Urheilu raskauden aikana

Ikkonia

Silmät suurina ihmettelijä
Miten suhtaudutte urheiluun raskauden aikana? Onko teillä kokemuksia edellisistä raskauksista tai oletteko saaneet jotain ohjeita liikunnan määrään, sykkeisiin tai muuhun? Miltä liikunta on sinusta tuntunut? Minä urheilen aika paljon ja nyt jännittää, miten raskauden ja urheilun saa yhdistettyä turvallisesti ja terveellisesti. Toistaiseksi vain sykkeet ovat olleet koholla ja nopeat liikkeet tuntuvat siltä, että niitä kannattaisi välttää.
 
Nautin kans liikunnasta vaikken mikään aktiiviurheilija olekaan. Aiemmissa raskauksissa olen jatkanut hiihtoa ja kävelyä raskauksien aikana, lihaskunnon olen jättänyt lähes heti pois, hatarasti muistelen että lihaskuntoakin saisi normaalisti jatkaa rv12 asti. Itse en vatsoja uskalla tehdä raskauden aikana ollenkaan, edes alussa, pelkään erkaumaa. Aiemmissa raskauksissa vatsalihakset ovat palanneet paikoilleen kuukaudessa, eikä erkaumaa ole jäänyt, joten jatkan samalla linjalla kun tuntuu sopivan omalle kropalle ja sen palautumiselle. Nyt olen käynyt pari kertaa ryhmäliikunnassa ja kävelylenkeillä. Ryhmäliikunnoissa käyntiä hidastaa pahoinvointi ja kun ylös noustessa sekä sykkeen kohotessa lähtee näkö _aina_, joten ei tee mieli täydessä salissa oksentaa taikka pyörtyä. Jatkan kevyesti koko raskauden ryhmäliikuntoja kiinteytystä, joogaa, pilatesta ja alavartalopainotteista jumppaa kunhan vain vointi antaa myöten. :)
 
Missä sanotaan ettei lihaskuntotreeniä rv12 jälkeen? :eek: Itsellä ihan eri tiedot asiasta o_O Tai siis ”normaalisti salitreeniä”, niin mitä sillä tarkoitetaan, riippuu siitä? Toki joitain tiettyjä liikkeitä voi olla hyvä välttää mutta muutoin saliteeni voinnista riippuen on sopinut itselleni ainakin tosi hyvin.

Aloitin raskausajan ja synnyttäneiden treeniin erikoistuneen PT:n kanssa tällä viikolla, tarkoitus olis keskittyä vahvistamaan just lihasvoimaa ja syviä keskivartalonlihaksia.

Viime raskaudessa treenasin lähes koko raskauden ajan ja ihan loppuun saakka tein pitkiä kävelylenkkejä. Aina oon ollut aktiivinen ja lajitaustaa on mm. kamppailulajeissa.
 
Lihaskuntoa saa ja pitäisikin tehdä ihan loppuun asti! Suorat vatsalihasliikkeet on kielletty n. rv12 (vai 16?) jälkeen. Ja tietysti järki päässä, ettei mitään maksimivoimaharjoittelua tee.
 
Just oon innostunut tuosta hulavanteesta oikein niin eikai sitä enää uskalla pyörittää. Selkä on huono ja varmasti huonompi ennen viime raskautta... Erkauman sain onneksi kuntoon joskus 8kk kohdalla mut vatsalihakset ei toimi edelleenkään ihan yhtä hyvin, en tiiä onko palautuminen sektion jälkeen hitaampaa vai oonko ollut vaan liian laiska. Käveltyä tulee paljon, mut lihaskuntoon pitäisi panostaa.
 
Lihaskuntoa saa ja pitäisikin tehdä ihan loppuun asti! Suorat vatsalihasliikkeet on kielletty n. rv12 (vai 16?) jälkeen. Ja tietysti järki päässä, ettei mitään maksimivoimaharjoittelua tee.

