Vain 268 grammaisena syntynyt poika kotiutui

Kertomatta jätetään kaikki ne tarinat, joissa lapsi ei ikinä pääse kotiin, tai lapsi vammautuu vaikeasti keskosuuden takia. Se, että näin pieniä hoidetaan, aiheuttaa tarpeetonta turhaa kärsimystä niille, joilla lopputulos on huono, lempeämpää olisi päästää heidät pois kärsimyksestä. Tähän tulokseen tulin sen jälkeen kun keskustelin vuosikymmeniä vastasyntyneiden teholla työskennelleen lääkärin kanssa asiasta.

Ennenaikainen synnytys on aina tragedia. Toivon, että minulla olisi aikaisilla viikoilla ennenaikaisen synnytyksen uhatessa voimia vaatia elvytyskielto ja pyytää pikkukeskosen hoidon lopettamista, koska valtaosalle pikkukeskosista se on paras ja inhimillisin ratkaisu, ettei heidän tarvitse niinä muutamina elinpäivinään olla radikaalien toimenpiteiden kohteena. Lapsen paras tulee tärkeysjärjestyksessä ennen minun haluani saada vauva.

Muokattu viimeksi:
Mielestäni kaikki keskoset tarvitsevat hoitoa ja kannattaa sitä ottaa vastaan.Itse haluan kaikki mahdollisuudet antaa vauvalle.

Kertomatta jätetään kaikki ne tarinat, joissa lapsi ei ikinä pääse kotiin, tai lapsi vammautuu vaikeasti keskosuuden takia. Se, että näin pieniä hoidetaan, aiheuttaa tarpeetonta turhaa kärsimystä niille, joilla lopputulos on huono, lempeämpää olisi päästää heidät pois kärsimyksestä. Tähän tulokseen tulin sen jälkeen kun keskustelin vuosikymmeniä vastasyntyneiden teholla työskennelleen lääkärin kanssa asiasta.

Ennenaikainen synnytys on aina tragedia. Toivon, että minulla olisi aikaisilla viikoilla ennenaikaisen synnytyksen uhatessa voimia vaatia elvytyskielto ja pyytää pikkukeskosen hoidon lopettamista, koska valtaosalle pikkukeskosista se on paras ja inhimillisin ratkaisu, ettei heidän tarvitse niinä muutamina elinpäivinään olla radikaalien toimenpiteiden kohteena. Lapsen paras tulee tärkeysjärjestyksessä ennen minun haluani saada vauva.

Näin erittäin pienen keskosen äitinä keskosen hoitoa seuranneena, hoitaja myös itsekkin. Suomessa hyvin harva pikkukeskoinen vammautuu niin vakavasti, että sen vuoksi pitäisi hoito kieltää. Suomessa myös osataan realiteetit, ketään kenellä ei ole toivoa ei hoideta väkisin, kaikki mahdollinen kuitenkin tehdään.
Itse olen 2 pikkukeskoista synnyttänyt 22 vuotta ja lähes 18 vuotta sitten, silloin jo suomen keskoisten hoito oli parasta mitä voi saada. Lääketiede on niistä ajoista myös kehittynyt hyvin paljon.

Meillä on nuorimman keskosen lähtötilanne ollut käytännössä 0% selviämismahdollisuudella koska hän syntyi kuolleena istukan irtoamisen vuoksi. Hänet saatiin kuitenkin elvytettyä ja 3kk sairaalaolon jälkeen saimme kotiin täysin terveen tytön, ilman että keskoisuus jätti mitään ongelmia. Tänäpäivänä hän on täysin terve lähes 18 v

Todella hurjaa, että noin pieni voi selviytyä :Heartblue Onneksi hän syntyi sellaisilla viikoilla, että hänelle annettiin mahdollisuus vaikka olikin kovin pikkuruinen.
Meille syntyi iso keskonen rv 32+6 kesäkuussa 2015. Tyttö painoi 1955g ja oli 42cm pitkä :Heartpink Nykyään iloinen ja touhukas 3,5 vuotias :) Ainoa merkki ennenaikaisesta syntymästä on pieni koko, typy oli 3v neuvolassa 85cm pitkä :joyful:

