Uusperheellisiä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jarita
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jarita

Vasta-alkaja
Heippa vain kaikille!

Täällä uusi palstailija[:)]  Enpä ole enää maailman aikoihin käynyt keskustelusivuilla ja nyt päätin taas kokeilla. Vaikka arki viekin suuren osan ajasta, eikä täällä välttämättä usein ehdikään käydä [8|]

Onkos täällä yhtään uusperhellisiä? Ei sillä ettäkö vain heidän kanssaan keskustelisin, kokemuksia olisi kuitenkin mukava vaihtaa [;)]

Meidän perheeseemme kuuluu minä 26v, mieheni 39v, yhteinen tytär 3v, puolison 10v poika ja 7v tyttö. Ja nyt odotamme toista yhteistä lasta, jonka laskettuaika olisi näillä näkymin maaliskuussa. Kissojakin perheestämme löytyy, tällä hetkellä 2.

[font="microsoft sans serif"]Heippa.

Itse vanhemmillani on uusioperhe. Ja siellä tuli koettua kyllä niin paljon erinlaisia huonompia ja parempia kokemuksia.

No tervehdys sinulle! [:)]

Totta on että uusperheellisyys ei ole mikään yksinkertainen systeemi [:-]
Mutta perheenjäsenten asenteesta se on hyvin pitkälti kiinni, miten perheessä pärjätään <3

Meillä on vuosien vaikeuksien jälkeen päästy jo hienosti eteenpäin [:)]

Nyt perhessä jokainen odottaa suurella innolla uutta jäsentä syntyväksi! On ihanaa, kun kotona riittää elämää, vaikka välillä ollaankin napit vastakkain... [&:] mutta niinhän se on kaikissa muissakin perheissä.

Minkäslainen elämäntilanne Sinulla siellä on?

No päässyt vihdoin hankalan isäpuolen kynsistä. Ollut sitä siitä saakka kun hän tuli äitini elämään.

Täällä odottelen esikoista suku on innoissaan ja auttamassa kaikessa.

Täällä kans uusperheellinen!

Meillä minä 33v, aviomieheni 34v, minun pojat 7v ja 6v & tulossa ensimmäinen yhteinen- la 14.9.

Meillä tuo minun exä on aiheuttanut hankaluuksia, joista nuot pojat eniten kärsii..
Ensi syksystä tuleekin haastava, mutta positiivisellä mielellä mennään[:)].

Olisi kiva turista näistä uusperheen haasteista ja hyödyistä enemmänkin.
Mun mielestä noita kipupisteitä on enemmän uusperheissä kuin ydinperheissä...

Hei!!

Uusio täälläkin, mä 32v, Ukko 34v, mun lapset aiemmasta liitosta 12v ja 9v, nyt odotellaan kaksosia syntyväksi helmikuussa.
Hyvin mennyt, ei sen aina painajaista tarvitse olla. exä mukana lasten elämässä ja sovussa ollaan.

Jarita, ensinnäkin kiitos mahtavasta keskustelun aiheesta [:)]
Kuinka teillä on sun miehen lapset ottanut teidän yhteisen lapsen? Meillä "tavallaan" on uusperhe, tavallaan siks, et miehen lapset täällä meillä vaan joka toinen viikonloppu.

Elikkä minä oon 24-vuotias, mies on 36vee ja hänen lapsensa 13v, 7v ja 6v. Tuo vanhin tyttö ei juurikaan isäänsä näe, mutta nämä kaksi nuorempaa on siis joka toinen vkl meillä. Emme siis varsinaista arkea elä yhdessä ja pienihän tuo aika on kuussa, kun lapset täällä ovat.
Kaikkee siihen neljäänkin päivään kuitenkin voi mahtua. Sinänsä ole mitään ongelmia ollu, lapset ihan hyvin hyväksynyt minut jne. Mutta mulla on lähinnä ollu niitä sopeutumisongelmia [:D] Ehkä johtuu suht nuoresta iästäni ja siitä, että temmauduin railakkaasta sinkkuelämästä hellan ääreen keittään nakkikeittoa.. On mulla siis takana kaks pitkää suhdetta, etten sinkkuna ehtinyt riehua kun n. puoltoista vuotta. Se kuitenkin oli aika shokki repeytyä yhtäkkiä tälläsen keskelle.

