Vaatteet, kengät ym. hankinnat

S_uski

Puuhakas puhuja
Meillä oli tuolla jossain hankintoja vauvaa varten ketju mut mietin että ehkä vois joka tapauksessa perustaa uuden joka kertois sitten tästä hetkestä :) mutta nyt asiaan... mietin että koska vois alkaa käyttää kenkiä? et neiti vois ulkona olla muuallakin kuin sylissä... Kun täällä ainakin maa on märkä koko ajan enkä viitsis antaa neidin kastella sukkia ja vaatteita ihan litimäriksi. elikkä tarttis hankkia ainakin alkajaisiksi kumpparit ja varmaankin jotkut välikausihaalarit... mietin vaan et minkä kokoiset kengät tarttee olla? :eek: mistä sen koon tietää? ihan typerä kysymys ehkä mut minä en tiedä mistään mitään.... :D
 
Mä oon ainaki mallaillu vaan kaupassa jalkapohjaa vasten sitä kokoa. Meidän tytsällä on kyllä ilmeisesti aika iso jalka kun tuntuu se 18/19 olevan jo liian pieni...sitte se 20/21 taas oli vähän iso...vähän vaikeeta...varmaan taas riippuu myös valmistajasta. Tiedä noista :eek:

Meillä menee varmaan rattaat vaihtoon. Hankittiin semmoset tukevat matkikset nytte ja ne vähän niinku ajaa noiden näppärien rattaiden asiaa. Meillä siis ykkösvaunuina ollu cosatto 3 pyöräset. Nyt kaipaisin kunnon mörssärirattaita neljällä pyörällä millä olis sit hyvä mennä tuolla lumessa ja hiekassa. Mistäpä tämmösiä olis voinu tietää sillon ku ei mitään hajua noista ollu. Jää niistä mörssäreistä sit se eka koppa käyttämättä, mut seuraavalle sit :wink
 
Mä ostin just gore texit käytettynä neidille. Koko 19, mutta vielä on hiukan isot. Ajattelin, että ne menis nyt syksyllä, kun pitävät kosteutta ja ovat vähän lämpimämmät niin riittää vaan joku vähän paksumpi sukka sinne. Ajattelin että jos joutuu paljon ottamaan villasukkavaraa niin kenkä voi tuntua vähän kömpelöltä pienen jalkaan kun vasta tuota kävelyäkin opettelee.
Parashan ois jos voi irrottaa pohjallisen ja siihen mallata lapsen jalkaa. Monen kenkämerkin kohdalla ilmotetaan myös pohjan sisäpituus. Itse oon mitannu jalan niin, että laitoin paperin päälle seisomaan ja merkkasin kynällä ja siitä sitten mittasin.
 
Mä oon sovittanut kenkää pojan jalkaan ja koittanut sormella että on vielä tilaa. Tuo annuskan tapa kuulostais kyl aika fiksulta! Sit taas oon kuullu et tuo kengän pohjan sovittaminen jalkaa vasten ei ois kauheen luotettava, kun se sisäpohjahan on ihan eri kokoa sitten... On kyllä hankalaa! Ja juu, kyllä koot vaihtelee valmistajan mukaan, siksi just toi sisäpohjan pituus ois kaikista paras kun sais tietää :)
 
Niinpä! mietin kanssa et jos lähtis neidin kanssa ostoksille ja sovittelis kenkiä, mut luulen et neiti saattais vaan suuttua :D mietin kanssa et onko turhaa ostaa välikausihaalari? että pitäiskö vaan ostaa kurahousut tms? mä oon niin huono tällästen vaate asioiden kanssa. Muutenkin tuntuu että puen aina ihan liikaa vaatetta päälle..
 
Me käytii eilen stockmannilla nii myyjä mittas pikkuneidin jalan koon. Se sano että just seisomassa se mitta plus 1,5cm päälle. Tytsän kengän koko on nyt siis 21 ainakin superfit merkkisissä kengissä. Minä innokkaana fb kirppisläisenä kuvittelin sieltä löytäväni kengät, mut sitte luin, että ensikengät pitäis olla aina uudet ettei tule virheasentoja jo muokkaantuneista kengistä...höh. Nyt sitte tilattiin alennuksesta superfitit :)
 
Juu tuntuu olevan aika haasteellista tää kenkähomma! Tämmösen sivun luin siitä, miten pitäis kattoa sopivaa mallia ja kokoa: http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=jal00194
Oon yrittäny piirtää jalasta illalla tommosta mallikuvaa mitä vois koittaa kengän sisään mutta toi heittäytyy aina veltoks eikä seiso, kun yritän piirtää.. ei taida olla kauheen luotettavia. Sit tuntuu olevan ensikengistä 2 koulukuntaa, toisen mukaan pitäis olla mahdollisimman tukeva ja toisen mukaan mahdollisimman lähellä paljain jaloin oloa..kamalan vaikeita kysymyksiä!

Ostin ite keväällä vettä ja tuulta pitävän välikausihaalarin niin isona, että ne mahtuu vielä nytkin ja varmaan myös ensi keväänä.. ja sit fleecehaalarin, jonka voi tarpeen mukaan laittaa alle ja se on nyt ollu kuivilla keleillä sinälläänki ulkohaalarina.. tykkään kyllä. Voi laittaa muksun keinumaan tms ku on sopivat vermeet ja lämpimyyttä on helppo tarpeen mukaan vaihdella.
 
Muokattu viimeksi:
Meille on jotenkin kertynyt sitä tavaraa sieltä sun täältä vaikka kuinka paljon. Ollaan ns viimesiä lähipiirissä ketkä sai vauvan, niin monet sitten meille tuoneet vanhoja leluja, vaatteita yms. Kenkiä meillä on kokoja 19-24 yht noin 30 paria (ihan oikeesti :grin), mutta kengille ei ole vielä ole meillä käyttöä, kun ei kävellä (tai kontata) vielä ja ollaan ihan sukilla/töppösillä menty. Sit meillä on ens talveks kolme äp -haalaria ja yks vedenpitävä haalari plus kaks paksumpaa takkia. Saa nähdä, meneekö noi äp- haalarit talvella, kun poika on nyt jo 76 senttinen. Onneks ne on aika reiluja mitoitukseltaan.

Toivon kovasti, että joku lähipiiristä tekis vauvan (tai useempi), niin sais noita tavaroita eteenpäin :grin. Alkaa tila loppumaan :eek:
 
Ongelma se on toikin :D Me ei olla saatu oikein mitään.. ihan kauheesti ostettavaa koko ajan!
 
Me ollaan onneksi saatu sentään jotain, mutta silti tuntuu, että ostettavaa on koko ajan. :eek: Hirvittää jo valmiiksi se vaaterumba sitten, kun lapsi menee päivähoitoon. Kaiken maailman kumpparit ja kuravaatteet pitää jostain kaivaa, ja sitten ne on kahden kuukaden päästä pieniä. Huoh.
 
Juu, apua... Toivottavasti en kuulostanut mitenkään kiittämättömältä tos viime viestissä :oops:. Onhan se tosi kiva juttu, että ollaan kaikennäköstä saatu, vaikkakin jotain tiettyjä juttuja on tupannut kertymään ja välillä tuntuu, että asutaan varastossa :grin. Mutta kyllähän se sitten on täälläkin luultavasti jossainvaiheessa eessä, että ei vaatteet yms enää kierrä ja lähettävä kaupoille :confused:.
 
Takaisin
Top