Juuri näitä keskivartaloon kohdistuvia lihaskuntotreenejä tarkoitin. Esikoisen aikaan sanottiin ettei rv 12 jälkeen. Jokainen tottakai päättää omasta kehostaan ja kuinka sitä huoltaa :)
 
Edellisessä raskaudessa alkuun olin niin väsynyt ja huonovointinen ettei tullut tehtyä juuri mitään, korkeintaan kävelyä. Kävin jonkin aikaa kahvakuulatunnilla ja jonnekin toisen kolmanneksen lopulle hydrospinningissä. Myös hiihtoa harrastin jonkin verran mutta Etelä-Suomen talvet ei oikein siihen anna mahdollisuutta. Loppuraskaudessa liikuntaa rajoitti järkyttävät liitoskivut, tuntui että bussipysäkille kävely oli jo liikaa.

Nyt on sitten päällä aivan järkyttävä flunssa ja tod näk kun tästä selviän niin alkaa pahoinvointi ja väsymys..

Tarkoituksena harrastaa kävelyä, joogaa, kuntosalia ja ehkä myös voisi tuon hydrospinningin taas aloittaa.
 
Tarkoituksena jatkaa kuntosalilla käymistä ja lenkkeilyä niin pitkään kuin mahdollista. Aiemmasta olin liikuntakiellossa 27 viikosta lähtien kipeiden supistusten takia.
Pää leviää jos ei pääse liikkumaan :banghead:
 
Minua mietityttää sykkeet raskauden aikana. Olen yrittänyt metsästää netistä tietoa, kuinka korkeat sykkeet ovat raskauden aikana vielä turvalliset tuon kasvavan tyypin kannalta. Jossain mainittiin turvalliselksi raskauden aikaiseksi maksimisykkeeksi 70-80 % omasta maksimisykkeestä eli minun tapauksessani 150. Jossain taas sanotaan, että sykkeellä ei ole väliä, jos oma olo ok.

Minulla saattaa tunnin treenissä keskisyke olla 160 ja oma olo ok, mutta mahtaakohan happea riittää kasvavan tarpeisiin..? Olisi helpottavaa löytää jostakin yksiselitteinen vastaus. Onko joku saanut suosituksia neuvolasta?
 
Toivottavasti kukaan ei pahoita mieltään että tulen eri ryhmästä kommentoimaan teidän ketjuun :).
Mulla ei ole mitään faktoja tarjota, ainoastaan kertoa miten oman raskauden ja urheilun/liikunnan yhdistäminen on sujunut, en siis missään nimessä halua ketään neuvoa liikkumaan muuten kuin oman voinnin mukaan.

Itse aktiivisena (kestävyys)urheilijana olin raskauden alussa aika hukassa mitä uskaltaa tehdä ja mitä ei. Vertaistukea en oikein tältä palstalta löytänyt, moni lopetti liikunnan raskauden aikana pahoinvoinnin / väsymyksen / kipujen / epävarmuuden takia. Neuvolan / lääkärin ohjeet ovat olleet tyyliä "liikuntaa omaa kroppaa ja vointia kuunnellen". Kirja "liikkuvan äidin hyvinvointi" (Mari Stenman) oli mielestäni kannustava ja hyvä.

Päädyin lopettamaan "tehotreenit/vetotreenit" heti raskauden alusta lähtien ja liikuin peruskestävyysalueella tai maksimissaan "reippaasti / sopivasti hengästyen". Olen ymmärtänyt että korkeista sykkeistä ei hetkellisesti olisi haittaa, mutta pitkäkestoisesti ei saisi olla anaerobisen kynnyksen yläpuolella. Olen liikkunut läpi raskauden lähes päivittäin ja tänään mittarissa on 32+2. Viikkotuntimäärät ovat pyörineet 5-13 tunnin välillä.

Alkuraskaus noin 15. viikkoon saakka:
- Pahoinvoinnista ja väsymyksestä huolimatta vääntäydyin väkisin lenkille, uskoin että se auttaa pysymään aktiivisena ja hyväkuntoisena mahdollisimman pitkään. Välillä tuli oksennukset lenkkipolulla tai uimahallissa (ei onneksi altaaseen :grin).
- Lajivalikoimassa: juoksua, uintia, kuntosalia, (maantie)pyöräilyä
- Vatsalihasliikkeet jätin kokonaan pois, mutta muuten tein lihaskuntoa maltillisilla painoilla melko normaalisti (jotain liikkeitä jätin pois mm. jalkaprässi, luin tämän suosituksen jostakin).

