Liljankukka🌸
Jostain jotain jo tietävä
Moikka Etsiskelen kanssasisaria liikunnan (+stressin) aikaan saamaan kuukautisten puuttumiseen/harvenemiseen/anovulaatioon liittyen. Termi "hypotalaaminen amenorrea" siis tarkoittaa aivolisäkkeen säätelyhäiriötä, mikä voi johtua esim.liikunnasta (useimmiten kestävyysurheilu)/ riittämättömästä ravinnosta/stressistä. Kliinisinä löydöksinä usein PCO-tyyppiset munasarjat, jotka eivät ole kuitenkaan varsinaisesta PCOS:sta johtuvaa vaan LH ja FSH:n vähyydestä (elimistö yrittää saada ovulaatiota aikaan, mutta säätelyhäiriön vuoksi tätä ei tapahdu). Usein tilaan liittyy myös matalahko estrogeenitaso.
Olen nyt itse saanut vähentämällä liikuntaa lähes nollaan sekä yksinkertaisesti lisäämällä painoa kuukautiset tulemaan takaisin 2 kertaa, mutta aina liikuntaa lisätessä ovulaatio viivästyy ja viivästyy. Lapsihaave on kova.
Onko kenelläkään samanlaista tilannetta ollut, jossa liikunta tai voimakas stressi ovat vaikuttaneet kuukautiskiertoon? Ja kuinka olet saanut tilanteen normalisoitua?
Kuinka paljon ylipäätään ns.uskallatte harrastaa liikuntaa mahdollisten hoitojen aikana?
Olen nyt itse saanut vähentämällä liikuntaa lähes nollaan sekä yksinkertaisesti lisäämällä painoa kuukautiset tulemaan takaisin 2 kertaa, mutta aina liikuntaa lisätessä ovulaatio viivästyy ja viivästyy. Lapsihaave on kova.
Onko kenelläkään samanlaista tilannetta ollut, jossa liikunta tai voimakas stressi ovat vaikuttaneet kuukautiskiertoon? Ja kuinka olet saanut tilanteen normalisoitua?
Kuinka paljon ylipäätään ns.uskallatte harrastaa liikuntaa mahdollisten hoitojen aikana?