Vaatetus - Hjälppiä !

AarreSaari

Jostain jotain jo tietävä
Heippatirallaa !

Tänään kahlattuani kirppikseltä vaikka ja mitä - niin nyt täytyy varmaan ruveta kyselemään kokeneemmilta.:anyone

Toukan pitäisi siis syntyä elokuun puolivälin jälkeen...

Mitä ihmeen vaatetta pitäisi varata kaappiin ??

Mä olen ihan pihalla : puolipotkarit - kietaisut - bodyt - pipot jnejne.. aaapuuaa..:schocked028

pitkää- vai lyhythihaista , kuinka monta. minkä kokoista? Hupparia ? Sukkia ?

Eli voisko joku tehdä listan : mimmosta vaatetta ja kuinka monta kipaletta pitäisi varata ekaksi 2 kuukaudeksi ?

Mittojen kera - kiitos !

Tietenkin kaikki muksut kasvavat eri tahtiin ja lähtomitat on erit, mutta semmonen keskiverto - omia kokemuksianne siis hamuan

Kun itse mietin, niin elokuun lopussa/syyskuussa voi olla vielä ihan lämmin - mutta kun ei yhtään pienokaista ole muutenkaan pukenut ympäri vuoden - ei ole mitään hajua, minkälaista vaatetusta pitäisi varata kun on lämmin. Ja jos onkin kylmä - mitä ihmeen vaatetta pidetään ulkona ja mitä sisällä ?

Vaikuttaa ihan uusavuttoman hölinältä- sitä en ole, mutta tänään iski vaan niin kauhja ihmetys - että mitä tarvitaan OIKEASTI. Kun ei ny kauhiasta viitteis täyttää kaappeja turhalla tavaralla.
 
Mulla on potkareita, puolipotkareita, bodyja, housuja ja paitoja, yöpukuja, pitkiä ja lyhythihaisia jne oikeastaan koosta 60/62 eteenpäin. Vauvojenkaan vaatteissa kokomerkinnät ei pidä aina paikkaansa. Äitiyspakkauksessa tuli sitten muutama pienempi ja on ite hankittuja ihan pari.. Niinku kietasubodyt oli aika pieniä (52/54->), koska mies (sillä on jo 2 lasta) sanoi, että ne on ihan alkuun tosi käteviä kun ei vielä välttis uskalla vauvaa niin "väännellä" tavalliseen bodyyn, eli on helpompi itselle ähertää kietasujen kuin vauvan pään asettelun kanssa. Määrä: LIIKAA :rolleyes: Syy: Mulla lähti shoppailu hanskasta, anopilla lähti shoppailu hanskasta ja sitten päälle vielä äitiyspakkaus.

Sitten ostin niitä huppupyyhkeitä äp:ssä tulleen lisäksi 2 tai 3, sukkia ja tumppuja muutamia, pipoja muutamia (anoppi hommas lisää ja toki äp:ssä on kanssa :rolleyes:)

Haalarit on äp:stä saatuja kaikki, paitsi anoppi taisi jotain sellasia lähettää kanssa. Mutta siis ulkoiluun en ostanut itse mitään.. Ehkä pitäisi, mutta koitan selvitä äp:n kamoilla ekat kuukaudet, mikä käsittääkseni on ihan mahdollista. Kokomerkintöjä en kauheasti ole kytännyt, about siis 60-> koot, koska ei se kauaa niitä 50-> käytä, jotkut vauvat ei niihin mahdu kun ihan viikon pari, jos edes sitä, niin en viitsinyt niihin panostaa. Itseä ei harmita vaatteiden hamstraamisen överit, koska kaikki on hommattu kirpparilta, hintahaitari 0,2-1,5e ja laadultaan jopa uuttavastaavia suurin osa, joten ei oo paha. Saipahan itse kivan mielen kun shoppaili kaikkea söpöö lähes ilmaiseksi, vaikkei niitä sitten kerkeäisi edes kaikkia pitämään :grin:grin Sit lakanaa, pussilakanaa jne kans. Ja kestovaippoja (taskuvaippoja ja all-in-oneja) kans eri kokoja eri merkkejä testiin. Imut teen itse, kun pyyhkeitä on ihan kiitettävästi siunaantunut.

Mutta kaikenlaisia on sekalainen määrä. Ensikertalaisen mututuntumalla on menty, toki kirppistarjontakin vähän kertoo mitä tarvii, eli pikkasen kaikkea. Kaupat on auki jos jotain uupuu, jos itse ei pääse, miehen tai sukulaisen tai ystävän voi lähettää hakemaan.

Joku asiasta enemmän tietävä voi tulla jakamaan viisautta, mutta tässä nyt tarinaa mun räpellyksistä. :wink
 
Ja kaikki hokee, että vaatetta puetaan reilusti, mutta vauvan niskaa koittamalla selviää esim se, onko vaatetta liikaa. Toki vauva myös kitisee ja itkee jos on tukalan kuuma. Joten mielummin alkuun vähän liikaa,kun liian vähän. Toki veikkaan, että neuvolasta kysyvä saa myös infoa miten paljon on hyvä loppukesän keleihin ja varmasti myös synnäriltä voi kysyy, et mitä vaatetta mies tuo mukanaan, kun kotouttaminen on ajankohtainen.
 
