V***** terveydenhuolto!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja OrigO
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

OrigO

Oman äänensä löytänyt
Täälläpä iloinen tuleva äiti rv 20+2 jolla oli EKA lääkärinaika tänään!
Käsitykseni mukaan monilla raskaana olevilla on lääkäri jo ollut ennen raskauden puoltaväliä?
Näin ei ole kuitenkaan järjestetty Rovaniemellä, vaikka allekirjoittanut on kroonikko joka syöpi päivittäin lääkitystä kilpirauhasen vajaatoimintaan.
No eiköhän sitten selvinnyt, että kolme viikkoa takaperin antamani kilpirauhasarvot labroista, olivat koholla eli liikatoiminnan puolella. Lääkärillä on vastuu ilmoittaa tällaisista heilahduksista, koska ne vaikuttavat suoraan sikiön kasvuun, mutta ko. lääkäri oli aivan pihala ja katsoi tulokset vasta nyt, läsnäollessani, vaikka olisi puhelinmääräyksellä voinut jo aiemmin korjata lääkityksen!
Olen siis ollut väärällä thyroxin-annoksella kohta kuukauden ilman että terkkari (joka näistä yleensä soittaa, mutta on nyt ilmoittamatta(?) jäänyt tutkimusvapaalle), terveyskeskuslääkäri tai neuvolanlääkäri olisi tarkistaneet arvoja!
Ontää Rovaniemi yks vitun takapajula siinä miten tieto kulkee firmasta, eli terveyskeskuksesta neuvolaan jne!
Ite oon kerran joutunut kantamaan täydet veriputket terveyskeskuksen labrasta neuvolaan!
Hirveä huoli tuli vauvan puolesta kun noi arvot on vituillaan...
Ko lääkäri lupasi soitella myöhemmin kun on käynyt terveyskeskuksessa kysymässä kollegan mielipidettä.
Ite koetin jo soittaa sinne ja saada soittoajan lääkärille jolla kuulemma on kilpirauhasäideistä kokemusta mutta eihän siellä vaihteessa kukaan vastaa saatana!
Koetan vielä äityispolille, sitten varaan yksityiseltä endokrinologilta ajan.
Jännä kun joutuu itse olemaan asiantuntija potilaana, ja maksaa lääkäreistä sen mukaan, jotka vaihtuvat kuin sukat satana.

mulla oli kans ihan turha neuvolalääkäri käynti. kaiken piti olla hyvin mutta kun menin sit yksityiselle kun kuitenkin olin sitä mieltä et jotain vikaa on, niin kappas, taas emätintulehdus ja hiiva. eikun lääkkeitä toosaan ja olo parani heti. muutenkin tuli sellanen olo ettei se neuvolanlääkäri ollut ihan ajantasalla. mut mitä sitä voi odottakaan. monestihan he ovat vastavalmistuneita tai kandeja. ei se kiva paikka heillekään ole...

Origo: Täällä nousi ihan vihat päälle puolestasi [:@] Miten voi käydä tuollaisia kämmejä! PRKL! Toivottavasti pääset seuraavaksi hyvälle lääkärille.

OrigO: Me vajakit ollaan koko maassa huonolla hoidolla eli joudutaan olemaan oman tilanteemme asiantuntijoina lähes kaikkialla. Kilpirauhasasioista ymmärtäviä lääkäreitä on valitettavan vähän, vaikka sairaus on yleinen. Tavallisin raskausajan ongelmana on vajaatoiminnalla eli liian vähällä lääkityksellä pitäminen, mikä oikeasti on lapselle haitallista.

