Itse olen miettinyt kyllä kestovaippailua, mutta en nyt voi satavarmaksi sanoa, että jaksan siihen sitoutua. Ajattelin että jos kokeilisi sitä sitten kun vauva aloittaa vähän kiinteitä syömään, niin on se kakkakin vähän jämympää sitten.
Sinii, itse käytin esikoisella aikoinaan ihan kertakäyttövaippoja, mutta muiden kestovaippakokemuksia kuulleena ja itse maalaisjärjellä ajateltuani ja yhden lapsen äitinä voin sanoa, että syitä siihen, miksi kestovaippailu voi epäonnistua, voi olla esimerkiksi:
1. Koliikkivauva/sairas vauva/muut vaikeudet vauva-arjessa, synnytyksen jälkeinen masennus -> äidin fyysinen ja/tai henkinen jaksaminen ei riitä vaippojen liottamiseen, pesemiseen ja kuivattamiseen.
2. Puolison/muiden vauvaa hoitavien sitoutumattomuus kestovaippojen käyttämiseen -> yksin yrittäminen ei tunnu vaivan arvoiselta (luin jostain, että kaikki vauvan hoitajat isä mukaanlukien, vaihtoivat aina vauvaa hoitaessaan vauvalle kertakäyttövaipan).
4. Motivaation puute, joka voi johtua monesta eri syystä, esim. unen puutteesta tai viitsimättömyydestä.
Ideana tuo vessaviestintähomma kuulostaa ihan järkevältä, mutta tuskinpa tulee täällä tapahtumaan... missähän vaiheessa lapset sitten ylipäätään oppii pidättämään, menee kai siihen aika paljon aikaa. Meinaan vaan että en mä ainakaan jaksas vauvan kans alkaa jäjestämään elämää sillä lailla että jatkuvasti on pakko olla se vessa lähellä, ja muuten joutuu sit olemaan pissat housuissa jos vahinko sattuu (ja entäs kun vauva nukkuu? Ei kai sitä herätetä kesken unien pissalle?). Vauvojen kanssa nuo minuuttiaikataulut on muutenkin aivan mahdottomia toteutettavia. Mutta siis hienoa jos joku jaksaa kokeilla ja jos vieläpä onnistuu siinä. Nostan kyllä hattua!