Vaateketju

Lettuhei

Puuhakas puhuja
Elomammat 2016
Ajattelin aloittaa tämmöisen ketjun, koska itse ainakin olen aika hukassa tässä lastenvaatemaailmassa.

Eli minkätyyppisiä vaatteita suosittelette? Muuttuuko se mikä toimii paljonkin, kun vauva kasvaa? Miten monta vaatekertaa kannattaa olla per koko?

Ummikkona mietin että olisko tuollaiset kietaisubodyt ja puolipotkarit kätevin yhdistelmä vastasyntyneellä? Vaikka varmaan myös eri ihmisillä on eri mieltymykset. Ja varmaan jotain tulee ostettua ihan vaan ulkonäön takia.
 
Moi! Mä oon tuolta viime vuoden joulukuisista ja juuri esikoiseni (nyt 2kk) kanssa opettelen tota vaateasiaa. Kannattaa huomioida ainakin syntymän vuodenaika, mulla jäänyt toistaiseksi kaikki lyhythihaiset bodyt kylmän takia käyttämättä. Kietaisubodyt on hyviä, mut pään yli vedettävätki on kätsyjä ku ei oo sit niin paljon neppareita kiinnitettäväksi. Sukkahousuihin oon ihastunu, pysyy niin paljo paremmin paikoillaan pienellä.
 
Tämä on niin yksilöstä varmasti kiinni mitä tykkää vauvalle pukea. Itse suosin esikoisella kietaisubodeja ja nepparillisia pukuja & potkuhousuja. Sukkahousuista en tykännyt :) tai no sukkikset tuli käyttöön 6kk iässä.
 
^Mikä vika sukkiksissa?

Mä mietin, ovatko pitkähihaiset bodyt puolestaan liian kuumia kesällä? Tosin la on elokuun lopussa, joten uskoisin syyskuussa olevan jo niin kylmä, että ovat hyviä (ainakin toivottavasti, kun niitä on tullut haalittua :grin )
 
Onko sukkikset helppo pukea vauvalle? Mä en tykkää pukea sukkiksia edes itselleni. :D Mutta kuulostaa kyllä hyvältä, että ne pitäis vaipan paremmin paikallaan
 
Meillä jäivät potkuhousut ja kietaisubodyt kokonaan käyttämättä, kun mielsin ne hankaliksi, mutta vaikea on tietysti sanoa mikä jonkun muun mielestä on hankalaa käyttää. Kokemus opettaa :).
 
^Mikä vika sukkiksissa?

Mä mietin, ovatko pitkähihaiset bodyt puolestaan liian kuumia kesällä? Tosin la on elokuun lopussa, joten uskoisin syyskuussa olevan jo niin kylmä, että ovat hyviä (ainakin toivottavasti, kun niitä on tullut haalittua :grin )

Ei vaan ollut alussa mun juttu :grin
 
Mä oon käyttänyt ihan pikkuisilla pääasiassa kietaisubodeja ja haarasta auki saatavia nepparipotkuhousuja. En kans tykännyt sukkiksista, kun vasta vähän vanhemmalla. Vauvan kippurassa olevat jalat ei pysynyt niissä lahkeissa vaan jalkaosat oli aina tyhjät. Housut jäi kanssa alussa käyttämättä. Sukat ei pysy vauvan jaloissa. Potkareiden päällä paremmn. Siksi potkuhousut oli hyvät, kun jalat pysyy suojassa.
Normaalit pään yli puettavat bodyt koin vaikeiksi silloin, kun vauvan pää oli vielä veltto. Kun vauva oppi kannattelemaan päätään niin helpottu. En tykkää myöskään potkuhousuista, joissa ei ole aukeavia haaroja. Tekee vaipan vaihdosta vaivalloista, kun pitää riisua koko vauva. Aukeavat potkarit ja bodyt on tässä asiassa kätevät. Vauva ei myöskään palellu, kun ei tarvitse nakuna käydä pesulla. Paidat oli hankalia, kun napa oli aina paljaana tai paita nousi kainaloihin. Vauvaa kannetiin paljon ja paita ei oikein meinannut pysyä paikallaan.
Sit pidin paljon erilaisia myssyjä ja pipoja. Antaa vauvalle turvallisuuden tunteen, kun päässä on pieni paine. Varsinkin öisin käytettiin yömyssyä. Meillä molemmat vauvat on rauhoittunut aina myssyllä.
Vuodenaika vaikuttaa paljon siihen mitä käyttää. Mulla esim. Lyhythihaiset bodyt tai paidat on jäänyt lähes käyttämättä. Mä en halunnut pukea t-paitoja vauvalle edes kesällä vaan käytin kevyitä, ohuita, pitkähihaisia vaatteita. Vauva sai samalla suojan auringolta.
Meillä vaatteet muuttuivat vauvan kasvun mukaan. Se minkä koki helpoksi ja hyväksi ensimmäisten 3kk aikana oli ihan eri kuin seuraavien kuukausien aikana. Vauvan lihasten ja liikkumisen myötä tulee eri tarpeet myös niille vaatteille. Alussa vauvan velttous hankaloittaa pukemista ja vaatteiden pysymistä päällä. Myös vaippoja joudutaan vaihtamaan alussa useammin. Tämä kannattaa myös huomioida.
Loppujen lopuksi aika vähällä pärjää. Mitä vähemmän vaatetta, niin sen vähemmän pyykkivuoria. Tuon kun tajuis itsekin niin hyvä olis!
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on niin lämminverinen 10kk ipana, että en ole käyttänyt sukkiksia ollenkaan, siis talvella housujen alla enkä muutenkaan. Oon tykänny käyttää pitkähihaisia paitoja, joten kovasti on täytynyt haalia lyhythihaisia bodyja kaappiin. Musta tuntuu, että valtaosalla on liikaa vaatetta per koko, varsinkin bodyja ja sukkia.

