vahvempaa sapuskaa?

mendel

Vasta-alkaja
Reilun kolmen kuukauden ikäinen poikani on nyt lähes kokonaan korvikkeella, rintamaito kun ei riitä, eikä pojan kärsivällisyys riitä rinnan syömiseen muulloin kuin aamulla.
Nyt olenkin huomannut, että poika tuntuu olevan kokoajan nälkäinen, välillä vaatii pulloa tunninkin välein, mutta sitten puklailee aika useasti, mitä ei ennen tätä "syömismaratonia" tehnyt. Neuvolasta en edes vaivaudu kysymään, vastauksen tiedän jo etukäteen [:'(]
Eli mitäpä teen? Olisiko aika siirtyä vahvempaan ruokaan?
Lapsi on kovin energinen ja touhukas ja tähän asti ollut suunnilleen aina iloinen, nyt itkee nälkäänsä jatkuvasti.
Miten te muut? Oletteko aloittaneet velliä/kiinteiden maistelua (esim. peruna) vielä näin pienen kanssa? Miten tuota velliä sitten syötäisiin? Joka kerralla vai vain esim. parilla syötöllä? Pitäisikö sitä laimentaa korvikkeella?
Nyt on kyllä typerä olo, toivottavasti joku osaisi auttaa...kurjaa kun pieni on nälkäinen...
 
No mä kyllä aloin antaan velliä illalla yötä vasten jo silloin kun neiti oli 8 viikkoa!!!  Ensin laimensin maitoon vähän, ja pikkuhiljaa sitten jätin sitä maitoo siitä vähemmälle. Mä käytin alussa maissivelliä ja riisivelliä. Ovat niin mietoja vatsalle.

Meillä neuvola suhtautui tosi hyvin asiaan ja sanoi vaan:"että kyllä sä äitinä tiedät mitä teet. Suositukset on aina vaan suosituksia ja muuttuvat, ja lapset ovat myös kovin yksilöllisiä."
Meillä ainakin toimi tosi hyvin, vatsavaivoja ei tullut, ja heti ekäna iltana kun annoin velliä, nukkui neiti yönsä läpi! [:)] Ja sen jälkeen annoin velliä JOKA ilta, ja yöheräily loppui kun seinään...
 
Itsellänikään ei omakohtaista kokemusta, kun ensimmäinen lapsi majailee vasta mahassa.. Tuntuukin vähän typerältä neuvoa, mutta pisti silmään ja tuli mieleen omat pikkusiskot..

Mitä olen pikkusiskojani siis seurannut sivusta (10 kk ja 2,5 vuoden) niin heille on ainakin annettu 3 kuukauden iässä jo soseitakin pikkuhiljaa. Kuulostaisi mielestäni juuri siltä, että olisi hyvä vaikka illalla antaa jotain velliä, jos ei sitä sosetta heti halua antaa, voisi nukkua paremmin täydellä mahalla ja sehän vaikuttaisi sitten taas päiväkäyttäytymiseenkin! Muistan, että tuon nuorimman pikkusiskon kanssa asia oli juuri noin ja heti mieli muuttui ja nukkui yönsä paremmin, kun alkoi antamaan muutakin, kun sitä maitoa.. 3 kuukautta kuulostaa sellaiselta iältä, että itse ainakin tilanteessasi antaisin jo ihan soseitakin päivän aikana maistella.
 
Meille just sanottiin maanantaina neuvolassa, että ei pitäis ton vellin kanssa alkaa mielellään "pelleilemään", että koitetaan malttaa vielä kuukauden päivät (poika olisi silloin 2.5kk) ja sitten vois ottaa ruokavalioon bataatin ja perunan. Kuulemma vellien kanssa menee sitten nopeasti siihen, että vatsalaukku venyy turhaan, eikä isonälkäiselle (kuten tää meidän kovaa vauhtia pituutta +2 käyrällä kirivä pikkujätkä) kohta enää riitäkään se velli ja sitten on vatsalaukku jo venytetty.

Itse sitten ajattelisin, että jos selkeästi se maito(/korvike) ei riitä takaamaan teille levollisia yöunia (mun mielestä on ihan kohtuullista, että alle puolvuotiasta joutuu syöttämään kerran pari yössä), niin ehkä sitä velliä voi sitten kokeilla iltaruoan kanssa. Monihan sekoittaa sitä käsittääkseni ekoilla kerroilla maitoon.

Mutta niin, tässä nyt siis vaan omia tän hetkisiä pähkäilyitä, mitään en oo vielä kokeillut tai käyttöönottanut. Korviketta menee vuorokaudessa se 1000-1200ml, siihen pari kertaa päivässä tissiä päälle (tosin rinnoista ei taida tuo parka juuri mitään saada enää, ehtyvät lähteet :(), mutta yöt on jaksanut nukkua. Ehkä parit ekat viikot söi kolmesti yössä, nyt ollaan jo menty vaikka kuinka pitkään yhdellä-kahdella syötöllä yö (eli se 10-12h).

Voithan sä neuvolasta aina kysyä, sanovat mitä sanovat, mutta kyllä sä äitinä parhaiten lapsesi tarpeet tunnet! :)
 
Takaisin
Top