Vaatteet ja tarvikkeet sairaalassaoloaikana - sairaalastako?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Affinia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Affinia

Satasella mukana keskusteluissa
Tervehdys!

Ensisynnyttäjänä tiedustelen, käyttääkö vauva sairaalassaoloaikanaan sairaalan vaatteita, vaippoja, tuttipulloa (tarvittaessa) yms.? Vai puetteko vauvaa omiin vaatteisiinne jo sairaalassa ennen kotiinlähtöä?

Entä äiti (esim. siteet vuotoja varten)? Otan kyllä omia vaatteita ja tarvikkeita mukaan itselleni, mutta lähinnä kiinnostaa, onko sairaalassa tarjolla vaatteita ja tarvikkeita myös äidille koko siellä olon ajaksi?

Kiitoksia etukäteen tiedoista!

Sairaalassa saa talon puolesta vauvalle kaiken tarvittavan; vaatteet, vaipat, tutit, tuttipullot, pesuvälineet/-aineet jne jne.. Kun kotiinlähdön aika koittaa, vaihdetaan vauvalle omat vaatteet. Mukaan kotiin sairaalasta saa mm. vaippoja, vanupuikkoja, tutin, kamman yms.

Äidille talon puolesta tulee kaikki vaatteet, sairaalakengät, siteet yms. Jokapäiväisiä pakollisia tavaroita, joita sairaalasta ei saa on hammasharja ja -tahna, deodorantti, meikit yms. kaunistautumisvälineet. Saippuaa ja shampoota siellä taitaa olla, mutta suosittelen ottamaan omat mukaan. Imetystä varten osastollaoloajaksi saa lainaan rintakumeja, rintapumpun, imetystyynyn yms.

Mitään eväitä ei osastolla välttämättä tarvi. Ainakin naistenklinikalla saa ruokalan jääkaapista käydä hakemassa syötävää aina kun haluaa. Siellä on ainakin mehua, jogurttia, leipää, hedelmiä, kahvia, teetä...

Kyllä sairaala tarjoaa kaiken siellä ollessa,siis ihan kaiken. Mä en ainakaan edes ota muuta itselleni ja vauvalle mukaan, kuin kotiinlähtövaatteet, ja itselle sairaalassaoloajaksi imetysliivit, ja vauvalle Ruskovillan myssyn. Mikäs sen mukavampaa, kun että saat vaihtaa vaatteesi koska vain, samoin vauvan, eikä tarvitse itse pestä niitä :) Hehkeimpiä ne ei nyt tietysti ole, mutta siellä se nyt ei kiinnosta sitten ketään, kun kaikki kulkee samanlaisissa kaavuissa.

Siteitä on, niitä ihanaisia "vaippoja"+verkkohousuja(ihan on kyllä parhaat ekan parin päivän jälkivuotoon) ja niistä verkkohousuista saa tehtyä imetysliivitkin, jos ei omia ota mukaansa.

Eli kaiken saat, ja lisäksi ruokaa niin usein, ettei kotona tulisi edes varmaan mieleen syödä niin usein...

Meidän paikkakunnan sairaala ei ainakaan tarjoa imetyssuojia, joita olen pakannut mukaan!

Imetysliivit ja -suojat on muutes hyvä lisähuomio!
Mulla ei viime kerralla ehtinyt maito kunnolla sairaalassaoloaikana nousta, niin ei suojiakaan tarvinnut :D

kättärillä tutustumisen yhteydessä sanottiin, että omat tossut kannattaa tuoda. Potilastossuja on kuulemma aika vähän ja kokoja rajoitetusti. Samoin kannattaa mukaan ottaa musiikkia, jos radio ei riitä. Ja isälle mukaan ihan oikea kamera, koska kännykkää ei saa pitää päällä (meillä ainakin vain kännykän kamera ollut käytössä normaalisti).

Muutenkin tuntuu, että mukaan pitää takata enemmän tarvikkeita isälle, kuin äidille ja vauvalle :)

Moni on jo samaa vastannutkin, mutta toistanpa silti, että joka sairaalassa (esim. meillä) ei saa liivinsuojia. Kaikkea muuta melkein sitten saakin. Itse ajattelin silti ottaa mm. muutamat vauvanvaatteet mukaan, jos ei huvita käyttää sairaalan omia. Ja sain eräältä tutulta kätilöltä vinkin, että vauvalle oma myssy voi olla kiva juttu. Näyttää kuulemma söpömmältä! :D Ja erottuu joukosta. Ei siis mitään sen "tarpeellisempaa" syytä tähän. ;) Itse ajattelin myös ottaa evästä mukaan, varsinkin jos synnytys alkaa yöllä. Silloin ei käsittääkseni saa joka sairaalassa välttämättä mistään ruokaa. Voin kyllä olla väärässäkin, mutta todella moni tuttu on suositellut omia eväitä. Ja omaa vesipulloa! Saa tankattua kerralla enemmän (täyttää siis hanasta aina välillä) kuin käyttämällä sairaalan pikkuruisia kertakäyttömukeja. Mitään omia vaatteita en ota mukaan, ja mies tuo kotiintulovaatteetkin sekä mulle että pienokaiselle myöhemmin, sitten kun noutaa meidät kotiin.

Takaisin