Vaikuttaako valon väheneminen sinuun?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kärsitkö kaamosmasennuksesta tai -väsymyksestä? Mikä sinua auttaa kun valo vähenee? Artikkelistamme löytyy myös vinkkejä kaamoksesta selviämiseen.

Itse koen kärsiväni enemmän juuri valoisuuden muutoksesta kuin itse pimeydestä. Syksy ja kevät on vaikeampia aikoja, talvi ei niinkään. Ollaan ruvettu jo pitämään vähän kaamosvaloja päällä piristämässä. Villasukat, oma rakas ja kirjat (jos vain jaksaa lukea) on myös hyviä syysmasennuksen torjuntaan.

En huomaan sitä mitenkään itse, koska valoisuus muuttuu sen verran hitaasti, mutta oletan, että kyllä se minuunkin vaikuttaa. Minut ja sisarukseni vietiin lapsena aina keskellä talvea etelään tankkaamaan auringonvaloa, äitini mukaan se näkyi käytöksessä heti.

Tutkimusten mukaan mielenterveysongelmat, itsemurhat ja vuorokausirytmin häiriöt esiintyvät yhdessä, ja ne ovat yleisempiä maapallon pohjoisilla ja eteläisillä alueilla, esim. juuri Suomessa, Grönlannissa, Venäjällä, Kanadassa, Argentiinassa, jne. Syyksi on arveltu sitä, että täällä yön ja päivän valoisuusero ei ole kesällä ja talvella riittävä pitämään sisäistä kelloa ajassa.
https://link.springer.com/article/10.1007/s00406-017-0835-5

Mekin kävimme lapsina aina syksyisin etelässä, samoin kävimme myös oman esikoisen kanssa. Toivottavasti tulisi edes lunta, koska eihän tässä uudessa epänormaalissa minnekään lähdetä.
(Inhoan termiä ”uusi normaali”)

Vaikuttaa väsyttävästi. Aamulla on hurjan ikävää yrittää nousta, kun on sysipimeää.

vaikuttaa. ei meinaa aamuisin jaksaa herätä, kun on ihan pimeää. otin juuri tänään kirkasvalolampun taas käyttöön, siitä aamusta puolisen tuntia valoa kun aloittaa työpäivän, niin on paljon pirteämpi olo.

Mua myös väsyttää aamuisin enemmän, enkä ainakaan herää itsestään ennen kellon soimista, toisin kuin kesällä.
Lapset myös iltojen pimennyttyä nukahtaneet huomattavasti nopeammin.

Takaisin