Uusi raskaus menetyksen jälkeen

Simppu_

Silmät suurina ihmettelijä
Hei! Löytyisikö täältä vertaistukea liittyen raskaana olemiseen menetyksen jälkeen? Itsellä taustalla keskenmeno ja nyt raskaana rv 16+3, pelko on valtava vaikka tiedän että todennäköisyys uudelle keskenmenolle on tässä kohtaa hyvin pieni. Tosi vaikea iloita raskaudesta kun mielessä on jatkuvasti erilaiset pelot keskenmenosta, kohtukuolemasta ja siitä jos synnytyksessä tapahtuu jotain kamalaa. Itsellä pelkoja varmasti lisää myös raskautumisen vaikeudet, erinäiset gynekologiset ongelmat edeltävän parin vuoden ajalta, kivuliaat kohtutoimenpiteet jälkikomplikaatioineen ja oma ikä, kun tiedän ettei mahdollisuuksia lapsen saantiin välttämättä ole kovin paljon jos tälläkään kertaa ei onnistuisi. Kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia ja minkä olette kokeneet auttavan pelkojen kanssa pärjäämiseen.
 
Hei! Löytyisikö täältä vertaistukea liittyen raskaana olemiseen menetyksen jälkeen? Itsellä taustalla keskenmeno ja nyt raskaana rv 16+3, pelko on valtava vaikka tiedän että todennäköisyys uudelle keskenmenolle on tässä kohtaa hyvin pieni. Tosi vaikea iloita raskaudesta kun mielessä on jatkuvasti erilaiset pelot keskenmenosta, kohtukuolemasta ja siitä jos synnytyksessä tapahtuu jotain kamalaa. Itsellä pelkoja varmasti lisää myös raskautumisen vaikeudet, erinäiset gynekologiset ongelmat edeltävän parin vuoden ajalta, kivuliaat kohtutoimenpiteet jälkikomplikaatioineen ja oma ikä, kun tiedän ettei mahdollisuuksia lapsen saantiin välttämättä ole kovin paljon jos tälläkään kertaa ei onnistuisi. Kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia ja minkä olette kokeneet auttavan pelkojen kanssa pärjäämiseen.
Itselläni auttoi se, kun liikkeet alkoivat tuntumaan. Sitten pystyi pikkuhiljaa alkaa luottamaan siihen, että kaikki menee hyvin.
Paljon tsemppiä sinulle, menetyksen pelko voi olla todella lamauttavaa! ❤️
 
Itselläni auttoi se, kun liikkeet alkoivat tuntumaan. Sitten pystyi pikkuhiljaa alkaa luottamaan siihen, että kaikki menee hyvin.
Paljon tsemppiä sinulle, menetyksen pelko voi olla todella lamauttavaa! ❤️
Kiitos❤ sitä se tosiaan on. Tilannetta ei varmasti paranna se kun ensin raskausoireiden vuoksi ja nyt kun alkuraskauden oireet ovat helpottaneet niin flunssan vuoksi on tullut vietettyä liikaa aikaa itsekseen kotona pyörittelemässä näitä huolia mielessä. Toivon tosiaan että jossain kohtaa jos raskaus etenee tulisi hieman luottavaisempi olo😌
 
Meillä kans ennen esikoista taustalla pitkähkö yritys, lapsettomuushoidot ja yksi hyvin varhainen keskenmeno. Kyllä sen kaiken jälkeen oli tooooodella vaikeaa luottaa seuraavaan raskauteen. Muistan että vielä sektioaamunakin pelkäsin et mennään sinne ja siellä selviää et vauva on kuollut. Mutta ei se enää siinä kohtaa ollut siis mitenkään päivittäin mielessä eikä hallinnut oloa. Eli menettämisen pelko onneksi helpotti kyllä raskauden edetessä. ♥️

Mulla myös helpotti se kun liikkeet rupesi tuntumaan. Suosittelen myös puhumaan neuvolassa ja ottamaan tarjotun avun vastaan. Mulle ainakin matalalla kynnyksellä tarjottiin keskusteluapua, mut sit jotenki aattelin että ei mulla varmaan niin vaikeaa ole ja annoin olla. Jos synnytys pelottaa pyydä aika pelkopolille. Mua myös helpotti ajatus siitä, että on todennäköisempään, että kaikki menee hyvin kuin että ei menisi. Tähän turvauduin kun ajatukset alko laukkaamaan.

