Värit vaatteissa, sisustuksessa ym.

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuli tuolta pudotuspeleistä mieleen, mitä värejä tykkäätte käyttää? Siis esim. vaatteissa, sisustuksessa tai vaikka auton värinä.

Omia lempivärejäni on turkoosi ja liila/violetti. En nyt haluaisi niiden väristä seinää, mutta kyllä ne vaatteissa ja sisutuksessa näkyy. Meillä on esim. turkoosi päiväpeitto ja olohuoneessa (teininä omaan huoneeseeni ostetut) violetit verhot (Vallilan Kelohonka kuosilla). Lisäksi varsinkin sisustuksessa sinistä ja no, onhan täällä paljon valkoista pintaa ja tasapainottamassa (tai rikkomassa harmonian) tummia huonekaluja. Vaatteissa käytän paljon mustaa ja viininpunaisen lähellä olevia punaisen sävyjä. Sisustukseen ne on ehkä turhan vahvoja ainakin isoina määrinä, mutta on meillä sohvatyynyt, jotka on väriltään jotain peruspunaisen ja viininpunaisen väliltä. (On sille värille varmaan nimikin, mutta olen huono näissä värisävyjen nimissä.)

Pastellisävyistä en sen sijaan oikein välitä. Vaaleanpunainen ei oikein sovi minuun ja pidän keskimäärin voimakkaammista väreistä. Pastellisävyt on liian hempeitä ja haaleita. Jokin pastellinliilan sävy tai hennompi turkoosi voisi mennä sellaisessa paikassa, johon vahvemmat värit on liian vahvoja. Kuten seinän värinä.

Oranssi, ruskea ja vihreä ei myöskään miellytä omaa värisilmääni.

Tykkään aika neutraaleista, luonnonläheisistä väreistä. Harmaa, vihreä, ruskea, harmaa... omissa vaatteissa lisäksi tosi paljon sinisen eri sävyjä. Mutta enimmääkseen meidän kodin värimaailma on vähän mitä sattuu, sen mukaan mitä sattuu olemaan/saadaan, myös kirkkaanpunaista/purppuraista löytyy. Luulen että seuraava vaate jonka ostan itselleni voisi olla keltainen tai tiilenpunainen, vaihtelun vuoksi.

Voimakkaan pastellisista sävyistä en isommin välitä. Luonnonvalo kotona on mulle tosi tärkeää, joten ikkunan eteen vedettävävät verhot on meillä valkoiset ja valoa läpäisevät, niin etteivät ne juurikaan kavenna päivällä sisään tulevaa valoa.

Takaisin