Vältätkö lapsen kanssa sylkikontaktia? (Esim. yhteinen lusikka)

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Artikkelissamme kerrotaan, että hampaiden reikiintymistä aiheuttavat kariesbakteerit tarttuvat sylkikontaktin välityksellä ja tätä tulisi välttää. Sylkikontaktilla tarkoitetaan esim tutin omassa suussa puhdistamista (ja sitten lapselle antamista) tai lapsen kanssa samalla lusikalla syömistä. Pyrittekö te välttämään sylkikontaktia?

Me pyritään tähän. Omat astiat ja vesipullot eikä myöskään anneta lapselle esim. jugurttia jota on aikuinen jo syönyt (siis samasta kulhosta). Kaikkea ei tietenkään voi välttää, kuten sitä kun taapero työntää varoittamatta sormensa äidin suuhun. Meillä kummallakin on ollut nuorempana sen verran paljon reikiä etten halua samaa lapsilleni.

Ei oo itsellä vielä tähän ikään mennessä reikiä löytynyt mut en silti tuttia suussa "putsais" 😅 samasta lusikasta vois maistella mut en kyllä muista tuliko paljoakaan niin lopulta tehtyä... eikä ole pojillakaan (13&9) reikiä ollut :)

Mulla ollut elämäni ensimmäiset yksittäiset reiät vasta aikuisiällä, mutta olen siitä huolimatta välttänyt sylkikontaktia. Meillä ei ollut tutit käytössä (ja jos ois ollut niin en ois putsannut omalla suulla). Samoja astioita ei olla ikinä käytetty. Samasta kulhosta on voinut maistaa, mutta omalla ruokailuvälineellä ja joskus on saattanut joutua pakosta juomaan samasta pullosta (esim. helteellä, jos juoma omasta pullosta päässyt loppumaan). Pusuttelutkin yleensä poskille, tietty pienenä välillä lapset saattoivat pussata suoraan suullekin. Pojilla (14 ja 11) ei ole ollut reikiä.

Mulla ei koskaan ole ollut reikiä hampaissa. Eli hampaat ovat suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta vältän silti sylkikontaktia lapsen kanssa. Astioita ei jaeta, ja käytetään omia ruokailuvälineitä. Lapsen ollessa vauva ei olisi tullut mieleenkään puhdistaa esimerkiksi tuttia omassa suussa :Grinning Face With Smiling Eyes: Pikkuinen yrittää toki antaa välillä pusuja huulille, mutta yleensä ohjataan pussamaan poskelle varmuuden vuoksi. Miehellä muutamia reikiä, joten itsekin karieksen kantaja, vaikka omat hampaat ovat välttyneet reikiintymiseltä.

Muokattu viimeksi:
Ei tulisi mieleenkään laittaa vauvan tuttia tai lusikkaa suuhun. En halua omia pöpöjä vauvalle enkä myöskään vauvan kuolaa omaan suuhun. 🤤

Vältetään. Meillä aikuisilla on paljon reikiä, emmekä todellakaan halua niitä lapsille.

Tulen välttämään ja edellytän sitä myös muilta, kuten mummolta. Onneksi suvussa on ollut jo muita pieniä, joiden tuttien pesemään lähteminen on tuttu näky esim joulupöydässä!

Vältetään.
Tämän äiti opetti jo ihan pienenä, hänellä reikiintyvät hampaat. Itsellä ei ole lapsuuden jälkeen reikiä ollut. Miehellä ei koskaan. Silti ei omaa sylkeä lapsille.

Meillä ei ole koskaan käytetty samoja ruokailuvälineitä lasten kanssa.

Minulla ei ole koskaan ollut reikiä, mutta hammaskiveä täytyy poistatella välillä - ja sitä vain tulee, vaikka mitä tekisi. Miehellä taas on huonot hampaat ( yksi tekohammaskin) joten yritämme kaikin keinoin estää ongelmien siirtymistä lapsille.

Olen tässä asiassa neuroottinen, siksi että suussani ei ehjää hammasta ole. Ja jotenkin tuntuu että varsinkin vanhemman sukupolven on vaikea tätä asiaa ymmärtää. Että siitä omalta (syödyltä) lautaselta EI anneta minkäänlaista palaa tai maistiaista tai mitään muutakaan. Tänäänkin oli tilanne, jossa "putsattiin" kermainen kakkulapio omaan leivoslautasen reunaan (lautaseen, jolta oltiin jo syöty) ja oltiin tökkäämässä sitä takaisin kakkuun... Ällöttävää.

Olen todella tarkka asiasta. Itselläni on varmaan kappalemääräisesti suussa enemmän paikkoja kuin hampaita, ja ekan kerran porattu jo alle kuoluiässä. 😰 En todellakaan toivo samaa lapselle.

