Tuo tuntuu kurjalta juu, tiedän. Yksityiselle pääsee nopeemmin ja varmemmin kuin jonottamaan kunnalliselle. Kunnalliselle puolelle on aina noin 6kk jono, johon pääsee vuoden yrittämisen jälkeen. Sitten on liuta tutkimuksia ja muita juttuja, joissa menee rutosti aikaa, voimia ja hermoja. Itse olen tämän polun käynyt nyt kahdesti läpi, esikoisen odotusta odotettiin 2 vuotta ja nyt tämä pikkukakkonen antoi kuulua itsestään vuoden odotuksen jälkeen. Molempiin raskauksiin olen syönyt hyvän määrän hedelmällisyyteen vaikuttavia lääkkeitä ja molemmat tärpänneet vasta sitten, kun olisi ollut aika lähteä vahvempiin hoitoihin. Kannattaa käydä juttelemassa omalääkärillä ja miettiä, lähdettekö yksityiselle, joka maksaa, mutta sinne pääsee nopeammin vai odotteletteko kunnallisen th:n jonossa hoitoaikaa. Me oltiin molemmat kerrat kunnallisella puolella ja jos joskus vielä tekee mieli lasta, niin kyllä yksityistä on kokeiltava, kun tuo kunnallinen puoli on jotenkin niin outo. Ja jos jotain ongelmaa kuukautiskierrossa, niin kannattaa heti mennä kyselemään apuja, koska muuten niitä "itkettyjä" kuukautisia vain kertyy ja kertyy. Tsemppiä sulle, jospa teillä olisi kevätvauva kainalossa. :)