Useamman lapsen äidit

Tilda

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olisi kiva kuulla muilta useamman lapsen äideiltä, neljättä, viidettä, kuudetta jne. odottavilta tunnelmia raskaudesta :)

Meillä esikoinen täyttää pian 6v, toinen on reilu 4v, kolmas täyttää maaliskuussa 3v ja pienin kohta 1,5v eli viides olisi tulossa 1v11kk ikäerolla :) Isompien ikäerot on 1v8kk, 1v5kk ja 1v5kk.

Oikeastaan ei hirveästi jännitä vielä pärjääminen mutta se että ei olla vielä kerrottu sukulaisille raskaudesta. Ja jos sukulaisia ja tuttuja "joutuisi" pian näkemään niin maha alkaa olla niin iso jo ettei sitä voi enää peitellä, apua :grinOletteko kertoneet jo raskaudesta ja mitä kommentteja on tullut?
 
Heips! Ite ootan neljättä yksin (eri isälle, lyhyen seurustelun seurauksena) ja puolesavälisä mennään..omat vanhemmat ja lähimmät kaverit tietää mutta lapsille enkä ulkomaailmalle o vielä kertonut asian luonteen takia...kohta tuo mahaki alkaa olla vaikee piilottaa niin eiköhän tässä pian pidä kertoa..jännittää ihan tosi paljon kertoa lapsille, kun siitä tulee varmasti vaikeita kysymyksiä joihin pitäs osata vastata jotenki oikein...ajattelin kysyä neuvolasta apua miten kertoa.. varmaan mua pidetään sit huonona ihmisenä joittenkin silmissä, mutta en jaksa ottaa stressiä. Pääasia että lähipiiri on tukena ja ymmärtää. Tiiän kyllä selviäväni neljän lapsen kanssa vaikka hankslia tilanteita ja lisää työtä on tiedossa..onneks lapset on jo isompia (6-8v) että parhaimmassa tapauksessa heistä on paljonki apua vauvan kanssa.
 
Meille tulossa neljäs. Vanhin on laskettuna aikana 4v 8kk. Eli pienellä ikäerolla kaikki syntyneet. Välillä mietityttää kuin jaksan neljän pienen kanssa. Toisaalta vanhin, tyttö, on nyt jo hyvin oma-aloitteinen ja todella mielissään masuvauvasta. Ainakaan suoraan en ole kuullut muuta kuin onnitteluja vain :happy: ja maha selvästi jo näkyy, huomenna 19+0:)
 
Mä oon vasta yhden lapsen äiti, mutta meille on tulossa 2. ja 3. lapsi, joten seurailen muiden kokemuksia. Meillä esikoinen on n. 1v 4kk sit ku tuplat syntyy.
 
Helvira No sitä jaksamista mäkin aina mietin mutta kyllä sitä vaan ihmeesti saa voimia lisää niin jaksaa :) Ihanaa kun olette saaneet onnitteluita :)

Me ei oikein saatu neljättä odottaessa vaikka mahan takia mun äiti ja mummu arvasivatkin jo rv 12 että olen raskaana. Vähän surullista joten siksi en haluaisi nytkään kertoa. Onneksi on sentään pari ihmistä jotka nyt raskaudesta tietää (lasten kerhossa) ja ovat onnitelleet aidosti. Ja ei meidän korviin ole kantautunut aikaisemminkaan mitään pahaakaan puhetta mutta... Kyllähän sitä silti varmaan on kun lapsimäärääkin monet niin herkästi arvostelevat. Tämä pienellä ikäerolla kaikki lapset on kyllä ollut mulle sellainen pitkäaikainen haave ja on kyllä ihanaa että on toteutunut vaikka muut ehkä ihmetteleekin :grin Raskausajat menee alusta loppuun pahoinvoiden ja oksentaen mutta kyllä sitä vaan saa jostain voimaa lasten kans touhuta. Meillä tuli 4,5v nuo neljä joten heinäkuussahan siitä tulee melkein jo 2v niin ei ole alle 1,5v tällä kertaa pienin.

Kanaemo83 Harmi että tunnet niin että toiset pitäisivät huonona ihmisenä. Kun kuitenkin itse teet ratkaisut oman elämäsi suhteen eikä siihen pitäisi olla kenelläkään sanomista :)

Huh kyllä muakin jännitää kertominen tästä raskaudesta! Lapsille ei niinkään, ovat ainakin ennemmin olleet innoissaan ja on tuo pienin pikkuvelikin niin rakas. Mutta sitten muille... Onneksi ei nähdä kovin usein kun mahahan mulla on taas näkynyt jo rv12. Onnitteluita tuskin tulee omiltakaan sukulaisilta ja onhan se jotenkin harmi kun toivoisi että toiset voisi olla onnellisia meidän puolesta, vaikka lapsia tuntuukin olevan joidenkin mielestä "liikaa" ja kaikki alle kouluikäisiä. Mutta itse me ollaan lapsemme hoidettu vaikka mies on aina keväästä syksyyn reissutöissä ja joudun pärjäämään paljon itsekseni lasten kanssa. Mutta on siitä selvitty aiemminkin joten eiköhän nytkin :)
 
Takaisin
Top