Uskallatteko uimaan?

Littlered

Sukkela juttelija
Oletteko uskaltautuneet uimaan nyt kesalla? Ja onko silla valia uiko meressa, ns. makeassa vedessa tai uima-altaassa, jossa on klooria?

Anteeksi tyhma kysymys, mutta olen kuullut, etta pitaisi olla ensin varma, etta kohdunsuu on kiinni. :smiley-ashamed008
Itse en tieda kohdunsuun tilannettani, silla nyt raskausaikana minulle on tehty gynekologinen tutkimus vain yhden kerran ja sekin oli rv12...
Tietenkin voi olla parempi, ettei sinne alakertaan menna sorkkimaan turhaan, mutta olisihan se mukava tietaa, etta paikat ovat kiinni ja voisi rauhallisin mielin uida vaikka meressa ilman pelkoa siita, etta tulee joku infektio... Seuraava ultrakin on vasta rv32, jolloin kesa on jo melkein ohi ja en tieda sitten katsotaanko tilannetta alakautta edes silloin...

Niin, ei tama tietenkaan mikaan suuri ongelma ole, mut anyway. Kuinka usein Suomessa tehdaan gynekologinen tutkimus koko raskausaikana? :)

Mä oon uinnut uima-altaassa melkein joka päivä parin viikon ajan, ja meressäkin käynyt pari kertaa. Ihan hyvin oon voinut (ei siis oo mitään oireita alapäässä), itseasiassa paremminkin kun uiminen viilentää sen verran hyvin :) Luin jostain että saa uida kunnes limatulppa irtoaa, muuta en tiedä enkä oo pahemmin murehtinut asiaa sen verran hyvää tekee uida. Töissä sairaalassa oon puhunut että uin melkein päivittäin ja siellä vain sanottu että hyvä hyvä. Taisin myös mainita gynekologilleni asiasta mutta ei hänkään reagoinut siihen kummemmin. Vauvakin tuntuu tykkäävän kun mamma polskii ja pomppii altaassa ylös-alas :blob7

Meillä ei muistaakseni ainakaan neuvolasta jaetuissa ohjepapruissa varoitella uimisesta mitään, päin vastoin se on yleensä mainittu hyvänä liikuntamuotona odottajille. Jos mitään ihmeellisempää ei ole raskauden aikana ollut, niin ilmeisesti vasta ihan loppuvaiheessa tarvitsee huomioida tulehdusriski.

Olen itse käynyt muutaman kerran sekä järvessä että meressä tänä kesänä. Lääkäri on meilläpäin rv 14-16 tarvittaessa ja esim. itselläni ekaa kertaa vasta tulevalla viikolla (nyt 25+3). Sitten loppuraskaudesta, muistaakseni rv 36, taisi olla vielä kerran.

Jos ei ole ennakoivia supistuksia, on enemmän kuin todennäköistä että kohdunsuu on kiinni ihan loppuraskauteen asti. Joskus rv35 jälkeen voi alkaa miettimään kohdunsuun tilannetta, eikä siinäkään vaiheessa ole tarvetta paniikkiin. Siihen asti siis polskisin kaikessa rauhassa. Kävin edellisessä raskaudessa uimassa ainakin vielä viikoilla 32-37 eikä lääkärillä tuntunut olevan asiaan kommentoitavaa. En tainnut käydä sen jälkeen kun tehtiin rv38 ulkokäännösyritys perätilassa olevalle vauvalle, ja siitä tuli vähän vuotoa - mut uiminen varsinkin loppuraskaudesta on kiva liikuntamuoto koska vesi keventää mukavasti mahaa :) Mulla on nyt tehty alatutkimus joskus rv14 tienoilla, seuraava on rv29 ja vasta ihan loppuraskaudessa muistaakseni sitä kohdunsuuta katsotaan tarkemmin.

Minä kysyin neuvolassa tästä uimisesta, kun itsekkin siitä tykkään. Sanoi, että mielummin vältä luonnonvesiä, tai jos on pakko mennä nii peseytyminen sitten mahdollisimman pian, eli ei mielellään mitään rantsussa makailua uimisen jälkeen.