Pikkuvauvalle, varsinkin sitten syksylle ja talvelle sopii mun mielestä sukkikset ja puolipotkarit. Kietaisubodyt toimii ihan pienellä, joka ei vielä kääntyile. Mutta aika paljon riippuu yksilöllisestä lämmönsäätelystä. Mäkin ostin etukäteen joitain lämpöisiä haalareita, kokopotkareita ja sisätakkeja tietämättä, että oma vauva onkin sellainen hikihattu :)
 
Nämä kyllä niin riippuu jokaisen mielipiteestä ja lapsen mallista. Itse en yhtään pitänyt kietaisubodeista kun tuntui, että niistä aina jäi enemmän kaulan ihoa paljaaksi. Parhaita oli pään yli laitettavat joissa oli joko kunnon venepääntie tai sitten kunnon nepparit olkapäällä tai jopa molemmilla olkapäillä. Ehkä näin kesävauvalle sillä ei niin olisikaan väliä, mutta talvivauvalla tuntui kamalalta kun kaula jäi paljaaksi (meillä oli tosi hoikka neiti alussa joten siksi kietaisubodyt olivat aika paljastavia).
Muistelisin jostain lukeneeni, että jos ei ole ihan kaamea helle niin ihan pienellä ei saisi pitää lyhythihaisia vaatteita kun lämmönsäätely ei oikein toimi, joten varmaan pienimmässä koossa ei niitä tule nyt hankittua (viimeksi ei tarvinnut harkitakaan kun vauva syntyi talvella).

Potkuhousut eivät toimineet meillä yhtään kun aina neiti rimppakinttu sai potkittua jalkansa pois lahkeista ja oli sitten jumissa jalat kippurassa vatsan päällä. Tai jalat muuten vaan olivat niin hoikat ja lyhyet, että jalkaosat heiluivat puolityhjinä. Meillä siis käytettiin ihan housuja ja sukkia (niitäkin löytyy etsimällä ihan hyvin paikallaan pysyviä). Ja nykyään on suomeenkin tullut ns. sukattimia (sock-ons) joilla saa vielä paremmin sukatkin pidettyä paikallaan, esikoisen kohdalla en vielä sellaisiin ollut törmännyt.
Sukkiksia käytin jonkin verran myös.

Mitään paitoja ja hupullisia takkeja ei tullut käytettyä ihan pienen kanssa. Jumpsuitteja itse tykkäsin kyllä pitää, niissä huppukin oli paikallaan kun se pysyi päässä ihan hyvin pienelläkin. Itse en kaivannut housuihin mitään haaroista aukeamista kun mieluummin muutenkin otin koko alaosan paljaaksi kun minusta sitten oli helpompi pestä peppu. :)

Vaatteiden määrästä sanoisin itse, että alussa varsinkaan en todellakaan olisi jaksanut pestä pyykkiä vähän väliä, joten parempi mielestäni hommata enemmän vaatteita kuin vähemmän kun kirppiksiltä niitä saa erittäin halvalla ja niitä saattaa likaantua yllättävääkin vauhtia. Ja varsinkin sitten kun meidän vauva alkoi puklailla kunnolla niin parhaana päivänä laskin joskus iltapäivällä että siihen mennessä oli mennyt kunnolla likaiseksi (puklusta läpimäräksi) jo kahdeksan vaatekertaa ja sen jälkeen lakkasin laskemasta. Eli meillä ainakin oli hyvä, että vaatteita oli paljon. Toiset vauvat taas ovat siistimpiä ja äidit jaksavampia pyykkäämään. :wink Itse tykkään nykyisestä tahdista, että tietyn väristä pyykkiä pesemme noin kerran viikossa, eli viikon vaatteet aion yrittää saada nytkin joka koossa vähintään.
 
Suosittelen myös kokeilemaan värinkerääjäliinoja (mielestäni Lildlin parhaita), en oo pitkään aikaan lajitellut pyykkiä ja valkoisista vaatteista ei tuu harmaita :)
 
Suosittelen kanssa hommaamaan useamman päivän vaatteet. Neidin syntyessä meillä oli vaan 5 sopivaa bodyä ja 3 housut.. Koko oli 44cm ja 50cm vaatteet oli ihan säkkejä. Pidettiin lisänä pienimpiä 50cm vaatteita ja joka toinen päivä pestiin pyykit. Oli se ihan hullua hommaa kun yli kk meni ennenkuin päästiin siirtymään 50cm vaatteisiin kunnolla. Nyt jos näyttää et tulee pieni vauva niin tilaan kyllä ison kasan 44/48 vaatteita.. Isompia kokoja ollaankin hommattu sen verran että pestään kerta viikkoon tai kerta kahteen viikkoon. Toki nyt meneekin enää 1 vaatekerta päivään. Pienenä sai kyllä 3-4 kertaa vaihtaa vaatteet.
 
Takaisin
Top