rasittavampaa ole kuin kertiksien käyttö. Pyykkäämistä vain on enemmän.

Enää ei muuten suositella niiden vaippojen liottamista vaan säilömistä ilmavasti pesuun saakka.
Kakkaiset vaipat kannattaa huuhdella heti turhien tahrojen välttämiseksi. Mutta siis vastasyntyneelläkin voi käyttää kestoja ja niissä sitten vaikka riisipaperia kuivaliinana. Riisipaperin voi vetää pöntöstä alas ja pahimmat kakkatahrat jää niihin. Isomman lapsen löysät kakat on mielestäni huomattavasti ikävämmät kestovaipassa kuin vastasyntyneen. Sitä on vaan niin paljon enemmän :D

Vessaviestintään tuskin ryhdytään vaikka ihana ajatus onkin.

Edit: ja kestovaippailusta ei missään nimessä kannata ottaa paineita jos se kiinnostaa. Eihän sitä tarvitse heti alkaa kestoilemaan ympäri vuorokauden...yksikin vaippa päivässä vähentää vaippajätettä 365 vaippaa vuodessa :) Osakestoilukin on hyvä vaihtoehto jos sitä haluaa muttei jaksa jatkuvasti
 
Meillä valittiin jo ihan rahatilanteen takia kestot. Kokemusta ei ole, mutta tuskin se nyt mitään ydinfysiikkaa on emoticon  Jostain muistan lukeneeni, että vauvasta kyllä näkee milloin on vessahätä ja kun aloittaa tarpeeksi ajoissa vessaan kiikuttamisen, niin ei pitäisi vaipasta vieroittamisen olla niin suuri prosessi. Eihän parisataa vuotta sitten todellakaan tiedetty mikä on vaippa, vaan äiti näki lapsesta milloin oli tulossa pissa, milloin kakka. Nykyihmiset on vain niin mukavuudenhaluisia että kaikki pitää tehdä mahdollisimman helposti. Kaverini lähes 3v poika käyttää edelleen vaippaa ja minusta se on jotekin hassua. On kuulemma kovasti yrittänyt opettaa potalle jo vuoden verran.

Mutta siis, meillä kestoillaan ja parhaani mukaan yritän tehdä vaipasta luopumisen lapselle mahdollisimman helpoksi, eli heti synnytyksestä toivottuani alan vauvan eleitä seuraamaan
 
Tähän asiaan jo kirjoittelinkin joku aika sitten tuonne toukokuun pulinoihin. Liitän nyt sen saman tekstin tähänkin:

"Kestovaipoista: meillä osa-kestoillaan. Käytän kertsiä aina yöllä, ja joskus jos laiskottaa pestä pyykkiä tms, ja sit kaikilla reissuilla. En oo mitenkään niuho tän asian suhteen. Meillä ei niitä kestoja oo ihan tarpeeks vielä, että pärjäis joka päivä ympäri vuorokauden, eli senkin takia kertsit on rinnalla käytössä. Meillä mies ei KOSKAAN vaihda vaippoja, joten ihan ite saan tehä niinku tahon.
Siinä kun lapsi on ihan vastasyntynyt, niin yleensä lähes joka kerta kun käyt vaihtamassa vaipan, niin siellä on myös kakka. Tätä kestää yleensä noin 5 vkoa (meillä ainakin esikoisen kanssa meni juuri näin). Tuon ajan aion pikkukakkosen kanssa mennä ihan kertseillä, kun jotta iho pysyisi kunnossa, niin pitäis vaippaa olla vaihtamassa ihan jatkuvasti. Ja huomatkaa sana YLEENSÄ!!! Ei tarkoita aina ja joka tapauksessa!!! Jokainen vauva on yksilö ja kakat tulee erilailla ja eri aikoihin! Meillä esikoisella tuli vaippaihottumaa, kun en ensin tajunnut enkä voinut vaihtaa vaippaa tarpeeksi usein (ei ollut tarpeeksi niitä pieniä kestovaippoja). Kertseillä ihottuma katosi nopeasti.

Ja tosiaan kestovaippoja kannattaa ehdottomasti ostaa käytettynä, kun niissä on jo imutehot parhaimmillaan, eli ei tartte ite pestä ennen käyttöön ottoa moneen kertaan.
Ja jokainen vauva on eri kokoinen ja eri näköinen, eli suosittelen ostamaan ihan muutaman vaipan laatuaan ja testaamaan ensin, että mikä on se vaippa, joka sopii just meidän vauvalle. Eli ei kannata vaan ihastua johonki vaipan ulkonäköön ja ostaa hillittömiä määriä niitä ja sitten huomata, että vaippa onkin ihan vääränmallinen meidän vauvalle... ja vaipat siis vaan vuotaa."
 