Mustasukkasuutta on ollut jonkin verran, niin lasten kun minunkin puolelta.. onhan se outoa aluksi kun tottunut suohteisiin missä ollaan kahdestaan ja annetaan huomioo vain toisille. En tiedäö onko lapsellista ajatella näin, mutta kerron rehellisesti mitä olen tuntenut. Ei ne kivoja tuntemuksia ole minullekaan. Oon myös huomannut, että nykyään kun mieheni lapset tulee tänne, niin nyt varsinkin raskausaikana olen ollut todella huonotuulinen. En tiedä mistä se johtuu, mutta alkaa itseenikin ärsyttään jo oma itseni. Enkä pysty yhtään hallitsemaan sitä. Kaikki se niiden meteli ja sotkeminen ärsyttää ihan suunnattomasti. Ja miheni tietenkin huomaa sen ja loukkaantuu minulle ja taas on kunnon sote pystyssä.

Rakastan miestäni ylikaiken ja olisinhan lähtenyt tästä suhteesta jo jos ei näin olisi... Mietin vain, että minkähänlaista se sitten on kun meidän yhteinen vauva tänne saapuu... Oonkohan sitten vielä mustasukkasempi mieheni huomiosta.. ajattelen kaikkea, että rakastaakohan mieheni meidän lasta yhtä paljon, kun niitä jo olemassa olevia.. plääh.. välillä tuntuu että tulen hulluksi ajatusteni kanssa...

Mira85, meillä on hiukan samantapaisia ongelmia. Itse olen kohta 26, mieheni 32. Miehellä on 2 poikaa, joista toinen asuu niin kaukana ettei juuri meillä käy, mutta nuorempi (9v) on joka toinen v-loppu meillä yhden yön, toisen mummolassa. Pojan äiti ei oikein tunnu hallitsevan arkea ja on todella hankala luonteeltaan! Ja poika on kuin ilmetty äitinsä; niin luonteeltaan kuin näöltäänkin. Kaikki pojan ongelmat ovat hänen äitinsä mukaansa meidän tai appivanhempieni vika, ja minun tulisi olla aina hänen puolellaan "syyttelemässä" miestäni ja appejani.. Kuitenkaan emme ole saaneet osallistua pojan elämään mitenkään ennenkuin nyt kun on ongelmia ilmennyt.

Itselleni tämä on hankalaa myös siksi, että huomaan pojan muistuttavan aina vain enemmän äitiään, mikä taas hiertää paljon! En vain voi sietää valehtelevaa ja erittäin taitavasti manipuloivaa exää lapsineen. Lisäksi pojalla on vähän väliä sairauksia: paha huuliherpes, matoja jne.. Ja kun hän ei suostu huolehtimaan hygieniasta ollenkaan( esim: käsien pesu) minua on alkenut hirvittää tulevan vauvan puolesta.. kaiken huipuksi olemme joutuneet maksamaan kaikki pojan urheiluvälineet jne.. äiti ostelee ruokoilla itselleen vaatteita jne. Jos asiasta mainitsee, menee taas tappeluksi mikä ei tosiaan ole lapselle hyväksi![&o]
Kun poika tulee, olen myös huonotuulinen, asia ärsyttää suunnattomasti ja odotan vain että hän lähtee jotta pääsen pesemään ainakin hygieniatilat! Mieheni on ottanut tämän kaiken kohtalaisen hyvin, yrittää raasu luovia jotenkin kunniallisesti tämän kaiken keskellä, joten katson velvollisuudekseni tehdä samoin, ja yrittää sopeutua jotenki..

Voimia sinulle! Väittäisin että keksit keinot selvitä niistä viikonlopuista ajan kanssa, Lähde vaikka kyläilemään kavereille, ostoksille, mitä vain keksit jotta pääset pois tilanteesta kun alkaa keittään yli! Ja koita tehdä se kunnioittaen miestäsi, jolle tilanne ei myöskään varmasti ole helppo. [8|]

Kyllä vain on uusperheellinen täälläkin. Meitä on minä ja lapseni varhaisteini, kumppanini ja hänen neljä lastaan iältään 5-14, ja nyt yhteinen vauva tulossa. Ensi viikonloppuna muutetaan yhteen, mutta on kyllä vietetty paljon aikaa molempien asunnossa yhdessä jo puolitoista vuotta. Kumppanin lapset ovat meillä puolen aikaa, omalla lapsellani ei ole toista vanhempaa, eli on kanssamme koko ajan.

Meillä yhdessä eläminen on sujunut yllättävän vaivattomasti, johtuu varmaan siitäkin, että on oltu "perhetuttuja" vuosikausia: lapset ovat tunteneet toisensa vauvasta asti, ja heillä meni itse asiassa kauan aikaa tajuta, että meidän aikuisten suhde on nyt enemmän kuin ystävyyssuhde :-)

Vauva on tervetullut kaikkien muiden paitsi nuorimman mielestä (huusi "eeeeiiii" kun kerrottiin), luultavasti siksi että menettää nyt tässäkin perheessä kuopuksen hauskan aseman (äitinsä perheessä on jo yksi nuorempi sisaruspuoli eli siellä ei enää ole kuopus).