Ns. liikatoimintaisista arvoista ei ole lapselle mitään haittaa, koska istukka pitää hormoniylimäärät lapsen ulkopuolella ja toimittaa lapselle vain tarvittavan määrän hormonia. Vajaalääkitys on haitallisempaa, sillä lapsi tarvitsee hormoninsa varsinkin aivojen arkkitehtuurin kehittymiseen ja tyhjästä on vaikeempi nyhjästä. Täysin eri asia on ns. sisäsyntyinen liikatoiminta, jossa liikatoiminta ei tule purkista vaan kehon omista vasta-aineista. Sellainen liikatoiminta on oikeasta haitallista, sillä kiihdyttävät vasta-aineet siirtyvät istukan kautta lapseen, jonka kilpirauhanen alkaa toimia liikaa. Mutta tosiaan tyroksiinilla-lääkityksellä aikaansaatu liikatoiminta ei vaikuta lapsen kilpirauhashormonitasapainoon.

Mites sun vointisi laita on? Käytkö ihan kierroksilla, hakkaako sydän kovin, ovatko verenpaineet koholla, laihdutko, hikoiletko, tärisetkö, oletko uneton, onko ripulia? Tuossahan noita liikatoiminnan oireita. Pelkät veriarvot eivät tee liikatoimintaa. Normaalissa raskaudessa, ts. kilpirauhasterveillä naisilla kilppari kiihdyttää kierroksiaan raskauden aikana, ekalla ja tokalla kolmanneksella ja se kuuluu asiaan ja silloin TSH laskee ja T4V nousee eli veriarvot siirtyvät ns. liikatoiminnan suuntaan. Kehittyvä lapsi ja ylläpidettävä raskaus vaativat enemmän hormoneja ja se kuuluu asiaan. Mitkä sulla olivat nuo sun veriarvot numeerisina?

Lääkärin pitäis olla tarkempi, se on ihan totta, mutta sun tapauksessa ei onneksi ole mitään hätää, sillä jos sulla oliskin ihan oikea liikatoiminta niin se ei tee lapselle mitään pahaa. Istukka huolehtii juuri lapsen tarvitsemista hormonimääristä eikä päästä sisään yhtään liikaa, se on biokemiallinen fakta. Mahdollisesta liikatoiminnasta toki on sulle itselle haittaa, jos tässä on siitä kyse, mutta sehän hoituu maltillisella annoksen laskemisella.

Jaksamista ja hyviä vointeja sinulle!

Puranpa tähän ketjuun... Sain siis eilen spontaanin keskenmenon (rv 10+6) ja homma "hoitui" itsekseen ilman lääkärissä käyntiä. Koska "synnytys" tapahtui illalla ja fyysinen vointini sen jälkeen selkeesti helpottui, en kokenut tarvetta lähteä päivystykseen vaan olla tänään yhteydessä neuvolaan (yksi käynti vasta siellä tässä raskaudessa). Terkka tilanteessa, jossa ei voinut puhua ja se ok. Jäi niin harmittamaan kuitenkin se, että terkka ei edes ohjeistanut soittamaan myöhemmin uudelleen tai ehdottanut itse soittavansa hänelle sopivana hetkenä keskustellakseen minun voinnista (muutama kysymys pyöris mielessä). Terkka kuittas vaan tiedon keskenmenosta sanomalla peruvansa jo minulle sovitut ajat. Alkuraskauden labroissa jotain epävarmuutta mun kilpirauhasarvoissa (en sairasta vajaa/liikatoimintaa) ja niistä viikkoa aikaisemmin soittaessani terkka sano lääkärin kattovan ne lääkärinkäynnillä muutaman viikon päästä. Nyt sain puhelun lopuksi kysyttyä, että oliko niissä arvoissa oikeesti jotain, että pitäis tajuta soittaa terveyskeskukseen lääkärinaikaa. Tähän sain ohjeistuksen soittaa seuraavana päivänä hänelle, mutta kovasti korosti sen asian olevan jatkossa terveyskeskuksen asia... Arghhh!!!