Keskiraskaus noin viikot 16-27:
- Juoksun lopetus 16. viikolla alavatsakipujen ja inhottavan painon/paineen tunteen vuoksi. Tiedän että jotkut juoksevat ilman ongelmia pidempään.
- Juoksun vaihto sauvakävelyyn. Olo on energinen ja pitkät 2-3h sauvakävelylenkit parasta ajanviettoa. Välillä vähän reippaampia lenkkejä sauvakävellen laskettelurinnettä ylös-alas.
- Maantiepyöräily vaihtui epämukavan ajoasennon (ja syyskelien) takia spinningiin ja toisinaan maastopyörällä ulkoiluun (ei polkuja kaatumisriskin takia). Spinningpyörän ajoasentoa mahdollista säätää sopivaksi.
- Kuntosalilla osa selällään tehtävistä liikkeistä alkoi tuntua inhottavalta, mm. penkkipunnerrus.
- Lajivalikoimassa: sauvakävelyä, uintia, kuntosalia, pyöräilyä/spinningiä

Loppuraskaus noin viikosta 28. eteenpäin:
- Vauhti hidastuu selvästi ja sykkeet korkealla.
- Sauvakävelykin alkaa aiheuttamaan kipuja kasvavan vatsan takia. Sykkeet sauvakävelyssä noin 20 pykälää korkeammalla kuin ennen raskautta.
- Hiihdossa sykkeet nousevat helposti todella korkealle ja etelän huono talvi ei suosi hiihtoa, mutta hiihto ei aiheuta kipuja ja vaikuttaa hyvältä lajilta mahankin kanssa (helpossa maastossa!).
- Kuntosali vaatimattomilla painoilla toimii erinomaisesti.
- Uinnissa vapaauinnissa "roikkuvaan" mahaan alkaa välillä sattua, mutta selkäuinnin määrän lisäys auttanut.
- Lajivalikoimassa: uinti, kuntosali, sauvakävely, hiihto - ainakin vielä nyt 33. viikolla :happy:
 
Muokattu viimeksi:
Väsymyksen ja pahoinvoinnin takia olen jonkin verran vähentänyt treenejä. Kahden pelitreenin sijasta käyn viikossa yleensä vain kerran, vapaa päivänä, en jaksa töiden jälkeen. Sählyn lopetin, koska pelasin suuressa mieslaumassa ja siellä riski, että jotakin sattuu, on todellinen. Kuntosalilla olen käynyt pari kertaa, väsymys pitänyt sieltäkin pois, mutta aion käydä oman jaksamisen mukaan mahdollisesti loppuun asti.
 
Mä oon ollut salitreenaaja jo kymmenisen vuotta, lisäksi jumpat/spinning ollut välillä. Nyt lasten jälkeen olen lähinnä käynyt salilla kun kaikkea ei ehdi ja työn takia on tärkeää pitää yllä hyvää lihaskuntoa. Raskauden aikana oon käynyt vaan muutaman kerran, pahoinvointi ja väsymys on ollut niin kovaa. Nyt kun olo on parempi niin koitan päästä vähintään kaksi kertaa liikkumaan kunnolla ja tarkoitus jatkaa ihan loppuun asti :) tänään kävin salilla ja tein vähän koko kroppaa, sain sykkeitäkin hyvin nousemaan ilman että tuli huono olo. Tästä se taas lähtee :)
 
Minulla on aina ollut hieman on off suhde liikuntaan, enemmänkin vain hyötyliikuntaa. Nyt raskauden myötä on ollut aivan vetämätön/väsynyt olo ei ole kun pienen kävelylenkin tekemään. Nyt hieman helpottaa niin yritän joogaa/ pientä alavartalojumppaa tehdä vaikka hampaat irvessä. Painonnousu pelottaa niin paljon
 
Mä vedin tänään asiakkaille salitreeniä ja tein sit malliksi parit vatsalihakset. Nyt illalla on sit ollu pientä verenvuotoa, en tiiä onko sattumaa että alko nyt vai pitääkö jo nyt (9+3) jättää vatsalihasten treenaaminen pois..
 