Vanhemmillani on uima-allas, jossa sain luvan kylpeä niin paljon, kuin sielu sietää, koska siinä altaassa on vielä vähemmän klooria, kuin esimerkiksi uimahalleissa, mutta edelleen neukku korosti huolellista peseytymistä uimisen jälkeen. Yksi iso syy tietysti, miksi uiminen vähän huolestuttaa, on että tuppaan saamaan vti-tulehduksia todella helposti ja kylmä vesi helposti ne laukaisee eli siksikin otan uimisen suhteen vähän maltilla :)

Itse en ole uinut tänä kesänä järvessä. Ei ole oikein houkutellut ja olen pelännyt supistuksia, kun jo kylmä käsi vatsalla on tuntunut inhottavalta. Alkuraskaudessa kävin kylpylässä ja sain elämäni toisen hiivatulehduksen sen jälkeen, niin ei ole oikein uimahallit ja kylpylätkään inspiroineet.
Uintihan on hyvä liikuntamuoto, joten jos vaan mieli tekee, niin uimaan vaan!

Itse olen käynyt muutaman kerran uimassa meressä tänä kesänä vielä rv30 jälkeenkin. Jostain luin, että saa uida rauhassa, kunnes limatulppa on irronnut, sen jälkeen ei sitten enään.

Onkohan aloittaja nyt ihan tosissaan? Eiköhän naiset ole käyny uimassa odotusaikana vuosituhansia ja uima-altaissakin on varmasti raskaana olevat äidit käyny iät ajat eikä se kloori ole tehny yhtään mitään..
Nykyään tuntuu että äidit varoo aivan liikaa kaikkea ja kaikkialla saa jatkuvasti lukeaa varotuksia siitä sun tästä.
EU:tahan siitäkin on varmaan syyttäminen, mutta kyllä kai nykyäidit saa käyttää omaa järkeäänkin?? Onko nykyäidit oikeasti jo liian avuttomia kun kaikkea aletaan varomaan ja pelkäämään???
Tuo liika varominen siirretään sitten vielä sinne omiin jälkeläisiin kun opetetaan ne ylivarovaiseksi kaikessa ja tadaa, meillä on kohta kädettömien sukupolvi käsissä..

Joskus tuntuu etten tykkää tippaakaan nykymenosta ja että ennen oli kaikki paremmin.

Huh, johan helpotti kevyt aamuavautuminen.. :confused2

No ei mun mielestä tuommoisen kysyminen mitenkään kamala asia kyllä ole...eikös tämänkin forumin tarkoitus ole, että näitä kaikkia voidaan yhdessä funtsia, ei tuomita? :)

Uiminen on tosiaan ihan jees niin kauan kuin kohdunsuu on kutakuinkin kiinni. Joskus uiminen saatetaan erikseen kieltää, esim. jos on ollut pahoja pissatulehduksia, niitäkin kun joillekin odottajille voi raskausaikana herkemmin tulla.
Itse en ole nyt uinut, en ole hingunnut tuonne meidän läheiselle uimapaikalle kun se on aina ihan tupaten täynnä, ja oli huhua että siellä olis ehkä nyt ollut järvisyyhyä liikkeellä.

Ihan rauhassa voit uimassa käydä, mikäli lääkärisi ei sitä ole erikseen sinulta kieltänyt. Uimikielto koske käsittääkseni nimenomaan tilanteita, jossa kohdunsuu on auennut. Tuossa vaiheessa raskautta on tosin hyvin epätodennäköistä.

Olen vetänyt vauvauinteja ja uimakouluja kaikkien kolmen aikaisemman raskauden aikana ja kaikissa ollut loppuun asti altaassa. Samoin aion tehdä nyt! Kyllä kroppa reagoi jos ei kaikki oo kunnossa.
Periaatteessa vasta viimeisillä viikoilla kannattaa ees alkaa miettiä asiaa ja tosiaan jos limatulppa irtoaa ni sitten kannattaa jättää uinnit! Uinti on niin mahtavaa liikuntaa meille mahallisille, niin kun kaikille muillekkin tottakai! :dance008

Takaisin