Meiän neuvolan seinällä oli mun ekan raskauden aikaan sellanen juliste missä oli iso lämpömittari ja 10 asteen välein oli vieressä lista (sekä kuvina että tekstinä), että mitä vauvalle laitetaan päälle. Se oli ihan kätevän olonen, mut en kyllä oo kattonut onko se siellä nyt.
Ajattelin vaan AarreSaari, että sitä voi varmaan kysyä neuvolasta, jos niillä olis sellanen antaa sulle (tai ees näyttää).
 
Mä en tykänny käyttää noita lyhyt hihaisia bodeja kovinkaan paljoa, koska vaikka oli lämmintä kesällä vauvan iho hikoili ja sit käsi varret oli kylmät muuhun verrattuna, kun melkein varjossa vauva oleilee eikä auringossa niin kuin aikuiset! Mun lapset oli ja on edelleen sellaisia kuuma verisiä ettei palele läheskään niin paljon kuin minä, tulleet siis isäänsä tässä asiassa ja aina olin ja edelleen olen heille vähän liikaa pukemassa vaatetta, hiki noille tulee helposti! :) ja mä palelen vieressä! :) mutta siis kätevimpiä oli käyttää kietasu bodyt ja niiden kanssa potkareita! En tiedä miksi en ole noihin puoli potkareihinkaan saanut tuntumaa etten niitäkään paljoo käyttänyt aikoinaan! Sukat ja tumput vauvalla ei tahdo pysyä kun potkii ne pois. Pipoa voi käyttää jos tuntuu siltä että tarvii mut ei oo sisällä aikaan tarpeellinen ellei ole kylmä! :) no nyt en muuta taas osaa kertoa, että kysykäähän jos tuli jotain epäselvää tästä! :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
alkuun noi kietaisubodyt on helpompia, mutta kyllä tavallisillakin selviää. minäkään en käyttänyt lyhythihaisia bodeja varmaan kuin vasta kun tyttö oli yli puolivuotias ja kun hänen tapauksessaan silloin oli kesä. me ei käytetty sisällä pipoa, koska tytöllä oli jo syntyessään varsin villava tukkapehko ja hänelle tuli kuuma pipon kanssa. puolipotkaritkin voi "potkiintua" vauvalla pois, joten suosin itse ihan potkareita. myöhemmin sitten, kun vauva ei enää niin kovin kipristele jalkojaan, muttei vielä liiku. sukat tosiaan lähtee aika helposti pienen jaloista eli ne vasta sit myöhemmin. tumput on käyttökelpoiset, kun vauva alkaa haromaan kasvojaan.
 
meillä kyllä ensimmäinen vaatekerta (pesty jo ja odottamssa käyttöä) on kokoa 50-56. Veljentyttö painoi syntyessään yli 4 kiloa ja käytti silti osaa noista 50 kokoista yli kuukauden. Samalla noiden pienempien kanssa tuli pari vaatetta kkoa 62, kun ne oli jo pieniä!

Eli kannattaa vaatteita mittailla toisiaan vasten, eikä vaan tuijottaa kokolappuja.

Kolme vaatekertaa? Sillä ehkä pärjää, jos jaksaa ahkerasti pyykätä? Yhdet pyykissä, yhdet kuivumassa, yhdet päällä?
Ensimmäistä täälläkin odotellaan, mut nojaudun läheisten neuvoihin. Erityisen näppäriä on potkuhousut, joissa myös haaroissa nepparit, niin ei tarvitse koko vaatekertaa riisua aina vaippaa vaihdettaessa.
 
Liberon sivuilla törmäsin tällaiseen listaan: http://www.liberovaipat.fi/Sinun-vaiheesi/Artikkeli/?contentId=271281

Ehkä tuo on ainakin suuntaa antava.. Itse olen hommannut kyllä enemmän vaatteita kaappiin, koska en aio olla joka päivä pesemässä vauvan pyykkiä. Kuivumiseenkin menee aikaa, ja joskushan vaatteet saattaa sotkeentua vaikka heti vaihtaessa uudelleen. :wink

Itse suosin puolipotkareita, joissa on sukat samassa. T-paitoja en aio hankkia, koska ne on tosi epäkäytännöllisiä. Aina nostaessa on vauvan selkä paljaana ja saa olla koko ajan vetämässä paitaa alas. Ehkä pari lyhythihaista bodya on passeli määrä. Olen hommannut myös tumpullisia bodeja ensi viikkoja varten, jotta vauva ei raapisi itseään. Kun ne normi tumput ei tosiaan välttämättä oikein pysy niissä pienissä kätösissä.. Ulkoilua varten mulla on eri paksuisia pikkusia myssyjä & hellehattuja. Hupparit voi olla hupun takia myös ehkä hieman hankalia ihan pienellä.. Mutta kyllä mulla niitäkin löytyy. :)

Pääsääntöisesti vauvalle sopiva lienee yksi kerros enemmän vaatetta kuin itsellä. Esim. jos itse olen shortseissa ja t-paidassa, niin vauvalla on pitkähihainen body ja potkarit.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top