Uuden ammatin opiskelu.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mammaopiskelija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

Mammaopiskelija

Vieras
Olen nyt 22-vuotias, 3v pojan Viikarin äiti.
Asutaan miehen kanssa kunnassa, jossa töitä ei vain ole. Tai miehellä töitä riittää,mutta minulla ei. Ja tällä hetkellä ei ole viereisissä kunnissakaan,mikä tarkoittaa että töissä joutuisi kulkemaan yli 200km päässä.(edes takainen matka)

Olen jo kauan ajatellut lähteväni opiskelemaan hiusalalle. Ja suunnitelmissa tosiaan vasta hakea ensi keväänä kouluun.

Mutta nyt siis... Eli,mulla on jo ennestään toisen asteen koulutus, enkä vielä pääse aikuiskoulutuksen kautta opiskelemaan, eli kaiketi menisin nuorisopuolen kautta(?) Enkä pysty hakemaan yhteishaussa,niin mitä kautta minun kuuluisi sitten hakea ko. Kouluun?
Normaalistihan tuo koulutus kestäisi sen 3v,mutta eikös silloin kun on jo toisen asteen koulutus ja siellä opiskellut Attoaineet(ruotsi,englanti yms) ole jo ns hyväksyttyjä? Ja opiskelu lyhentyisi 2-2,5 vuoteen?
Sitten.. mitä tukia voin saada jos lähtisin opiskelemaan? Asutaan miehen omistamassa omakotitalossa.( eli ei kaiketi asumistukea?) Matkaa kertyisi edes takaisin se reilu 200km, joka on pakko kulkea omalla autolla. (Matkatuki?) Entäs opintotuki tms?

Ja vielä..
Opintolaina. Onko siihen joitain rajoitteita ettei sitä saisi? Paljonko voi saada? Takaisin maksut yms.

Nyt kertokaa kaikki mitä vaan tästä tulee mieleen, mielipiteitä, kokemuksia. Mitä kannattaa tehdä,mitä ei.

Ja tiedän että ehkä turhan aikaisin alan jo suunnittelemaan ja miettimään,mutta saisin pidettyä ne vähäisetkin yöunet, kun ei menisi kaikki yöt miettiessä,mitä elämällään tekee, vaan olisi joku mihin tähdätä ja mitä odottaa.

Ja olen siis lukenut netistä kaikki mitä vain olen löytänyt,mutta tämän alueen koulutuspuolen sivuilla on aika suppeasti ko alasta tietoa yms. Ja aion siis vielä,kun asia on vähän ajankohtaisempi,soitella kouluun ja kysellä vielä hausta yms. Mutta tällä hän lähinnä teidän omakohtaisia kokemuksia ja itselle mielenrauhaa.

Työkkäri osaa vastata noihi paremmin. Ja tuet opintoihin riippuu siitäkin miten yleinen se työ/koulutus teillä päin on. Nimim. Täällä päin ei anneta tukia yhteenkään ylityöllistettyyn kouluun, jos on ammatti alla ja ns. hyvin työllistävä ammatti vaikka todellisuudessa ei olisikaan töitä. :/ Tilastot..

Työkkärissä on käyty ja eivät osannut sanoa oikein juuta eikä jaata. Tähän ammattiin mihin mulla on koulutus ei työllisty jos ei sitten lähde etelä-suomeen. Työkkärissä ' naurettiin' päin naamaa,et ' ei me taideta sulle töitä löytää' . Nämä samat kysymykset esiin myös siellä,niin sanottiin että he tukee enemmän omatoimisuutta. Että reippaana tyttönä kuulemma otan asioista itse selvää

Jos kävisit Kelassa kysymässä? :) Eikös kela maksa nuorisopuolella opinto- ja matkatuen ja takaa opintolainan?

Omistusasuntoon voi hakea yleistä asumistukea. Opintotuen asumislisää siihen ei voi saada, mutta sehän poistuu muutenkin. Eli kantsii Kelan sivuilla käydä leikkimässä laskureilla, sieltä löytyy laskuri sekä tohon asumistukeen että opintotukeen.

Ja siis miksi et voi kouluttautua aikuispuolella? Onko siinä ikäraja? En tiedä miten ne toimii. Siihen, että saa aikuiskoulutustukea, on raja että pitää olla riittävä määrä työhistoriaa takana, mutta se että opiskelee aikuispuolella ei riipu siitä saako opintoihin tukea Kelasta vai Koulutusrahastosta.

Ja jos on suorittanut jo tutkinnon ja uudessa tutkinnossa on samoja aiheita tai sinulla olisi esimerkiksi työn kautta vahva osaaminen aiheesta, kursseja voi suorittaa näyttöinä, jolloin siis vain todistat yhtenä päivänä, että hallitset asian. Koulutuksesta riippuen on varmasti myös mahdollista hyväksilukea jo suoritettuja kursseja.

Suosittelisin laittamaan viestiä koulutukseen liittyvissä asioissa suoraan koulupaikan opintotoimistoon tai hakupalveluun.

Ja opintolainasta piti sanoa, että rajoite miksi sitä ei saisi on vain jos on maksuhäiriömerkintä. Lainansuuruus taisi olla 400€/kk, mutta kannattaa katsoa suoraan Kelan sivuilta ajantasainen tieto. Muistaakseni takaisinmaksu alkaisi noin kaksi vuotta opintojen päättymisen jälkeen.

Kelaan voi myös lähettää sähköisen viestin heidän sivuilta ja kysyä kaikki mikä askarruttaa ja he vastaavat takaisin sähköisesti. Nopea palvelu!

Sun pitäis (mun käsittääkseni) saada opintotukea iha normaalisti. Ja opintotuen asumislisää et tosin varmaan saa ku on omistusasunto. Mut yleistä asumistukea voit saada, riippuen miehen tuloista.

Mä siis itse opiskelen ja saan opintotukea ja asumislisää, mut asutaan vuokralla.

Takaisin