Väärä raskausdiabetesdiagnoosi?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Välillä mietin, oliko esikoiseni raskaudessa minulle annettu radidiagnoosi väärä. Sokerirasituksen paastoarvo oli juuri ja juuri rajalla, joten nakki napsahti. Olin minuutin myöhässä ja juossut loppumatkan, juuri istunut laboratorion odotustilaan, kun vuoroni tuli. Jostain olen myöhemmin lukenut, että voi saada myös väärän diagnoosin esim. jos ei ole istunut ja rauhoittunut ennen näytteenottoa tai jos ei ole syönyt normaalisti ennen paastoa. Yhden kerran mittasin ihan vähän koholla olevan arvon kotimittauksissa, sitten myöhemmin lopetin radiruokavalion orjallisen noudattamisen, eikä vaikuttanut sekään arvoihin.

Toisen lapsen raskaudessa en saanut radidiagnoosia, vaikka painoa oli enemmän ja lääkärit olivat hämillään.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
Mulla just paastoarvo oli kansanmittarilla ok, mutta raskausmittarilla siinä ja siinä.. olin syönyt aika makeasti edellisiltana mättöä ym enkä tajunnut vaikutusta aamuun.. muut arvot ok ja kotiseurannassa ei koskaan ongelmia. Siltipä se status jäi, yhden paastoarvon takia.. seuraavassa raskaudessa kotiseuranta taas, tein tosin hetken ja sitten jätin tekemättä.. tiesin ettei mitään ole. :meh:
 
Mulla myös paastoarvo oli juuri sama kuin raja-arvo. Diagnoosi tuli. Kotimittauksissa ei kertaakaan ollut ylitystä, ei kai edes rajalla, noudatin koko ajan ihan normaalia ruokavaliota. Tyhmältä tuntui, että tuon yhden rajalle osuneen arvon takia sai diagnoosin, mutta tulihan sitten mittailtua. Muistaakseni olin vielä kunnolla tankannut edellisenä iltana, että varmasti jaksaa testin yli. Ehkä se kostautui.
 
Minulla oli yhden tunnin arvo sama kuin raja-arvo.
Minulle äitiyspolin lääkäri sanoi viikkoa ennen synnytystä, että minulla oli väärä diagnoosi, koska sokeriarvoni olivat loistavat koko raskauden ajan, vaikka en edes noudattanut radi-ruokavaliota vaan söin ihan mitä mieleen juolahti. Syy väärään diagnoosiin oli se, etten ollut saanut ohjeita sokerirasitukseen valmistautumisesta. Sokerirasitusta edeltävänä päivänä olin syönyt liian vähän ja paasto oli ollut liian pitkä, ja siksi sokeriarvot heittelivät sokerirasituksessa.

Tästä viisastuneena toista lasta odottaessa noudatin valmistautumisohjeita pilkulleen, söin edellisenä päivänä hyvin ja huolehdin siitä, että paasto oli täsmälleen ohjeiden pituinen -- ja sokerirasitusarvoni olivat loistavat, molemmissa sokerirasituksissa.
 
Takaisin
Top