Pauveli, otan osaa. Mulla kans vähän sellainen kokemus että neuvolassa suhtauduttiin torjuvasti, tosin mun tapauksessa synnytyksen jälkeen. Kun lapsi syntyi, ketään ei kiinnostanut onko sen äiti kunnossa. Neuvolassa vastasyntynyttä seurattiin tarkasti, mistä olen tosi kiitollinen, mutta jos oman paranemisen suhteen oli kysyttävää, niin sekä synnytysosasto että neuvola irtisanoutuivat koko hommasta. Synnytykseen liittyvistä traumoistakin voi kuulemma sitten jutella seuraavan raskauden aikana. Niin, mitäs niistä turhanpäiten lätisemään.

Pitänee itekin jakaa kokemus viime kesältä - että mua v*tutti toi arvauskeskus.

Olin siis erm.. about viikoilla 23, ja alkoi supistelemaan niin maan taivaallisesti. Ei pystynyt istumaan, makaamaan, seisomaan. Mietinkin, että joko tää kaveri tulee ulos. Painottui aamuun ja ai että oli kiva lähteä duuniin. Olo siis helpotti aina päivän mittaan. Varasin kuiteski ajan, totta kai, tk-lääkärille. Se kattoi tilanteen ja laitto gynetesteihin kun epäili, että on tulehdus. Ensinnäkin tunki mun toosan täyteen sitä geeliä ja passitti sit labraan, labras sanoivat et eivät kuulemma ota näytettä kun on geeliä - mut onneksi nyt suostu sit ottamaan. Venailin yli viikon (lääkäri lupasi soittaa, jos tulokset pos.), supisteli prkleesti, ja päätin otti asian sit esiin neuvolassa. Mitään soittoa ei tullut lääkäriltä tuloksista. Noooh, olihan siellä tulehdus! Supistukset siis siitä johtuvia. Sit soitti neuvolan hoitsu vihaisen puhelun tälle lääkärille. Noh ei tullut mitään pahoittelu ei mitään. Ja kirjottaa reseptin, mut ei saa sitä tulostettua?!?!?! Miksi se pitää tulostaa, kun sähkösestihän nää hommat toimii... Argh! Lisättäköön, etten saanut mitään saikkua tältä lääkäriltä!

Lopulta ku hoitaja meni sitä lääkäriä näkemään (jäin venailemaan neuvolan puolelle), saatiin se tulostin sitten ilmeisesti toimimaan ja minä reseptini. Kuinka kännissä nää lääkärit täälläpäin on.

Onneksi mitään vahinkoa ei sikiölle tullut, eikä supistelut aiheuttaneet etenemistä alapäässä, mutta ei jeesus et otti aivoon toi kämmäily.. Lisäksi sain lääkärikäynnin (rv 35+) tälle samalle lääkärille, vaikka pyysin muuta (ilmeisen ruuhka), mutta onneksi pääsin ä-polille kontrolliin ja lääkärikäynti hoitui siellä. Ei tarttenut mennä vammailee arvauskeskukseen.

Sympatiat kaikille väärinkohdelluille!

Vaikka kilpirauhas-asiat ovatkin olleet nyt esillä niin sain itsekin huomata ettei niitä asioita oteta vakavasti!
Sain ruinaamalla ruinata neuvolalääkäriltä kilpparikokeisiin lähetteen, jonka hän sitten kirjoittikin. Arvot perseellään, vajaatoiminta! Aloitin heti syömään thyroxinia, mutta koko raskauden aikana ei saatu T4V arvoa nousemaan edes viitearvojen alarajalle..En edes halua kuvitella mihin arvo olisi tipahtanut jos en olisi itse vaatimalla vaatinut sitä verikoetta otettavaksi.
Synnytyksen jälkeen vaadin jälleen, että pääsen taas verikokeisiin ko. asian tiimoilta. Nyt T4V arvo oli hieman yli alarajan, ilman lääkitystä. Eli raskaus näköjään vaati veronsa mulla sen vajaatoiminnan suhteen..Mikäli vielä raskaudun, täytyy huolehtia että saan samantien kilppari asian vireille..

