Vaavelin kehitys :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lirtsi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lirtsi

Satasella mukana keskusteluissa
Heippa, asiani koskee noiden pienten ihmeiden kehitystä ja kasvua.
Meillä ollaan 5kk:tta kohta ja mietin tässä että mitä meidän "pitäisi osata". Eli miten taitavia pienokaisia teillä on ollut tässä vaiheessa? Ryömintä, konttailun hakeminen, matkiminen ym.

Sitten haluaisin kysellä neuvoja soseiden kanssa. Meillä syödään hurjia annoksia kasvissoseita mutta kohta täytyis ottaa lihat mukaan.. Niin kuinkas niiden kanssa kannattaisi menetellä. Itse siis soseet teen.

Nää tahtoo unohtua niin äkkiä vaikka omakin on vasta 1v5kk. No mut tarkastin vauvakirjasta, et meillä on käännytty vähän ennen 4 kk ikää ja ryömimään lähdetty sitten vähän ennen 6 kk ikää. Poika tais silloin jo nostaa peppua ja pian ottaa konttausasentoakin, kun 7 kk iässä oli nähtävästi otettu konttausaskeliakin ja noustu tukea vasten pystyyn. Valitettavasti en hirveästi yksityiskohtia muista.

Lihathan saa varmaan helpoiten valmistettua keittämällä. Sit voi pakastaa ne soseena jääpalamuotteihin ja siitä aina sulattaa eri kasvissoseiden joukkoon. Ite tein lopulta aika vähän ruokia niin siitäkin vähän kokemusta.

Jos jotain olen tässä alle vuoden kestäneen äitiyteni aikana on se tämä: Älä koskaan vertaa omaa vauvaasi muiden vauvoihin! Aina jostain löytyy joku vauva, joka osaa jotain mitä oma ei ja tulee sellainen ''Onko mun vauvassa jotain vikaa?''-olo. :D Jos neuvola ei ole vauvan kehityksestä huolissaan, ei kannata varmaan itsekään olla. :)

(Ei sitä, että tässä olisi kukaan ilmaissut huoltaan, mutta tulipahan vaan niin elävästi mieleen omat kokemukset ja ''miksei meidän vauva jo kävele kun tuokin?''-olot)

Neuvola kortin takana on myös hyvä luntata..

Liikkuminen ym on isolla ikähaarukalla esim. selältä mahalleen 3-6kk on normaalia.

Meillä oli ns. " hidas " vauva, oppi kääntymään tasan 4kk ikäisenä, mutta ryömimään oppi vasta 6,5-kuisena. Oppi kuitenkin istumaan itse ja kävelemään talutettaessa 7-kuisena, konttaamaan ja kävelemään seiniä pitkin 8-kuisena...
Eli rytmi voi vaihtua hurjastikin.

Meillä on ollut liharuokaa jo 5-6kk lähtien, kun imetyksestä ei tullut mitään.

Takaisin