Omat juomapullot, ruokailuvälineet, huulirasvat jne, ja jos tutti likaantui, niin sitten oltiin ilman siihen asti kunnes sai pestyä. Lapsi nyt jo 4v. Jossain kahviloissa tms on voitu syödä yhteiseltä lautaselta kakkua/jäätelöä sillain, että kummallakin oma lusikka ja oma "reuna" mistä syö, sitten kun ei saa enää lapselle puhtaasti, niin itselle loput. Tuskin ne pöpöt kuitenkaan siinä vartissa leviää annoksen pintaa pitkin kohtiin mihin ei ole lusikallaan lääppinyt. 🤔

Lapsen ollessa pienempi on käynyt muutama vahinkoa, jotka harmittaa, mutta eipä niille jälkikäteen voi mitään. 🤷‍♀️ Tiedän mummon antaneen kerran lapselle vettä mun henk.koht. pullosta (saattoi ehkä luulla meidän perheen yhteiseksi), ja varmaankin on tainnut joskus leivosmaistiaisia jaellessa unohtaa, että kumpi lusikka kumpaan suuhun ja kummasta annoksesta (suhtautuminen asiaan taitaa selittää mun hampaiden kunnon...). 😬 Välillä saanut oikeasti vahtimalla vahtia osaa isovanhemmista, ja muistuttaa moneen kertaan. 🙈 Täytyy vain koittaa luottaa, ettei muutama yksittäinen kerta olisi kovin haitallinen. 😬🤔 Pienempänä toki joskus tunki sormet mun suuhun, mutta sitten pyrittiin pesemään käsi.

Nyt olen välillä jossain kaupungilla/markkinoilla tms käydessä ajatellut kuinka helppoa olisi, jos voisi huoletta antaa lapsen maistella omaa juomaa/annosta, jos otettu erilaiset, mutta ei uskalla. 😬 Säädetään vaikeamman kautta kaikki.

Nostan hattua teille kaikille ketkä noin hienosti pystytte välttämään kontaktia! Meillä oli yritystä kyllä esikoisen synnyttyä varmaan 1-2 vuotta, mut sit on kyllä lipsuttu pahasti. Ja nyt toisen kohdalla huomaan että vielä laiskemmin.

Tuli muuten puheeksi tää asia miehen veljen vaimon kanssa joka on ruotsalainen, niin siellä vastaavaa suositusta ei oo ollenkaan. Olin tosi ihmeissäni ku jotenki aattelin et tää ois ihan kaikilla tiedossa. Siellä painotetaan vaan tarkkaa harjausta 2 kertaa päivässä aikuisen toimesta.

Jossain kahviloissa tms on voitu syödä yhteiseltä lautaselta kakkua/jäätelöä sillain, että kummallakin oma lusikka ja oma "reuna" mistä syö, sitten kun ei saa enää lapselle puhtaasti, niin itselle loput. Tuskin ne pöpöt kuitenkaan siinä vartissa leviää annoksen pintaa pitkin kohtiin mihin ei ole lusikallaan lääppinyt. 🤔

Me ollaan tehty myös näin. En kanssa usko että ne pöpöt heti siirtyy kakkua/jäätelöä pitkin. Koittanut vaan antaa vain sellaisesta kohdasta mihin oma lusikka ei varmasti ole koskenut.

Hei! Voiko joku kertoa, että onko se suussa elävä kariesbakteeri joka tarttuu pienelle lapselle silloin epätodennäköinen, jos vanhemmalla ei ole olleenkaan reikiä hampaiden kunnosta johtuen?

Meillä kyllä saanut syödä samasta lusikasta, mulla koska ainoat reiät mitä mulla on, on tulleet teininä liian tiukista hammasväleistä takahampaissa, eli harjaaminen hyvin hankalaa. Muuten hammaslääkärit aina sanoneet, että terveet ikenet ja kauniit hampaat.

Mies ei saa samasta lusikasta syödä, koska hänellä on reikiintymisen kanssa ongelmia.

Hei! Voiko joku kertoa, että onko se suussa elävä kariesbakteeri joka tarttuu pienelle lapselle silloin epätodennäköinen, jos vanhemmalla ei ole olleenkaan reikiä hampaiden kunnosta johtuen?

Meillä kyllä saanut syödä samasta lusikasta, mulla koska ainoat reiät mitä mulla on, on tulleet teininä liian tiukista hammasväleistä takahampaissa, eli harjaaminen hyvin hankalaa. Muuten hammaslääkärit aina sanoneet, että terveet ikenet ja kauniit hampaat.

Mies ei saa samasta lusikasta syödä, koska hänellä on reikiintymisen kanssa ongelmia.
Jos olet miehesi kanssa suudellut, niin sinullakin kariesbakteeri on. Ystävälläni ei lapsena ollut yhtään reikää, mutta sai aikuisena kariesbakteerin poikaystävältään, jonka jälkeen reikiä alkoi hänellekin tulla.

Kun kariesbakteerin on saanut, joillain reikiä vastaan riittää hammashygienia, toisilla ei reikiä estä täysin mikään.

Jos olet miehesi kanssa suudellut, niin sinullakin kariesbakteeri on. Ystävälläni ei lapsena ollut yhtään reikää, mutta sai aikuisena kariesbakteerin poikaystävältään, jonka jälkeen reikiä alkoi hänellekin tulla.

Kun kariesbakteerin on saanut, joillain reikiä vastaan riittää hammashygienia, toisilla ei reikiä estä täysin mikään.
Kiitos vastauksesta. En ottanut tätä huomioon. Tietenkin se mulla ei näy edelleenkään, koska niin myöhään tarttunut. Yritän olla jatkossa varovaisempi jo se vaikka ei olisi vielä tarttunut lapseen. Toivottavasti hyvä hammashygienia ois nyt suojannut lasta

Esikoisen aikaan olin neuroottinen tästä, saatoin suuttua todella pahasti jos lapseni kanssa syötiin samasta jäätelötuutista tms. Nykyäänkin ollaan tiukkoja, mutta en kilahda jos vahinko käy, niitä tulee ja se on normaalia elämää. On kuitenkin hyvä suojella lasta kariesbakteereilta.

Takaisin