Vaikuttaako perhevapaauudistus isän isyysvapaalla oloon?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Vaikuttaako tai vaikuttaisiko teillä perhevapaauudistus (tuolta voi lukea Ylen tuoreen artikkelin aiheesta) siihen, minkä verran isä on isyysvapaalla?

Meillä tähän asiaan vaikuttaa sen verran monta muuttujaa että vaikea sanoa olisiko mies perhevapailla uudella mallilla ja kuinka pitkään. Nyt on ollut monta vuotta sairaslomalla ja -eläkkeellä ja tänä vuonna jonkin aikaa työttömänä, kun sairaseläkettä ei jatkettu enää. Jatko hieman vielä auki, mutta jonkinlaista kuntoutusta olisi edessä. Pitäisi siis miettiä kumman on fiksumpi olla vanhempain vapailla ihan jo tämän hetken mallilla. Kaipa miehen se tuki kannattaa nostella. On se kuitenkin kotihoidontukea isompi. Toivottavaa kuitenkin toisaalta olisi että kuntoutus onnistuu ja sen katkominen isyysvapaalla voi vaikeuttaa sitä.

En osaa sanoa mitä mieltä olen..tai hyödynnetäänkö miten. Itse haluaisin olla lapsen kanssa kuitenkin mahd jopa 2vuotta kotona. Tai sitten esim 1v 8kk ja mies olisi pari kk. En tiedä vielä. Jos lapsi syntyy ennen elokuu -22 niin tuleeko tämä voimaan siinä tapauksessa?

Ei muuttaisi meidän suunnitelmia ainakaan alustavasti. Olisin sen samat 9kk kotona. Ainoastaan talouden kannalta olisi parempi kun ansiosidonnaista tuloa saisi pidempään.
Mies siirtäisi siis minulle omia vapaitaan imetyksen takia, ja pitäisi itse kaikki loput + hoitovapaata perään. Mies ollut enemmän hoitovapaalla kuin minä ja on jäämässä nykyisenkin vauvan kanssa kotiin kun äitiysvapaat päättyä, koska minulla paremmat palkkatulot.

En osaa sanoa mitä mieltä olen..tai hyödynnetäänkö miten. Itse haluaisin olla lapsen kanssa kuitenkin mahd jopa 2vuotta kotona. Tai sitten esim 1v 8kk ja mies olisi pari kk. En tiedä vielä. Jos lapsi syntyy ennen elokuu -22 niin tuleeko tämä voimaan siinä tapauksessa?
Täysin varma en ole, mutta muistelen että koskisi niitä, joilla on laskettu aika 1.8.2022 ja sen jälkeen.:)

Ei muuttaisi. Miehen palkka on huomattavasti parempi ja hän lyhyen pätkän kotona lasten kanssa oltuaan totesi, että miten ihmeessä pystyn siihen :hilarious: Aluksi halusikin olla kotona, mutta sitten kuitenkin valitsi työt ja minä hoidin lapsia kotona.

Ei muuta mihinkään. Mies ei ole päivääkään pitänyt vapaita aiempienkaan lasten kohdalla sillä se ei ole töiden takia mahdollista. On siis yrittäjä.

Meillä myös mies on yrittäjä, eli tuskin pystyy paljon vapaitaan käyttämään.. toivottavasti uudistuksessa otettaisiin paremmin huomioon yrittäjäperheet ja että vanhemmat voisivat itse päättää miten vapaansa käyttävät.
Artikkelin mukaan ne vanhempainvapaat joita ei voi toiselle siirtää, jäävät käyttämättä jos ei itse niitä voi pitää. Älytöntä!

Meillä myös mies on yrittäjä, eli tuskin pystyy paljon vapaitaan käyttämään.. toivottavasti uudistuksessa otettaisiin paremmin huomioon yrittäjäperheet ja että vanhemmat voisivat itse päättää miten vapaansa käyttävät.
Artikkelin mukaan ne vanhempainvapaat joita ei voi toiselle siirtää, jäävät käyttämättä jos ei itse niitä voi pitää. Älytöntä!

Toisaalta uudistuksella ei saataisi mitään aikaan, jos äiti voisi edelleen käyttää kaikki vapaat. Yritys kun nimenomaan on saada isiä olemaan enemmän kotona. Tää nyt sit on vähän sellainen porkkana, että kunhan isä pitää vapaansa niin ei tarvitse viedä lasta niin aikaisin hoitoon tai siirtyä kotihoidontuelle.

Myös monet, monet äidit ovat yrittäjiä, jopa yksinyrittäjiä. Jotenkin heiltäkin onnistuu se minimi 4kk äitiysvapaan pitäminen, jos ei pitempikin pätkä.

Ei koske meitä, koska pienempikin on jo ”iso” - ja koska miehellä on lähes tuplapalkka minuun verrattuna.

Luultavasti tässä uudistuksessa yritetään myös välttää nuorten naisten työsyrjintää.

Me ollaan itseasiassa keskusteltu siitä että jos vielä yhtä lasta yritetään, niin ehdottomasti tähdätään siihen että lapsi syntyisi vasta uudistuksen jälkeen. Kuopuksen kohdalla minä palasin töihin vanhempainvapaan jälkeen ja mies piti ensin isyysvapaat ja jäi sitten hoitovapaalle. Kyllä se pari kk lisää ansiosidonnaista vapaata kelpaisi meille. Lisäksi joustavuuden takia minä voisin olla pidempään kotona (oma kiintiö + hoitovapaa) jonka jälkeen mies voisi pitää omansa ja jäädä vielä hoitovapaalle jos haluaa.

Takaisin