Mä virittelin kans tuolla toukokuun pulinoiden puolella alustavaa keskustelua kestovaipoista unohtaen autuaasti, että täällä oli tällainenkin topic emoticon

Mulla on kans esikoinen kyseessä, enkä varmaan kokemattomuudesta johtuen ole missään vaiheessa edes harkinnut kertakäyttövaippoja. Ehkä sitten, kun käsivarsilla kirkuu sinappikakkaan yltä päältä sotkeutunut koliikkivauva ja viimeisistä yli 3h yöunista alkaa olla useampi viikko, saatan sitten haikailla helpompien vaippojen perään. Niin ja matkoilla, mummolassa jne. vauvalla tulee varmaan olemaan kertakäyttövaippa, mutta itse en ajatellut laittaa niihin vähiä rahojani.

Niin ja niille, jotka tuskailevat ylimääräisen vaivan ja pyykin kanssa; musta kuulostaa aika leppoisalta heivata kakka kuivaliinoineen vessanpönttöön, suihkuttaa vaippa käsisuihkulla vessanpöntön päällä ja nakata esim. kannelliseen roskikseen tms. säilytysastiaan odottamaan pesukoneeseen kippaamista. Itse tulen pesemään vaippani käsin, sen jälkeen kun olen lämmittänyt saunalla vettä, ja kakat kiikutetaan pihan perälle huussiin tai kompostiin. Talvella vaipat joutuu ehkä vielä siirtämään saunalta sisälle kuivumaan, etteivät jäädy kun sauna jäähtyy. Ja tämä rumba joka toinen tai vähintään joka kolmas päivä emoticon 

Mutta on sitä ennenkin pärjätty, ja vieläpä ilman minkään sortin vaippoja. Joten siihen verrattuna nämä kestovaipatkin ovat luxusta. Eikä se muovivaippavuori muutenkaan varmaan edes mahtuisi meidän roskasäiliöön emoticon
 
mie kokeilin kestoja ja tulin siihen tulokseen etät ei oo meitä varten. Tietty ne meijä äippäpaketin kestot oli liia uuvet vaikka pesin niitä monta kertaa nii ne ei vaa pitäneet eikä imeneet tarpeeksi vaikka lisäimua pistin kun neiti teki oikeesti tavaraa iha kunnolla. (sain kerran nimittäi vaipasta nii tyylikkäästi syliini sontaa että piti käsillä ihan kauhoo pois haarojeni välistä jote sanoin kiitos ei.) JOten luovuin ajatuksesta. Ja ku mies ei halunna sitä kakka pyykkiä ruveta pesemään tai käsittelemään. Et ne ei vaa ollu meijä perhee juttu.


Eli mulla olis tuolla pari kestoo jos joku haluaa ja tulen varmaa ottamaan äippäpaketin sitten nii siitäkin tulevat joku saa jos haluaa.
 
kaylies, mä otan mielelläni vastaan varsinkin just noita pieniä kestovaippoja. Tuttavilta saatavat vaipat kun ovat suurimmaksi osaksi vähän isommille vauvoille emoticon Käsittääkseni ne mallit on vähän erilaisia, yksi sopii yhdelle vauvalle ja toinen toiselle. Pitää siis vissiin vaan löytää se oman mukulan mallinen vaippa, ettei tosiaan tarvitse kauhoa paskaa sylistään tai mistään muualtakaan emoticon
 
Meillä haaveillaan kestovaippailusta, esikoisen kanssa yritettiin silloin kohta 12 vuotta sitten mutta ne sen aikaset "kestovaipat" oli niin kauheita hässäköitä että jäi yritykseksi. Nyt on kaikkia niin ihania AIO-kestiksiä että oon aatellut yrittää, ainakin kotona ollessa, kestoilla :)
 
Musta vähän tuntuu et oon liian laiska kestoilemaan.. Pelkään että kakka ei puhdistu kunnolla pesukoneessa, ja sit ei oo kiva pestä omia vaatteita ku on pessy kakkavaippoja koneessa.. Kuiteski eka lapsi tulossa ja muutenki on vähän opettelua :) Mutta jos saan toisen lapsen vielä niin voisin kokeilla kestovaippoja, kun lapsiperheen arki tuntuu jo tutulta ja sujuvalta.. Oon muuten melko ekologinen, kierrätän, ostan paljon tavaraa ja vaatteita  kirppiksiltä ja en suosi kertakäyttötavaroita.
 
Mä en jonkin ikinä innostunu noista kestovaipoista, edes siitä ajatuksesta, että meillä ei ole edes yritetty käyttää... Kertis on vaan niin paljon helpompi..

