Vain lasisia tuttipullojako?

khariNe

Satasella mukana keskusteluissa
Mitenköhän tähän pitäisi suhtautua?

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110262739

Vaikka tarkoitus onkin luottaa noihin (luomu)nahkapulloihin ;) niin silti varmasti on tarpeen hankkia myös joitain tuttipulloja... Ihan vaan siltä varalta, jos se imetys ei sitten sujukaan niin kuin kuvitteli.

Olen jo hankkinut muutaman BPA Free -merkinnöin varustetun pullon, mutta nyt kieltämättä hiukan mietityttää, onko siihenkään loppupelissä luottamista... Mitä mieltä muut huhtimammat ovat??
 
Mä olen tuota miettinyt tässä jo pidempään.. En olekaan siis yhtään tuttipulloa vielä hankkinut. Tosin sain muutaman käytetyn, kun en kehdannut sanoa, etten mä ehkä halua käyttää niitä. Mä en ole kyllä lasisia pulloja missään vielä nähnyt (en kyllä varsinaisesti ole vielä etsinytkään). Ajatuksena oli nimittäin hankkia sellainen. Olin kyllä kallistumassa tuollaiseen BPA-vapaaseen pulloon, kun sellaisen näin jossain lastentarvikeliikkeessä. Aika hankala tuollaisten todellisesta haitallisuudesta on tietää, mutta mä suhtaudun yleiskriittisesti moniin muihinkin kemikaaleihin.
 
Minä en ole noita lasisia pulloja etsinyt "tavan" kaupoista tai lastentarvikeliikkeistä kovin aktiivisesti - vielä. Mutta pikainen googlaus tuotti kyllä tulosta: ihan suomalaisistakin nettikaupoista löytyy esim. Canpol-pulloja. Ja jollain saitilla oli mainittu, että niihin sopivat Ainu-vaihtotutitkin :) Yhdestä nettikaupasta, jolla on varsinainen liike useammalla paikkakunnalla mm. Tampereella ja Jyväskylässä (en ole aivan varma, saako liikkeiden nimiä "mainostaa" täällä), lasipullot olivat loppuneet verkkokaupan tarjonnasta, mutta ilmeisesti niitä olisi saatavilla kuitenkin noissa toimipisteissä (tai jossakin niistä).
 
Joo, BPA-vapaita pulloja täälläkin on.
Mutta taitaa meillä pari ihan tavallistakin olla, niissä voi hyvin vaikka vettä kuljettaa. Nuo yhdisteethän vapautuu siis kuumentaessa, eli ihan hyvin voi käyttää kylmille juomille.

Mutta lämmitettävän pullon pidän lasisena tai BPA-vapaana. Ja toivon toki, että mahdollisimman vähän tarvitaan noita pulloja edes käyttää, etenkään ekojen kuukausien aikana.
 
Me ajateltiin ostaa vain lasisia pulloja, on niitä mielestäni ihan hyvin esim. netissä myytävänä. Tavan kaupoista en kyllä ole niitä katsellut, mutta uskoisin että ainakin isommista kaupungeista löytyisi? En sitten tiedä että mitä tehdään jos saadaan joltakin lahjaksi muovisia tuttipulloja...mutta jos niitä tosiaan käyttäisi vain kylmille juomille niin ei pahoita kenenkään mieltä.
 
Olen ajatellut että lasiset olis parhaita mutta kaksi pulloa meillä nyt on hankittu/saatu ja toinen on silikoninen ja toinen muovinen BPA-vapaita molemmat. Tärkeintä mielestäni on ettei ole naarmuisia. Tuonnempana kun pulloja tarvitaan enemmän niin varmaan lasisiin ainakin osittain siirrytään.
 
Meillä on yks pullo, aventin, joka on myös BPA-vapaa.
Enempää pulloja ei hommatakaan, ellei ole tarvis. Toivon todella että täysrintaruokinta onnistuis pitkälle, eikä tarvis pulloja ees käytellä. Mut sen näkee sitten.
Mut muun merkkisiä pulloja ei meille tuu ku Avent, tai sit jos niistäkin täytyy luopua niin varmaankin sit lasisia ettei varmasti oo BPA:ta.
 

Olipas outoa, vasta puoli vuotta sittenhän nuo bpa-tuttipullot arvioitiin turvallisiksi. Mutta löytyihän tuosta linkistä syykin siihen...

"Komissio on arvioinut tuttipullomarkkinat ja saanut asi­ anomaisilta tuottajilta viitteitä siitä, että tuotannonala on vapaaehtoisesti korvaamassa näitä tuotteita markkinoilla ja että ehdotetun toimenpiteen taloudellinen vaikutus on vähäinen. Sen vuoksi kaikki bisfenoli A:ta sisältävät tut­ tipullot EU:n markkinoilla olisi korvattava vuoden 2011 puoliväliin mennessä."

Ei siis terveys vaa talous ensin :(

Mut joo, meille kans siunaantui pyytämättä yksi Aventin bpa-vapaa tuttipullo. Muita ei ole eikä toivottavati tulekaan.... Lasinen ainakin olis turvallinen kemikaalien suhteen, mut miten helposti sitten särkyvät? Entä tuttiosat isessään? 

 
Heip!

Jos lasisia pulloja halajaa, niin täältä löytyy mun mielestä TOSI käteviä pulloja:
http://www.vipanat.fi/epages/16092010-1142.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/16092010-1142/Categories/Tuttipullot

Noissa on tuo suoja, mikä tosiaan auttaa otteessa, että suojaamisessa. Ja tuttiosat on silikonia, eli täysin bpa-vapaita.
Hintaahan näillä pulloilla on vähän enemmän kuin vastaavilla joissa ei ole suojaa, mutta jos nyt vaikka yhden tilaa 0-3kk ajalle ja toisen siitä eteenpäin, niin eipä ole suurikaan investointi. Ja mikä ihaninta: noi voi huoletta konepestä! :)
 
Kävin äkkiseltään läpi noita Turun alueen vauvatarvikeliikkeiden nettisivuja ja kaikilla taisi olla joko muovisia BPA-vapaita tai lasisia tuttipulloja myynnissä, eivät edes maksa ihan maailmoja. Eli ei niiden hankkiminen ainakaan (täällä) ole mikään ongelma. Noissa marketeissa vaan en ole sellaisiin törmännyt.
 
Pysähdyttiin ohiajomatkalla Turun Oz Babyyn ja ostettiin sieltä tällainen lasipullo. Oranssina, koska vihreät oli loppu.. Tosin voi olla, että oisin joka tapauksessa ostanut oranssin :) Onpahan sitten joku pullo valmiina..
 
Takaisin
Top