Minä en ole mustasukkainen kumppanini huomiosta lapsilleen tai ajasta joka heidän kanssaan menee, mutta toisinpäin tunnen joskus että minua kipeästi revitään oman lapseni ja rakkaani välillä: kumpikin ja kaikki kärsivät ja molemmat odottavat minulta enemmän kuin mihin pystyn. En voi asettaa toista etusijalle ja se aiheuttaa joskus pettymyksiä, väistämättä. Sellaiset tilanteet tuntuvat kauhean pahalta ja toivoisin enemmän ymmärrystä kumppaniltani tässä asiassa. No, se helpottaa nyt kun muutetaan yhteen, loppuu se kahden kämpän välillä ramppaaminen joka on ollut lapsellenikin kuluttavaa.

Toinen ongelmia aiheuttava asia on kumppanini pelko, että hänen lapsensa tuntisivat jäävänsä jotenkin vähemmälle kuin minun lapseni. Omani on kieltämättä ihan 'hemmoteltu' ja saanut enemmän kaikkea muuta paitsi sisaruksia ja isänrakkautta (joita ei ole saanut ollenkaan tähän mennessä) - kun on oltu kahdestaan vaan. Ei sitä kaikkea voi yhtäkkiä vetää pois, mutta mihin kohti asettaa standardi kun pitää yhdistää kahden perheen tavat ja tottumukset ja mahdollisuudet?

Ja kolmantena ongelmallisena asiana tuo mihin tekin vihjasitte: toisen lapsia ei kerta kaikkiaan rakasta samalla lailla kuin omaansa, vaikka TYKKÄISI heistä. Minusta on mukavaa kun kaikki lapset ovat kanssamme ja nautin lasten kanssa liikkumisesta ja arjesta. Mutta toisen lasten luonteen hankalammat puolet ärsyttävät enemmän kuin oman, toisen lasten sotkuja ei korjaa yhtä mielellään, ei heidän suhteensa ole yhtä kärsivällinen, eikä tykkää että he käyttävät hiusharjaasi tai makaavat vuoteellasi. Toivoisin, että vähitellen alkaisi tuntea samanlaista luontevaa fyysistä läheisyyttä ja lujaa kiintymystä näihinkin lapsiin - ja toisin päin. En tiedä onko se mahdollista. Luultavasti on, elän toivossa!

Oma lapseni on ottanut yllättävän lungisti sen, että hänen etuoikeutensa kapenevat ja tila vähenee uusien "sisarusten" myötä. Hän on sosiaalinen, isossa joukossa viihtyvä lapsi, jolla on jotain yhteistä kaikkien kumppanini lasten kanssa iästä riippumatta (no, ei ehkä toiseksi nuorimman.... siinä ei oikein kemiat käy yksiin jostain syystä). Ja omaa oikeaa pikkusiskoa tai veljeä hän odottaa todella kiihkeän iloisena, mikä on mukavaa. Ikäerosta tulee iso, onkohan tuo vielä tajunnut, että kun nyt kohdussa oleva vauva on leikki-iässä, ei hän itse enää ole kiinnostunut mistään pihaleikeistä :-)

No vastataan nyt tähänkin...

Eli siis uusperhe myös täällä: minä 34v, aviomies 35v ja yhteiseloa takana 5 vuotta. Mulla edellisestä liitosta pojat 12v, 9v ja 6v. Eka yhteinen poika nykyisen miehen kanssa on nyt 4kk ja toinen vauva tulossa, laskettu aika toukokuussa.

Yhteisiä vuosia exän kanssa kertyi 12, erottiin 04-05 vuoden vaihteessa. Hänen kanssaan poikien asiat sujuu tosi hienosti, ei ole koskaan pahemmin tarvinnut tapella mistään.

Särmiä on jouduttu hiomaan aika rankallakin kädellä-varsinkin alussa, kun mies tuli tähän 3-lapsiseen perheeseen lapsettomana. Mutta nyt kaikki sujuu tosi hienosti, perheessä on jokainen löytänyt oman paikkansa vuosien myötä.

Meillä myös eletään uusperhe-elämää; minä, avokki, hänen 7-vuotias poikansa, tämän 14-v. velipuoli ja minun 5-vuotias koira, ja loppuvuodesta odotetaan yhteistä pienokaista syntyväksi. [:)] Noin vuoden mittainen yhteiselo samassa osoitteessa on mennyt ilman suurempia konflikteja, pojat ovat vaihtelevasti meillä tai äitinsä luona ja koirakin on heidät hyväksynyt laumaansa ongelmitta - enempi tässä jännittää vauvan tulo arkeen..  

