Uudenvuodenlupaus luonnolle

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kuten kaikki tiedämme, vuoden vaihtuessa on tapana tehdä uudenvuodenlupauksia. Mitä jos laihduttamisen, herkkulakon jne sijaan tehtäisiin lupaus luonnolle? Koska vuoden vaihde ei ole ainakaan muita huonompi päivä suojella luontoa. Lupaus voi olla vaikka ihan pienikin parannus omissa tavoissa, joka vähentää luonnon kuormitusta. Vaikka olla ostamatta turhia vaatteita, kulkea lyhyet matkat kävellen, kierrättää, käyttää kestokassia tai tehdä kerran viikossa/silloin tällöin kasvisruokaa. Kaikkia elämäntapoja ei ole mielekästä muuttaa kerralla, mutta pienistä puroista kasvaa iso joki. 😊 Mikä voisi olla sinun uudenvuodenlupaus luonnolle?

Omani voisi olla opetella kierrättämään tekstiilit. Rikkinäiset vaatteet tulee heitettyä polttoroskiin, mutta ilmeisesti ihan keskustassa olisi tekstiilikeräyspiste. Ei siis olisi iso homma laittaa rikkinäiset vaatteet kassiin ja viedä täyttyneen kassin kierrätykseen samalla kun liikkuu keskustan suunnalla.

Me teemme jo kaikkea mitä mainitsit. ;)

Kasvisruokia en viitsi tehdä useammin, kun on vaikea löytää reseptejä, joissa ei ole porkkanaa, pähkinöitä tai papuja.

Ja ” lekkilihaa” ( kaura, soija yms) esikoinen ei suostu syömään, kiitos kolun epämääräisten pakkokasvisruokien., joista ei saa hyvää, kun raaka-aineet ovat kalliimpia, mutta rahaa per lapsi ei ole yhtään enempää.:(

Muokattu viimeksi:
Tämä on kiva idea. Olisi jollain vinkata esim jotain listaa, mistä löytyisi vinkkejä näihin? Tänä vuonna oon rajannut, että punaista lihaa Max kerran viikossa ja sillä jatkuu, mutta en taida pystyä kokonaan pois sitä jättämään. Olen koettanut myös korvata maitotuotteita kaurapohjaisilla. Siinä voisin olla ensi vuonna aktiivisempi.

Mulla tuli sama mieleen kuin @Lya M. eli aikalailla kaikki nuo tavat jo käytössä. Mutta varmasti aina löytyisi jotain parannettavaa, joten @bandoo n ehdotus listasta olisikin hyvä. 🤗 Luonto on itsellekin tullut koko ajan tärkeämmäksi arvoksi ja jokainen hyvä teko luonnolle tuntuu myös olevan hyväksi itselle. ❣️

Hienoa että teette jo monia asioita luonnon kannalta oikein. 😊 Uskoisin että jokaisella on kuitenkin jokin asia, jossa parantaa. Pitää vain löytää se oma seuraava juttu sen mukaan mikä on nykytilanne. Lista voisi tosiaan auttaa sellaisen keskimisessä. En nopealla googlettelulla sellaista löytänyt, mutta jos joku tietää niin jakakaa ihmeessä. 😊 Tai sitten voidaan yhdessä koittaa keksiä näitä noiden esimerkkieni jatkoksi.

Muistelen että tuon testin kautta sai suosituksia: (joku hiilijalanjälkitesti ja siellä sitten suositellaan kävelemään enemmän jne)

Oma lupaus voisi olla yrittää enemmän syödä ravitsemussuositusten mukaisesti, etenkin punaisen lihan määrään kiinnittää huomiota ja pitää siinä suositellussa korkeintaan, tilalle enemmän kalaa ja kasviperäistä ruokaa. Olisi hyväksi paitsi meille, myös luonnolle 😊

Olisi helppoa tehdä ruokaa ” suositusten mukaan” , jos perheessä ei olisi allergioita.
( Ja kauramaito on tuoteselosteen mukaan enimmäkseen vettä ja öljyä, joten se saa jäädä omaan arvoonsa)

Olisi helppoa tehdä ruokaa ” suositusten mukaan” , jos perheessä ei olisi allergioita.
( Ja kauramaito on tuoteselosteen mukaan enimmäkseen vettä ja öljyä, joten se saa jäädä omaan arvoonsa)
Minä en jotenkin edes oikein pidä kauramaidon mausta, sen sijaan olen viime vuosina itse mieltynyt kovasti soijamaitoon, josta saa kuitenkin myös proteiinia. Ehkä alkuun maistui vähän turhan makealta, mutta nyt taas lehmänmaito maistuu omaan suuhun aika happamalta.

Aika monella elämänalueella on viime vuosina tullut muutoksia, ehkä olen ajatellut jotenkin, että jos en minä tekisi/pystyisi niin miksi muutkaan (vs että jos ei muutkaan niin miksi minä) ja ainakin voi mallintaa erilaisia vaihtoehtoja asioille ja pyrkiä itse aina oppimaan muilta uutta. Lähiliikkuminen on mennyt lähes kokonaan kävellen ja julkisilla (ihanaa että nyt oikeasti mahdollisuus tähän), tänä vuonna tavoitteena olisi testata lasten kanssa junamatkustusta muutenkin.

Omani voisi olla opetella kierrättämään tekstiilit. Rikkinäiset vaatteet tulee heitettyä polttoroskiin, mutta ilmeisesti ihan keskustassa olisi tekstiilikeräyspiste. Ei siis olisi iso homma laittaa rikkinäiset vaatteet kassiin ja viedä täyttyneen kassin kierrätykseen samalla kun liikkuu keskustan suunnalla.
Tästä tuli mieleen, että Lindex ottaa vastaan myös noita vaatteita! Muistaakseni Kappahl ottaa vain niiltä ostettuja, Lindex mitä vaan (kunhan eivät ole likaisia). Vein sinne joulun jälkeen muovipussillisen rikkinäisiä vaatteita ja antoivat 5€ alennuskupongin vielä siitä hyvästä 😁

Meillä on järkyttävä määrä pienen tytön vaatteita ( ehjiä ja pestynä ).

Ja tietenkin kaikki tuttavat saivat poikia :)

Huonokuntoiset on kyllä menneet ihan roskiin, kun meillä ei ole edes aluekeräyksessä mitään loppuun käytetyille tekstiileille.

Takaisin