Vahvemmat alkoholijuomat kauppoihin, hyvä vai ei hyvä?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä mieltä te olette?

Mä koen, etten ole asiantuntija tässä. Enempää asioihin perehtymättä en osaa tarkkaa mielipidettä muodostaa, mutta tuntuu että asia on minusta riippumaton. Kuulostaa kyllä kieltämättä huolestuttavalta, että lisääntyykö nyt alkoholinkäyttö ja siitä koituvat ongelmat?
 
Mielestäni kulttuuri on tässä se joka saa ihmiset käyttämään alkoholia väärin. Jotenkin ajattelen itse, että Keski-Euroopassa nautitaan jopa lounaalla olut/lasi viiniä, eikä heillä ole siellä yhtä paljoa alkoholisteja tilastollisesti kuin Suomessa. Se että se on tarkoin säänneltyä ja "kiellettyä" / vaikeaa niin houkuttaa ihmisiä vain enemmän.

He joille alkoholi on ongelma, se on ongelma oli kaupassa vahvempia alkoholijuomia tai ei. Kyllä alkoholisti viinansa hankkii joka tapauksessa.
 
Itse juon sen muutaman lasin vuodessa niin on aivan sama mistä sen haen, mutta peräänkuuluttaisin Suomessa kyllä kulttuurinmuutosta alkoholin käyttöön.

En ymmärrä kännien hehkutusta ja sitä, että on ihan ok sekoilla. Tästä syystä en yhtään tykkää käydä Suomessa yöelämässä. Pieni hiprakka on mielestäni ihan hauskakin olotila, mutta en ymmärrä mitä hauskaa on siinä olossa, kun ei enää kykene älylliseen keskusteluun ja makkispekkikset lentelee pitkin katuja ja vaatteita.

Sinällään toivoisin, että kulttuuri olisi sellainen, että viinit olisivat ruokakaupoissa, mutta en ole varma onko Suomi vielä valmis siihen. 😅
 
Minäkin näkisin ongelmaksi ennemmin kulttuurin kuin sen, mistä alkoholia saa. En siis sinällään näe, että väkevät juomat ruokakaupassa lisäisi ratkaisevasti alkoholismia. Alkoholisti kyllä sen juomansa hakee ja löytää. Ennemmin varmaan sellainen ruuan kanssa lasi viiniä juominen voi lisääntyä, kun viini tulee ruokaostoksia tehdessä vastaan. Siitäkin tosin voi aina olla montaa mieltä, onko se hyvä vai huono juttu.

Pakko kyllä todeta, että muutaman annoksen vuodessa juovana taidan vähän jäävi arvioimaan asiaa.

Voihan myös olla että se ruuan kanssa viinin ottaminen menee liiallisuuksiin ja muodostuu ongelmaksi. Tai tulee ongelmia, joita ei tule tässä kohtaa edes mieleen.
 
Itse juon harvoin alkoholia, mutta kun juon niin se on yleensä lasi tai kaksi viiniä. Ja kyllä ärsyttää Alkosta sitä sen aukioloaikojen puitteissa hakea erikseen kun mitään muuta asiaa sille suunnalle ei ole. Tuleekin sitten yleensä ostettua useampi pullo "varastoon". Mielummin ostaisin samalla asioinnilla ruokakaupasta silloin kun haluan.
Omaa napaa pelkästään ajatellen siis haluaisin ne kauppoihin, suurempaa vaikutusta yhteiskuntaan en osaa arvioida.
 
No jaa. Meillä on viinikaappi, jossa siis on todella kalliita ja vähän vähemmän kalliita viinejä. Meille kauppojen viinit eivät liikuta suuntaan eikä toiseen, koska ruokakaupat ottavat valikoimiinsa luultavasti vain jotain bulkkitavaraa.

Olen asunut Saksassa ja sukua on Sveitsissä. Varsinkin Sveitsisssä ruuan kanssa sai laimennettua viiniä jo himpun alle 15-vuotiaana, mutta vain päivällisen kanssa.

Saksassa viiniä on saanut ruokakaupasta jo pitkään, joten en oikein ymmärrä tätä juupas-eipäs-keskustelua.
 
Ei isompaa mielipidettä asiasta. Turhana näen vouhotuksen alkoholin haittojen lisääntymisestä, koska en usko suurta vaikutusta asiaan olevan. Suurin osa alkoholin ongelmakäyttäjistä hakee edelleen juomansa alkosta (viinat) ja toinen osa alkoholin ongelmakäyttäjistä on saanut alkoholinsa jo pitkään kaupoista (tavallinen olut). En tiedä onko sillä niin iso merkitys, jos perus-Birgitta tai Pentti pohtii lähteekö alkoon ostamaan viiniä vai ostaako kenties sittenkin kaupasta miedompaa viiniä tai pari siideriä. Ne jotka haluavat juomansa, ne hakevat joka tapauksessa.

Eniten ehkä itseä mietityttää pienpanimojen tilanne. Olen itse pienpanimojuomien ystävä ja olen pohtinut, hankaloittaako tämä pienien panimoiden asemaa. Tuontijuomien määrä varmastikin kasvaa ja hinnassa eivät ainakaan pienpanimot ole halvempi vaihtoehto.
 
Takaisin
Top