Täällä ns, uusiperhe myös. Mies 39v, minä 34v, esikoinen 15v, keskimmäinen 13v ja kuopus 7v. Tulossa toinen yhteinen lapsi.
Yhteistä taivalta on reilusti yli 10 vuotta. Ja me emme edes koe olevamme mitenkään uusperheellisiä. Tämä on meille niin ydinperhe ollut pitkään, joten mies pitää jokaista lasta reilusti omanaan. [:)]

No meillä ei ehkä ole tuo mustasukkaisuus oikea sana, ei mua häiritse se että poika on isänsä kanssa, se nyt on vain hyvä asia![:)]
En vain kertakaikkiaan pidä sen luonteisista ihmisistä kuin mitä poika äitinsä ohella on. Niin julmalta kuin se kuulostaakin. [&o] Kuinka toivoisinkin että poika olisi perinyt jotain isästänsä..
Lisäksi pojan käytös on ihan älytöntä:
Poika oli viimeksi täällä ollessaan flunsassa. (flunssa laukaisee usein myös yskänrokon) Hän katseli sängyssään elokuvaa, siinä samalla kaiveli nenäänsä, söi räät ja kohta rupesi raapimaan haarojansa. No aikansa makoiltuaan poika nousi tekemään voileivän itselleen, paineli leipiä sormellaan(jotta löytyisi se "pehmein" leipä) ja samalla yskien teki leipänsä. Käsiä ei tietenkään pestä vasta kun on syöty. Ei vaikka käytöstavoista on puhuttu monesti.
Tälläisten asioiden vuoksi salaa mielessäni en millään haluaisi häntä tänne.[:o]
Ja tulevan vauvan puolesta hiukan mietityttää, kaikki ne herpekset jne.. ja käytös muutenkin, "ihanne" esimerkki siis lapselleni. Tietenkin voisi sanoa että olisit ajatellut tätä aiemmin, mutta kun tunteilleen ei mitään voi, ja toivoisin niin kovasti tulevani joskus toimeen pojan kanssa..

Meillä myös uusperhe, minä 34v ja lapset 7 ja 10v ja mies 37v ja hänen lapset 7 ja 12v, mun lapset on meillä vuoroviikoin ja miehen lapset hyvin epäsäännöllisesti... nyt muuttivat vielä äidin opiskelun takia kauemmas eli yhä vähemmän nähdään. Ongelmista voisin varmaan kirjoittaa kirjan, yhteiseloa takana 5v (josta aviossa 1v) josta taistelua tuon miehen lapsista jo neljättä vuotta. Ensimmäinen yhteinen lapsi tulossa toivottavasti toukokuussa 2011 [:)] Rakkaus on voittanut ongelmat ja tämä lapsikin työvoitto kun takana on yks keskenmeno ja yks kohdunulkoinen vuoden sisään...

Meillä on miehellä 12v poika ja nyt on kaksoset tuloillaa. Meillä ensimmäiset yhteiset lapset. Tosin tuo miehen poika asuu äitinsä luona ihan melkein meitin naapurissa. Tosin junnu kyllä tulee ja menee meillä miten milloinkin, joskus käy päivittäin ja joskus ei näy kuukauteen. Ja joskus on tietty viikonloppuja meillä ja lomilla pitempiäkin aikoja.

Hän katseli sängyssään elokuvaa, siinä samalla kaiveli nenäänsä, söi räät ja kohta rupesi raapimaan haarojansa. No aikansa makoiltuaan poika nousi tekemään voileivän itselleen, paineli leipiä sormellaan(jotta löytyisi se "pehmein" leipä) ja samalla yskien teki leipänsä. Käsiä ei tietenkään pestä vasta kun on syöty. Ei vaikka käytöstavoista on puhuttu monesti.

Aargh. Voin kuvitella, miten savu nousee sulla korvista.

Mutta tietkö mitä, Kattjuska.... sun oma lapsi voi olla ihan yhtä paha, ja vieläkin kovakorvaisempi :-o He on lapsia! He on välillä tosi ärsyttäviä ja toimii tyhmästi, eikä "puhuminen" todellakaan auta.

Minä yritän kovasti nähdä hyvää lapsissa, jotta kestäisin sen kun ärsyttää ja suututtaa. Jokaisessa on kyllä jotain ihastuttavaakin. Toivottavasti sinäkin näet jotain hyvää myös tässä lapsessa, ihan itsesikin vuoksi, koska kuitenkin joudutte yhdessä ajoittain olemaan.

Voimia!

Takaisin