Mulla on liikkumista vähentänyt kyllä järkyttävä väsymys. En tiedä mistä saisin energiaa pitää liikkumista yllä, mutta tällä hetkellä tuntuu, että päivät menee semmosessa väsymyssumussa, ettei ylimääräinen kotoa lähteminen juuri houkuta. Pitäisi koittaa ehkä kotona enemmän treenailla ja sitten lähteä taas muualle liikkumaan, kun tää mahoton väsymys on vähän hellittäny. Toisaalta raitis ilma ois aina kyllä hyvästä.
 
Mulla on liikkumista vähentänyt kyllä järkyttävä väsymys. En tiedä mistä saisin energiaa pitää liikkumista yllä, mutta tällä hetkellä tuntuu, että päivät menee semmosessa väsymyssumussa, ettei ylimääräinen kotoa lähteminen juuri houkuta. Pitäisi koittaa ehkä kotona enemmän treenailla ja sitten lähteä taas muualle liikkumaan, kun tää mahoton väsymys on vähän hellittäny. Toisaalta raitis ilma ois aina kyllä hyvästä.
Mulla kanssa mieletön väsymys ollut koko alkuraskauden.. Tosin meillä on tuo 1,5-vuotiaskin, että osa menee hänen ja työn yhdistämisen piikkiin. Väsyttää vaan kamalasti :smiley-ashamed004
 
Mä liikun koirien kanssa paljon, mutta se on pelkkää kävelyä eikä edes aina niin reipasta. Ahdistaa hirveästi, kun tiedän, että pitäisi liikkua enemmän, jotta olisin paremmassa kunnossa loppuraskaudessa. Olen hoikka, mutta oma kunto ja jaksaminen huolestuttaa mitä pidemmälle raskaus etenee. Töiden jälkeen vain niin väsynyt, kun 2 aktiivista koiraakin hoidettavana...

Mietin, että kun tulee lämpöisemmät kelit ja valoisammat aamut niin menisin edes joskus pyörällä töihin vaikka edes kerta viikkoon.
 
Minulla on selvästi hidastunut kävelyvauhti jo ainakin rv 9, jos ei jo ennen sitä. Ilmeisesti liitoskivut alkoivat jo hyvin aikaisin. Heti vähänkin pidemmän kävelylenkin jälkeen niveliä kolottaa niin, että en saa housuja puettua, kun yhden jalan varassa oleminen sattuu.
Pyöräilen kyllä joka päivä työmatkat. Hengästyminen vaan tuntuu lähteneen ihan lapasesta. Nyt 12+0.
 
Mä liikun koirien kanssa paljon, mutta se on pelkkää kävelyä eikä edes aina niin reipasta. Ahdistaa hirveästi, kun tiedän, että pitäisi liikkua enemmän, jotta olisin paremmassa kunnossa loppuraskaudessa. Olen hoikka, mutta oma kunto ja jaksaminen huolestuttaa mitä pidemmälle raskaus etenee. Töiden jälkeen vain niin väsynyt, kun 2 aktiivista koiraakin hoidettavana...

Mietin, että kun tulee lämpöisemmät kelit ja valoisammat aamut niin menisin edes joskus pyörällä töihin vaikka edes kerta viikkoon.

Itsellä melko sama tilanne. Päivittäinen liikunta koostuu lähinnä koiran ulkoilutuksesta. Työmatkat menen autolla, kun julkisilla menisi jopa tripla-aika / suunta. Kävelytahti on kuitenkin hidastunut nyt loppuraskaudesta, kun hengittäminen on raskaampaa ja jaloissa tuntuu raskaudesta tullut lisäpaino rasituksena. Sillä tahdilla ollaan alusta asti menty, mikä tuntuu itselle / kropalle parhaimmalta. Pyöräily houkutteli myös itseäni, mutta sitten kun kuvitteli itsensä konkreettisesti polkemaan pyörää, niin ajatus ei tuntunutkaan kovin hyvältä eli pyöräilyä en ole harrastanut ollenkaan. Kesäisin ollaan tykätty käydä kanotoimassa, mutta sekin on tuntunut jo ajatuksena huonolta. Täytyy lisätä liikuntaa kunhan synnytyksestä on ensin toivuttu.
 
Takaisin
Top