Vaateostokset

Minisanni

Satasella mukana keskusteluissa
Oon ihan pulassa kaikenmaailman vaateostosten kanssa.. Mitähän kaikkea sitä pitäis ostaa pikkuselle? Mitä te olette ostanut?  Pitääkö vauvalle ostaa jonkinnäköinen ulkoiluvaate? 

Huh kun on hankalaa! Just kun on saanut muut hankinnat tehtyä niin tulee miettineeks, että ai hitto, toikin vielä!
 
Me ollaan saatu kaapillinen 50-70cm vaatteita kaikilta kavereilta, että bödyjä, sukkahousuntapaisia, yöpukuhaalareita, potkareita, paitoja, housuja on ihan riittävästi. Jotain sukkia ja ehkä pikkareita (en tiiä tarviiko jos käyttää kestovaippoja ja onko pikkuvauvoilla ylipäätään pikkuhousuja? Eli siis kalsonkeja kun poika on tulossa). Myös pari paksumpaa haalaria on tullut.
KUITENKIN jos en olisi saanut noita kaikkia, en varmaan olisi ostanut sen enempää kuin tähänkin saakka eli yhden KalPa -bodyn :D ja jotain pikkuvaatetta alkuun koska äitiyspakkauksessa on jo aika hyvin ainakin tota paksumpaa settiä. Siellähän on niitä erilaisia haalareita, joten en tiedä ellet halua jotain tietynnäköistä niin tarvinneeko semmosta ostaa? Meitin vauvoilla on kuitenkin kesä edessä vaikka olis kylmäkin luulen että noilla ä-pakkauksen jutuilla pärjää, itte ajattelin päivittää kaappia sen mukaan miten sitten tarvitsee. Tietty kiva alkuun olla hommat kuosissa niin ettei tarvitse tikit persuuksissa lähteä vaateostoksille. Mut itse ainakin esikoisenodottajana koen, etten oikein tiedä mitä tarvitaan (ja neuvoja on sitten joka makuun) niin parempi ensin katsoa kuin katua. Ehtii sitä sitten! Ei onneksi tule mitään tarkastajaa että "vauvaa ette saa ennenkuin on vaatekaappi täynnä". :)
Niin vielä piti sanomani, että mä olen miettinyt kesän kannalta niin, että bodyja ja semmosta kevyttä vaatetta on paljon ja vaihdettavaksi useammalle päivälle, ettei tarvi joka ilta olla vajaalla koneella pesemässä, ohuita myssyjä ja hihattomia bodyja hellepäiville, jne. Luulisin, että perussettinä paita + potkarit tai body + joku alaosa on eniten käytössä. Kuitenkin vastasyntyneellä pitää olla vaatteet päällä kesälläkin kun se lämmöntuotanto on vissiin vähän huonompi kuin meillä isommilla ja toisaalta niitähän ei edes saa viedä aurinkoon köllöttelemään, joten pitäähän sitä itekin varjossa enempi päällä.
 

Meillä on tooosi vähän vielä vaatteita. Joitakin on ostettu kirpparilta ja saatu kavereilta ja ite ollaan ostettu ehkä kolme vaatekappaletta yhteensä. Sen verran on, että vauvan saa muutamana ensimmäisenä päivänä puettua. Pari bodya oon aatellu vielä ostaa. Kotiutumisvaatteet oikeastaan valmiiksi. Oisin ostanu jo varmasti ihan hulluna vaatteita, jos voisin 100% luottaa siihen, että tyttö on varmasti tulossa. Aina kun kuitenkin noissa ultrissa on se virhearvioinnin riski, niin en oo viittiny ostaa kaappeja täyteen vaaleanpunaista, jos tää sit kuitenkin onkin poika. Luotan siihen, että tulevat isovanhemmat ja varmasti kaveritkin kiikuttaa meille kasapäin vaatteita kun tulevat pikkuista katsomaan. Miehen kanssa on myös sovittu, että lähtee vähän vauvanvaateostoksille sillä aikaa kun ollaan vauvan kanssa vielä sairaalassa. Ite ryntään ostelemaan vaatteita heti kun synnytyksen jälkeen kykenen!

