Väsymys 34rv

F

Ferri

Vieras
Onko kokemuksia mistä voisi johtua yhtäkkinen rv34 alkanut väsymys. Tähän saakka ollut siis tosi energinen ja ei ole tarvinnut päiväunia jne. Rv 20 viikolla ferritiini oli 33 eli varasto ihan jees ja nyt neuvolassa hemoglobiini 112 eli ihan ok. Pohdin nyt, että voisikohan tuo ferritiini olla laskenut niin paljon, että rautalisä tarpeen vai onko ihan normaalia tässä vaiheessa alkaa tällainen väsymys ilman raudanpuutettakin? Ajattelin siis varmuudeksi käydä tuon ferritiinin mittaamassa, koska rautalisää ei kyllä kannata alkaa syömään ilman faktaa eli lukuarvoja.
 
Onks rautalisän syömisestä jotain haittaa?

On mulle neuvolasta neuvottu syömää rautaa jo aikasemmiki. Tosin mulla lähti hb laskemaan aika isoista lukemista, et ehkä siihen vaikutti sekin. Eikö kuitenki raskauden aikaisesta anemiasta puhuta kun hb on 110. Onhan tuo 112 jo lähellä sitä. Yhdistäisin kyl yhtäkkisen väsymyksen siihen, mut voihan syitä olla muitakin. Itselläni ei loppu raskaudesta mitää sen suurempaa väsymystä tullu, mut kaikki raskaudessa on nii yksilöllistä 😅
 
Minusta kyllä ferritiini 33 on alhainen, vaikka raja-arvo onkin 30. Hemoglobiini ei välttämättä kerro mitään. Minullakin oli hemoglobiini normaali, vaikka olikin ferritiiniarvo 20 luokkaa.
 
Olen samaa mieltä, että 33 on aivan liian alhainen ja todennäköisesti on vielä laskenutkin tuosta. Ferritiinin olisi hyvä olla vähintään 100. Suomessa ferritiini-asiat ovat ihan lapsenkengissä vielä, mitä olen ymmärtänyt.
 
Huonot rauta-arvot. Eikö neuvolassa ole mitattu aikaisemmin ja neuvottu syömään rautaa ennaltaehkäisevästi? Vauva tarvitsee rautaa, sinä tarvitset rautaa ja synnytyksessä ja sen jälkeen menettää verta eli arvot vain laskee ja olo huononee. Vaikka söisit nyt 100mikrog rautaa päivittäin, ei sun ferritiini tuosta ennen laskettua aikaa korjaannu hyväksi tai hemoglobiini yli rajojen nouse. Jos haluat oikeasti korjata tilanteen, kannattaa suunnata erikoislääkärille jos neuvolasta ei ohjausta löydy.

Joissakin neuvoloissa hoito on muuttumassa parempaan:
 
Liika raudansaanti ei ole hyväksi elimistölle eikä vauvaa ajatellen, joten itse olen ainakin erittäin tarkka näiden suhteen. Tosiaan kirjallisuuden raja-arvo ferritiinissä on ollut mitatessani ihan kunnossa ja lisäksi olo ollut tähän asti erittäin hyvä ja energinen (ei siis ole missään vaiheessa väsyttänyt tai ollut uupuneisuuden tunnetta herätessä aamulla) En sen vuoksi suoraan sanoisi, että tuo arvoni on varsinaisesti kovin huono. Mielestäni se olisi huono silloin jos oireita olisi selkeästi ollut aiemmin havaittavissa. Sen sijaan tämän hetken tilanne voi olla täysin eri ja varmasti onkin, uskon, että tuo arvo on varmasti laskenut tuosta ja nyt on varmaan vain tultu siihen päätepisteeseen, että rautalisää tarvitaan. Lisäksi olen samaa mieltä siitä, että synnytystä ja imetystäkin ajatellen on erityisen tärkeää, että arvo olisi mieluummin jopa raja-arvon yläpuolella, kuin tuossa rajoilla tai reilusti alle sen. Taidan kyllä loppuraskauden ottaa rautalisää ja katsoa olisiko sillä vaikutusta tähän tilaani. Neuvolan ohjeet ovat minusta olleet koko raskauden ajan yhtä tyhjän kanssa, itse olen samat asiat selvittänyt netistä lukemalla. Lisäksi mielestäni on täysin vastuutonta suositella rautavalmistetta hemoglobiinin arvon perusteella, tämä kertoo juuri tämän meidän järjestelmän tason tämän asian suhteen vaikkakin tämä liittyneekin enemmän budjettipuolelta tuleviin paineisiin, kun siihen, että olisi halu oikeasti selvittää tarkemmin näitä asioita.
 
Onko kokemuksia mistä voisi johtua yhtäkkinen rv34 alkanut väsymys. Tähän saakka ollut siis tosi energinen ja ei ole tarvinnut päiväunia jne. Rv 20 viikolla ferritiini oli 33 eli varasto ihan jees ja nyt neuvolassa hemoglobiini 112 eli ihan ok. Pohdin nyt, että voisikohan tuo ferritiini olla laskenut niin paljon, että rautalisä tarpeen vai onko ihan normaalia tässä vaiheessa alkaa tällainen väsymys ilman raudanpuutettakin? Ajattelin siis varmuudeksi käydä tuon ferritiinin mittaamassa, koska rautalisää ei kyllä kannata alkaa syömään ilman faktaa eli lukuarvoja.
Onko ollut mitään muita oireita, päänsärkyä, huonovointisuuden lisääntymistä, näköhäiriöitä? Onko verenpaine normaali? Tuossa kohtaa raskautta raskausmyrkytyksen riski nousee, ja siksi ei kannata suoralta kädeltä laittaa väsymystä raudanpuutteen syyksi.
 
Hyvä huomio Suski75. Onneksi ei kyllä ole mitään noita oireita ollut, joten en usko raskausmyrkytykseen. Päädyin keskusteltuani farmaseutin kanssa aloittamaan rautalisän ja kuinka ollakaan jo yksi tabletti toi seuraavaan päivään selkeän helpotuksen väsymyksen osalta. Tulin siihen lopputulemaan, että tosiaan tuo aiemmin mittaamani ferritiini kauan aikaa sitten oli varmasti nyt laskenut alemmalle tasolle, joka lähti aiheuttamaan tuota väsymystä ja näin ollen tuo rautalisä näyttää korvaajan tilanteen.
 
Takaisin
Top