Väsyttääkö? Oletko mittauttanut ferritiinitasosi?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Vau:n tuoreessa artikkelissa kerrotaan ferritiinin eli raudan puutoksesta. Artikkelin mukaan sen oireina on mm väsymys ja se voi näkyä ferritiinitestissä ennen kuin hemoglobiiniarvoissa näkyy mitään hälyttävää. Artikkeli luettavissa täällä: https://www.vau.fi/kaupallinen-yhte...atkuvasti-syyna-voi-olla-varastoraudan-puute/

Onko teidän ferritiinitasoa mitattu? Itselläni on kyllä aika paljon noita oireita, mutta olen ajatellut ne psyykkisiksi oireiksi. Pitäisiköhän kuitenkin mittauttaa ferritiini...

Ei ole mitattu. Verikokeissa käyn säännöllisesti perussairauden takia, joten muut veriarvot ovat kyllä hyvin tiedossa.

En haluaisi vähätellä asiaa, mutta jotenkin tämä tuntuu olevan taas sellainen muoti-ilmiö kuin kilppari-arvot olivat jokunen vuosi sitten. Toki nuo voivat olla oireiluun syyllisiä ja osalla ihmisistä ovatkin, mutta väitän kyllä, että ei läheskään niin monella kuin monet ihmiset luulevat väsymyksen johtuvan matalista ferritiineistä..

Jos lukee mitä tahansa lääkärikirjaa tarpeeksi, saa kehitettyä kyllä kaikki oireet sieltä itselleen. :D

Ainakaan en muista että olis ikinä mitattu, kiinnostais kyllä kovasti tietää! Oon just tuossa tilanteessa, että nyt raskauden aikana hemoglobiini on mukamas pysynyt suhtkoht hyvänä, mutta väsymys on jotain aivan järkyttävää ja muutenkin kaikki oireet täsmää ja mukamas hyvä hemoglobiiniarvo jaksaa hämmästyttää, suorastaan ärsyttää :D

On mitattu joskus 5 vuotta sitten. Olivat normaalit. Meidän suvussa on hemokromatoosia (raudankertymätautia) ja siksi arvot mitattiin. Mittausten perusteella minulla ei onneksi hemokromatoosiakaan ole.

Raskausaikana väsytti todella paljon, se taitaa olla vain raskauden perusoire.

On mitattu, koska minulla on taipumus matalaan hemoglobiiniin ja minulle sopi moni artikkelin oireista. Ferritiini olikin 3,6... Sillä tasolla ei enää jaksa/pysty harrastaamaan akatiivista liikuntaa enää. Pitkää rautakuuri takana ja yhtä pitkää vielä edessä, artikkelin suosittelema 100 kuullostaa minun kohdallani mahdottomalta.

Mulle tuli kaikenlaisia muita oireita mm hengästyminen aivosumu tykytykset... väsymystä en ees huomannu kaiken ton keskellä. Mulla syynä niin sikarunsaat menkat eikä niitä saada hillittyä, syön rautaa ja rautainfuusiossa kävin heikentyneen olon takia keväällä jolloin ferrit oli 5. Viimeksi kesällä mitattu 17 mutta omalääkärillä nihkee asenne ferrien vaikutukseen niin tykkäs vaan että kun hb on juuri ja juuri anemiarajan yläpuolella niin kaikki hyvin

Takaisin