Mutta niin...Kotiutumisvaatteiksi oon suunnitellu bodya, ehkä sukkahousuja ja potkari päälle. Jos on vielä viileä ilma, niin sit on sellanen pehmoinen kevythaalari, johon vauva varmasti hukkuu kun on kokoa 62...Mut en viiti ostaa pienempää, kun saattaa olla lämpöasteita jo aika reilusti kun meidän vauva ulkoistuu. Oon aika ulalla näiden kanssa, kun en yhtään tiedä mitä pitäisi olla. Mut tosiaan kuitenkin luotan siihen, että niitä ehtii sit hommata ihan riittävästi, kun vauva on jo pihallaemoticon

 
Mulla on 50 cm vaatteita:
- 4 kpl  bodyja (pitkähihaisia, vaaleita, joista saa käännettyä ne hihat sormien yli)
- ihan liikaa sukkia (kokoa 0-1 M tai 13-15, niin ne käy kait vähän pidempään...) :D niitä kuulemma tarvii muutaman parin, mutta ne on niiiiin söpöjä...
- parit pöksyt
- 3 kpl toppi- mallisia bodyja
- yksi pitkähihainen, vähän lämpimämpi paita
- muutamat tosi ohuet tumput
- kolme pipoa ja yksi myssy... noi myssyt olis kait kätevämpiä, mutta en oo koskaan muistanut kaupassa sitä...
- sukkahousuja (kokoa 0-1 M, niin ne käy kait vähän pidempään, kuin 50 cm)

56 cm vaatteita:
- yhdet farkut (oli niin söpöt niin oli pakko hankkia)
- ehkä 5 kpl pitkähihaisia bodyja
- muutamat potkuhousut
- vähän paksumpi nallehaalari, minkä kuvittelisin olevan tosi hyvä jos on vähän viileämpiä päiviä toukokuussa
- pari paitaa (kietaisumallisia)
- muutama mekko/tunika
- parit potkuhaalarit

60-70 cm vaatteita oon saanut ja ostanut ja niitähän tuli äitiyspakkauksessa, niin oon vasta alkanut pesemään niitä, enkä edes tiedä, minkä verran niitä on. Niitä ehtii sitten ostaa :)

Jotkut on sanoneet, että joillain vauvoilla ei mahdu koskaan noi 50 cm vaatteet päälle ja varsinkin 50 cm housut saattaa olla turhia. Paksumpia vaatteita en ole ostanut kuin tuon nallehaalarin, kun siinä oli korvat ja kaikki.... kun äippäpakkauksen toppahaalari on varmaan ihan hyvä, jos toukokuun alussa on vielä tälläinen "keväinen" keli. En ole törmännyt missään vauvojen pikkuhousuihin, niitä ei kait nykyään käytetä, kun on noi bodyt...

Kyllä mun mielestäni myös vauvoilla pitää olla jotain kevyttä, luonnonmateriaalikangasvaatetta päällä koko ajan. Vauvoilla ei ole kait minkäänlaista tai on tosi heikko lämmönsäätelykyky ja niiden ruuminlämpö on kuitenkin se 37, niin ei niitä ihan nakunakaan voi pitää. 

Itse olen ajatellut, että jos on muutama tälläinen ja tollainen vaate, niin niillä varmaan pääsee alkuun ja mies tai oma äiti tai anoppi tai joku voi juosta kaupassa, jos tarve vaatii :D Ei tosta mitään isompaa stressiä kannata ottaa.
 
Minä ostin vaan 2 56:sta kääntöhihallista bodya ite. Muut vaatteet tuli äitiyspakkauksessa ja täti anto niin paljon 60-80 cm vaatteita, et välttämättä kaikkia ei ehdi käyttää...
 
Mä en ole ainakaan koskaan nähnyt vauvojen pikkuhousuja tai kalsareita missään. Niitähän aletaan yleensä käyttää siinä vaiheessa, kun lopetetaan vaippojen käyttö. Bodeista sen verran, ettei tullut esikoisella (syntynyt heinäkuussa -09) paljoakaan käytettyä lyhythihaisia tai hihattomia bodeja. Bodeista tykkäsin ihan pienellä vauvalle kietaisumallista, ja sitten isommalla pään läpi pujotettavista. Makuasia toki.