Orm onnekas, täytyy sanoo, että mulla samantyyppinen kokemus esikoisen syntymän jälkeen synnäriltä ja osastolta. Oli ihan ilmaa synnytyksen jälkeen. Alkuun, kun uskallauduin kysymään mieltäni askarruttavista asioista, vastaus alkoi:" ensisynnyttäjänä sun vaan pitää tottua siihen, että paikat muuttuu..." Sitten päätin omin avuin löytää vastaukset kysymyksiini. Kertaakaan ei omatoimisesti kysytty mun vointia, ei edes kohdun painelun yhteydessä. Kipulääkettä piti itse pyytää ja, kun sitä tuotiin, ei kysytty mihin mulla koskee. Onneksi ilman komplikaatioita toivuin. Neuvolassa kuitenkin minutkin otettiin huomioon ja sain purkaa tuntemukseni.

Tämän hetkiseen tilanteesta... Otin tänään yhteyttä terveyskeskukseen ja pääsin lääkärille. Tästä jäi parempi mieli. Vaikuttas kohtu tyhjentyneen ja voin keskittyä henkiseen toipumiseen. Soitteli lääkäri vielä peräänkin toimintaohjeita ja, että kolmen viikon päästä vielä hcg verikokeena varmuuden vuoksi.

Synnytykseen liittyvistä traumoistakin voi kuulemma sitten jutella seuraavan raskauden aikana. Niin, mitäs niistä turhanpäiten lätisemään.

Haha, kuulostaa naurettavalta. Mitä jos sitä seuraavaa raskautta ei tule näiden traumojen vuoksi? :grin

On tää hullunlailla tää nykyajan "terveydenhuolto" mutta pakko puolustaa näitä lääkäreitä ainakin jonkun verran, et paljon on myös tuolta ylemmältä taholta kiinni. Tarkoitan, että nää oikeesti pätevät lääkärit menee usein yksityiselle paremman palkan vuoksi ja julkiselle puolelle jää jämät. :( Mikä on tietysti väärin!

Mäkin puollan vähä yleistä terveydenhuoltoa, vaikken sitä juurikaan ite käytä just siks että niin paljon varmemmin vastauksia, tuloksia, tutkimuksia ja tehokasta hoitoo saa yksityisellä...

Mutta esimerkiks päivystyslääkärithän on pääosin yleislääkäreitä, eli niillä on pieni pintapuolinen yleiskatsaus kaikkiin vaivoihin, tai sitten tarkempi suuntautuminen yhteen asiaan. Kun välillä tuntuu että ihmiset päivystykseen mennessään odottaa että kyllä lääkärin pitäis tietää kaikki jostain hermoradoista lähtien. Että ei se aina oo sitä ettei kyseinen lääkäri olis pätevä, jos ei älyä heti laittaa eteenpäin, vaikken kyllä ymmärrä miksei esim mun miehelle oo laitettu päivystyksestä lähetettä ortopedille kun ite on kertonu et välilevypullistuma on todettu, ja oireet on taas samat. (Sai sentään Buranaa ja Hirudoid fortee.) Ei kai se siltä lääkäriltä oo pois jos se laittais potilaita jatkotutkimuksiin? Vai puhuuko tässäkin ylemmät tahot ja se että joka paikassa on jo niin paljon jonoja....? Kinkkistä!

Oikeestaan yleislääkärin työ on haastavinta, koska pitää tietää niin monesta asiasta (vaikkakin "pintapuolisesti") ja osata päättää mikä vaiva vaatii jatkohoitoon lähettämistä. Samalla tavalla yleislääkärit on erikoislääkäreitä kuin esim sydänkirurgit. Toinen on vaan erikoistunut yleislääketieteeseen ja toinen sydänkirurgiaan. Ja päivystyksessä toimivat yleislääkärit saattavat olla ns yksin tekemässä päätöksiä, siis ettei ole kollegaa jolta kysyä mielipidettä. Osa "epäpätevästä" kohtelusta menee huonojen resurssien ja sääntöjen piikkiin... :sad001

Takaisin