Näin erittäin pienen keskosen äitinä keskosen hoitoa seuranneena, hoitaja myös itsekkin. Suomessa hyvin harva pikkukeskoinen vammautuu niin vakavasti, että sen vuoksi pitäisi hoito kieltää. Suomessa myös osataan realiteetit, ketään kenellä ei ole toivoa ei hoideta väkisin, kaikki mahdollinen kuitenkin tehdään.
Itse olen 2 pikkukeskoista synnyttänyt 22 vuotta ja lähes 18 vuotta sitten, silloin jo suomen keskoisten hoito oli parasta mitä voi saada. Lääketiede on niistä ajoista myös kehittynyt hyvin paljon.

Meillä on nuorimman keskosen lähtötilanne ollut käytännössä 0% selviämismahdollisuudella koska hän syntyi kuolleena istukan irtoamisen vuoksi. Hänet saatiin kuitenkin elvytettyä ja 3kk sairaalaolon jälkeen saimme kotiin täysin terveen tytön, ilman että keskoisuus jätti mitään ongelmia. Tänäpäivänä hän on täysin terve lähes 18 v
Suomessa tosiaan asia hoidetaan yleensä hyvin, nekin suomalaiset pikkukeskoset, jotka ovat julkisuudessa olleet, ovat eläneet ensimmäiset päivänsä elvytyskiellossa ja saattohoidossa, kunnes on selvinnyt, että lapsi on tullut jäädäkseen, ja hoito on alkanut vasta sen jälkeen.

Eräällä entisellä kollegallani kävi juuri näin, että hänen kuolleena syntyneellä (mutta elvytetyllä) vastasyntyneellä lapsellaan oli alkuun pelkkä saattohoito, mutta kun lapsi selvisikin päivän ja toisenkin, alettiin muukin hoito. Elvytyskielto oli vielä useita viikkoja syntymän jälkeen, mutta se sitten poistettiin, kun mahdollisuudet alkoivat näyttää valoisammilta. Heidän lapsestaan ei tullut tervettä tavallista lasta, mutta on päässyt monen sellaisen etapin ohi, joihin ei pitänyt olla mitään mahdollisuuksia. Ehkä hän jonain päivänä oppii kävelemään tai puhumaan, ehkä ei, iloinen ja puuhakas 5-vuotias on kuitenkin.

Haastattelin taannoin Tyksin neonatologi Samuli Rautavaa keskosaiheesta. Hänen mukaansa erittäin ennenaikaisista lapsistakin (rv 22+0 - 28+0 syntyneet) suurin osa selviää hengissä, kaikkein pienimmistäkin puolet. Hoito myös kehittyy koko ajan niin, että yhä harvemmalle jää vakavia vammoja tai muita merkittäviä terveysongelmia.

Joten kyllä, kannatan ehdottomasti pikkukeskostenkin aktiivista hoitoa silloin, kun toivoa on.

Tässä artikkelit aiheesta:

Ennenaikainen syntymä: Keskonen kohtaa haasteita, mutta kasvaa yleensä tavalliseksi aikuiseksi

Raskausviikkojen määrä vaikuttaa keskosen terveyteen

Keskosuuden ongelmat seuraavat harvoin aikuisikään

Tietenkään kaikki pikkukeskoset ei selviä. Mutta myöskään kaikki pikkukeskoset ei ole kuolemaan tuomittuja syntyessään. Ei noissakaan artikkeleissa väitetä että kaikki selviäisi. Päinvastoin itse ainakin saan niistä käsityksen että nämä pikkuiset on pieniä ihmeitä. Minusta on mukava ajatella välillä niitä positiivisiakin asioita - kuten sitä että noinkin pienet voi selvitä ja lukea siitä. :) Eikä vain katsella kuolleisuuslukuja. Ei se sitä poista että en tietäisi kuolemista.

Takaisin