Tosi paljon tsemppiä ja onnea raskauteen ♥️
 
Meillä kans ennen esikoista taustalla pitkähkö yritys, lapsettomuushoidot ja yksi hyvin varhainen keskenmeno. Kyllä sen kaiken jälkeen oli tooooodella vaikeaa luottaa seuraavaan raskauteen. Muistan että vielä sektioaamunakin pelkäsin et mennään sinne ja siellä selviää et vauva on kuollut. Mutta ei se enää siinä kohtaa ollut siis mitenkään päivittäin mielessä eikä hallinnut oloa. Eli menettämisen pelko onneksi helpotti kyllä raskauden edetessä. ♥️

Mulla myös helpotti se kun liikkeet rupesi tuntumaan. Suosittelen myös puhumaan neuvolassa ja ottamaan tarjotun avun vastaan. Mulle ainakin matalalla kynnyksellä tarjottiin keskusteluapua, mut sit jotenki aattelin että ei mulla varmaan niin vaikeaa ole ja annoin olla. Jos synnytys pelottaa pyydä aika pelkopolille. Mua myös helpotti ajatus siitä, että on todennäköisempään, että kaikki menee hyvin kuin että ei menisi. Tähän turvauduin kun ajatukset alko laukkaamaan.

Tosi paljon tsemppiä ja onnea raskauteen ♥️
Voi, kuulostaa rankalta, onneksi olette kuitenkin lopulta saaneet kaksi lasta❤ Helpottavaa kuulla että pelot voisi lievittyä raskauden edetessä, on vähän huolettanut meneekö tää vaan pahemmaksi mutta voi kai tämä mennä parempaankin suuntaan😌

Pelkopolille haluan kyllä ehdottomasti mennä ja kysyinkin siitä jo neuvolassa kun tuo synnytys pelottaa tosi paljon, erityisesti nyt kun Lohjan synnytysosastokin lakkautetaan ja muilla HUS:in osastoilla on varmasti sen myötä entistä ruuhkaisempaa, jotenkin huolettaa että jos vaan ei otettaisi tarpeeksi ajoissa synnyttämään ja lähetettäisiin kotiin ja sitten olisikin jo liian myöhäistä😦 synnytykseen on toki vielä paljon matkaa ja yritän miettiä jotain välietappeja siihen saakka, askel kerrallaan.

Kiitos tsempistä❤
 
Moi! Tuolla salaisen ryhmän puolella on erikseen ketju Plussalaiset, jossa on meitä monta aiemmin menetyksen kokenutta ja nyt raskaana olevaa. Kun sulla on vähintään 5 viestiä koossa forumilla, niin laita ihmeessä ylläpidolle viestiä ja pyydä lisäämään sinne! 🥰

Samoja fiiliksiä koettu täälläkin, henkisesti ollut tosi vaikea tämä uusi raskaus keskenmenon jälkeen. Etenkin eka kolmannes oli vaikea, mutta ei ne huolet heti hävenneet senkään jälkeen. Omalla kohdalla helpotti vähän kun rv17 käytiin yksityisellä ultrassa ja siellä oli kaikki hyvin, saatiin kuulla, että meille on poika tulossa ja kaikki oli hyvin, se teki kaikesta vähän todellisempaa. Nyt on menossa rv22 täällä ja ajatukset vähitellen suuntautuneet eteenpäin, nyt rakenneultran jälkeen uskallettu jopa tehdä ensimmäisiä hankintoja vauvalle. Mutta nyt huomaan sitten että ahdistaa ja pelottaa tosi paljon ennenaikainen syntymä ja kohtukuolema.
 
Takaisin
Top