Miehen serkun kanssa mietittiin lisäks sitä niiden ekologista puolta kun jos vauva tekee esim. semmoset kunnon ns. "niskapaskat" niin että se koko vaippa on täys tavaraa niin sitä ei kovin kauaa voi pitää pyykkikopassa haisemassa, vaan se pitää pestä nopeesti eikä niitä oikein voi missään 40 asteessa pestä kun ei lähde kunnolla puhtaaksi.. Niin eikö se ekologinen ajattelutapa vähän kärsi jos pyörität pyykinpesukonetta 4-5 vaipan takia korkeilla lämpötiloilla...? Tämä siis vain meidän ääneen ajattelua, on toki miljoona muutakin syytä kestoilla kuin vain pelkkä ekologisuus mutta sitä kun näkee usein käytettävän perusteena niin herätti kummastusta meissä :)

Meillä on Liberon kertiksiä käytetty aina ja meidän pojalle juurikin ne oikeat ja kyllä meinataan tällä tokallakin niillä jatkaa :) Vähän mietityttää että kuinkakohan kauan meinaa tässä taloudessa kaksi vaippaikäistä olla kun ei tuo esikoinen suostu potalla istumaan ollenkaan enkä viitsi pakottaakaan ettei tule totaallista inhoa ja pelkoa koko pottaa kohtaan..
 
Kokoaikaisia kestovaippalijoita ei taida meistä tulla. Mitä enemmän tota aattelee niin sitä työläämmältä se tuntuu. Sehän on sitten jatkuvaa vaipparumbaa, pitää säilöä likasia vaippoja, pestä laittaa kuivumaan jne... kun en pyykkäyksestäkään tykkää yhtään :D ja kun miettii kustannuksia niin pitäähän siinä ottaa huomioon että vedenkulutus ja sähkönkulutus lisääntyy kun pesukonetta pyörittää joka päivä, ja oon kuullu että nille kestovaipoille pitää olla omat pesuaineetkin jne. Jos kirpparilla sattuu tulemaan edullisia kestovaippoja vastaan niin kai sitä vois kokeilun vuoksi muutaman ostaa, mutta en taida enempää siihen panostaa. Eikä mulla oo hajuakaan kuinka kauan yhen kokoset kestovaipat ees menee vauvalle eli kuinka monen kk:n välein pitäs ostaa uusia. 

SiD87, ootko kokeillu lapsen kans lukemista, kirjojen kattelua, laulamista jne. sillon kun hän on potalla? Että "viihtyis" siinä paremmin. Mulla esikoinen aikoinaan istui potalla kirjoja katellen ja luin sitten siinä sille välillä jotain. Pääasiahan on, ettei siinä tosiaan pakoteta olemaan, vaan nimenomaan houkutellaan ja yritetään saada lapsi uskomaan, että potalla on kiva olla. Tosin mun tyttö oli tuolloin jo 2-vuotias, että saatto pikkasen paremmin osata jo keskittyä, en tiiä miten tommosen vähän pienemmän kohdalla toimii. Niin ja voihan kokeilla laittaa esim. vesihanan päälle, jos se auttas pissan tuloa. Varmaan tärkeää olisi, että siitä tulis tapa, että siinä potalla käytäs joka päivä, vaikkei pottaan mitään tuliskaan. Niin, ja sitten, kun sinne pottaan jossain vaiheessa pissa tulee, niin sitä aikaansaannosta pitää ihmetellä ja kehua lasta ihan ylettömästi, niin hän haluaa tehdä saman homman sit jatkossakin.  Ekan pissan oottelussahan menee pisin aika, sitten kun lapsi on sen muutaman kerran tehny niin aika nopeesti se kuivaksi oppiminen tapahtuu. Ite tein niin, että aluks laitoin tytölle vielä yöksi vaipat ja pitemmille matkoille, ja siitä sit pikkuhiljaa vaipat jäi kokonaan pois.
 
Meillä kestoiltiin osittain neidin ekat 3kk, kunnes mies päätti ettei jaksa opetellakaan kestojen käyttöä. Eli meillä jäi kestoilut sitten siihen, koska muuten vaipan vaihto ois jääny kokonaan mun harteilleni. Plus, et mies ei suostunu ees pesemään harsoja, vaan niitte nakkaaminen pesukoneeseen ois ollu aina mun tehtävä. Eli jatkoimme sitten kertiksillä.

Mut suosittelen alkuun kuitenkin harsoja ja kuorivaippoja :) Harsot saa äkkiä kuivaks ja ihan vauvalla riittää kuitenki se yks harso vaipaks :) Meillä meni sillo muistaakseni 10 harsoa/päivä ja me pestii joka toinen päivä ne puhtaaks. Ämpäriin ku laittaa vettä ja lorauksen etikkaa, ni ei ees haise ihan nii pahalle :D Ja lähtee puhtaammakskin kyllä :)
 
Laitan tänneki viestin varmuuden vuoksi: Jos jollakulla meinaa jäädä äitiyspakkauksen kestot kokonaan käyttämättä, niin mä mielelläni ne ottaisin käyttöön! Laittakaa viestiä vaan tulemaan!
 
Takaisin
Top