Mä oon hankkinut yhden lyhythihaisen bodyn (kun oli niin söpö) ja lakin. Loput meinaan saada ja käyttää esikoisen vanhoja. =)
 
Mulle tullu ihan hullu shoppausbuumi ... pakko koko ajan ostaa kaikkee ihanaa pikkuneidille... uskallan hyvin jo ostaa vaaleanpunaista ja lilaa ja kaikkee hello kitty touhuja ku nyt 3:ssa ultrassa sanottu tyttö niin en jaksa uskoo et sielt poika tulis.. Viimeeks olin ultrassa tiistaina suppareitten takia ja nyytti sillo viel ainakin oli tyttönen :) ja jos nyt poika sattuiskin tuleen niin on tuolla nyt kuitenkin jotai mitä voi pojalle käyttään ja sit ei muuta ku tytön vaatteet huutonettiin myyntiin ja tänne foorumeille .. Kyllä ne sit menee kaupan.. Mut kyl se vaan tyttö on ku ittekkin nähny sinne jalkoväliin ja se on ihan sileä ja tyhjä... Just varasin itteleni tytön vaatepaketin et saa maanantaina sit käyrä se maksaas siin oli pienempiä vaatteita ku mulla niin sikana 60 ylöspäin ja ainoastaan yks puku alle sen niin pakko oli hommata et on sit vaatteita alukskin joka passaa :) menis jo 5 viikkoo nopiaa niin olis sitte pikkanen täällä jos ei sit viihdy niin hyvin mun sisällä et jää viel 3:ks viikkoo sinne paistatteleen
 
Täälä tahtoo olla vähä samaa vikaa ku mom83 :D Hirvittävä shoppailubuumi iskeny ihan yhtäkkiä VAIKKA vaatteita alkaa olemaan jo vaikka kuinka paljon :D Joka kokoa melkein löytyy :D Eilen oltii miehen kanssa vähän kaupungilla, nooh, minähän sitte hennesille halusin käymään ja kuinka ollakaan, mukaan tarttui lyhyhihanen valkonen supersöpö neuletakki 68cm ja valkoset pellavahousut 56cm <3 Nooh, tänään sitte miehen sisko soitteli että lähdetäänkö käymään kaupungissa, minähän suostuin tietenkin! Käteen jäi TAAS gollegepuku :D Tosin se on vaaleansininen harmailla housuilla mutta mitäs tuo haittaa :) Ihana välillä vähä vaihtelua tuohon punaseen :) 

Muuten meillä kyllä on niin vaatteita tytölle että pärjätään syksyyn asti ilman sen kummempia ostoksia :) Onneksi, vaikka... EI saisi mennä kaupunkiin! Niin ja tosiaan, tilasin tuos alkuviikosta netistä pääkallotuttipullon ja samalaisen tutinkin vielä :D Alkaa olemaan jo ihan hullua tämä ostelu :D Kaikki rahat palaa vauvan vaatteisiin :P Nooh, onpa seuraavalle ainaki onneksi noita neutraaleja vaatteita jos onkin poika :) 
 
Tää ei nyt välttämättä kuulu tänne, mutta ajattelin kysästä et jos vauva sattuu syntymään tuossa toukokuun loppupuolella niin tarviikohan se silti vielä sen paksun täkin vai oiskohan sille hyvä laittaa vaikka viltti sinne pussilakanan sisään? tai ylipäänsä sitten keskikesällä? vai tarkenisko jopa pelkällä pussilakanalla? ja samaa pelkkää pussilakanaa vois varmaan käyttää sitten vaunuissa ettei tarvis ihan maata pelkässä vaunukopassa, kun tuskin sinne sitä ä-pakkauksessa tulevaa makuupussia kehtaa laittaa, kun on kesä helteet?

koitan kovasti täällä miettiä miten sitä lasta sitten pukis :) mut täälläkin on kamala ostoshimo meneillään.. oon kyllä hommannukki aika paljon vaatteita tässä ajan mittaan ja mieskin alkaa vähän toppuuttelee, mut silti tuntuu et esim housuja on liian vähän, et sit joutuu tosiaan pesemään niitä vajaita koneellisia et saa toiselle puhdasta päälle..
 
Nyt kävin sitten hamstraamassa noita pikkusia vaatteita!
 Kahdeksan pientä bodya ja kietaisupaitoja, potkuhousuja ja puolipotkareita, pari pipoa ja tollanen pörrönen unipussi löytyy (: Löysin vielä mukavasti valkosta ja tummanruskeeta, niihin on hyvä yhdistellä sitten vähän värikkäämpiä vaatteita, jotka ajattelin hommata uutena. ( Ehkä tää turhamaisuus karisee rankan vauvanhoidon yhteydessä :D )
 
Takaisin
Top