Toivottavasti kukaan ei pahoita mieltään että tulen eri ryhmästä kommentoimaan teidän ketjuun :).
Mulla ei ole mitään faktoja tarjota, ainoastaan kertoa miten oman raskauden ja urheilun/liikunnan yhdistäminen on sujunut, en siis missään nimessä halua ketään neuvoa liikkumaan muuten kuin oman voinnin mukaan.
Itse aktiivisena (kestävyys)urheilijana olin raskauden alussa aika hukassa mitä uskaltaa tehdä ja mitä ei. Vertaistukea en oikein tältä palstalta löytänyt, moni lopetti liikunnan raskauden aikana pahoinvoinnin / väsymyksen / kipujen / epävarmuuden takia. Neuvolan / lääkärin ohjeet ovat olleet tyyliä "liikuntaa omaa kroppaa ja vointia kuunnellen". Kirja "liikkuvan äidin hyvinvointi" (Mari Stenman) oli mielestäni kannustava ja hyvä.
Päädyin lopettamaan "tehotreenit/vetotreenit" heti raskauden alusta lähtien ja liikuin peruskestävyysalueella tai maksimissaan "reippaasti / sopivasti hengästyen". Olen
ymmärtänyt että korkeista sykkeistä ei hetkellisesti olisi haittaa, mutta pitkäkestoisesti ei saisi olla anaerobisen kynnyksen yläpuolella. Olen liikkunut läpi raskauden lähes päivittäin ja tänään mittarissa on 32+2. Viikkotuntimäärät ovat pyörineet 5-13 tunnin välillä.
Alkuraskaus noin 15. viikkoon saakka:
- Pahoinvoinnista ja väsymyksestä huolimatta vääntäydyin väkisin lenkille, uskoin että se auttaa pysymään aktiivisena ja hyväkuntoisena mahdollisimman pitkään. Välillä tuli oksennukset lenkkipolulla tai uimahallissa (ei onneksi altaaseen
).
- Lajivalikoimassa: juoksua, uintia, kuntosalia, (maantie)pyöräilyä
- Vatsalihasliikkeet jätin kokonaan pois, mutta muuten tein lihaskuntoa maltillisilla painoilla melko normaalisti (jotain liikkeitä jätin pois mm. jalkaprässi, luin tämän suosituksen jostakin).
Keskiraskaus noin viikot 16-27:
- Juoksun lopetus 16. viikolla alavatsakipujen ja inhottavan painon/paineen tunteen vuoksi. Tiedän että jotkut juoksevat ilman ongelmia pidempään.
- Juoksun vaihto sauvakävelyyn. Olo on energinen ja pitkät 2-3h sauvakävelylenkit parasta ajanviettoa. Välillä vähän reippaampia lenkkejä sauvakävellen laskettelurinnettä ylös-alas.
- Maantiepyöräily vaihtui epämukavan ajoasennon (ja syyskelien) takia spinningiin ja toisinaan maastopyörällä ulkoiluun (ei polkuja kaatumisriskin takia). Spinningpyörän ajoasentoa mahdollista säätää sopivaksi.
- Kuntosalilla osa selällään tehtävistä liikkeistä alkoi tuntua inhottavalta, mm. penkkipunnerrus.
- Lajivalikoimassa: sauvakävelyä, uintia, kuntosalia, pyöräilyä/spinningiä
Loppuraskaus noin viikosta 28. eteenpäin:
- Vauhti hidastuu selvästi ja sykkeet korkealla.
- Sauvakävelykin alkaa aiheuttamaan kipuja kasvavan vatsan takia. Sykkeet sauvakävelyssä noin 20 pykälää korkeammalla kuin ennen raskautta.
- Hiihdossa sykkeet nousevat helposti todella korkealle ja etelän huono talvi ei suosi hiihtoa, mutta hiihto ei aiheuta kipuja ja vaikuttaa hyvältä lajilta mahankin kanssa (helpossa maastossa!).
- Kuntosali vaatimattomilla painoilla toimii erinomaisesti.
- Uinnissa vapaauinnissa "roikkuvaan" mahaan alkaa välillä sattua, mutta selkäuinnin määrän lisäys auttanut.
- Lajivalikoimassa: uinti, kuntosali, sauvakävely, hiihto - ainakin vielä nyt 33. viikolla