Uniongelmat ja niiden hoito

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua uniongelmista ja niiden sekä lääkkeettömästä että lääkkeellisestä hoidosta.

Itse saan nykyisin nukahdettua ketipinorin (25mg) avulla. Se on pitkään toiminut, mutta viime aikoina olen herännyt usein kesken unien ilman näkyvää syytä eikä uni ole tullut uudestaan. En myöskään saa unta jos en ole ottanut lääkettä. (Yksi yö meni korkeintaan torkahdellen, kun olin unohtanut lääkkeen.) Eli nukkumisen kannalta saattaisin tarvita isomman annoksen. Mutta toisaalta lääke on määrätty tukemaan mielialaa ja saattaisin jopa pärjätä nykyisin ilman sitä. Pitäisi varmaan mennä keskustelemaan asiasta lääkärin kanssa, mutta pyörittelen nyt tännekin ja haen kokemuksia. Mikä teitä muita uniongelmaisia auttaa nukkumaan?

Uniongelmat ovat kulkeneet vuosien saatossa laidasta laitaan. Aluksi en saanut millään unta, mutta kun uni tuli, nukuin aivan hyvin. Sitten se muuttui sellaiseksi, että nukahdin kyllä, mutta heräsin muutaman tunnin jälkeen enkä enää saanut unta. Olen kulkenut tien vakavasti unettomasta huonoksi nukkujaksi ja kaikkea siltä väliltä.
Näin myöhemmin kun mietin, niin epäilen että uniongelmat olivat alkavia vaihdevuosioireita. Nehän voivat tulla useita vuosia ennen varsinaisia vaihdevuosia ja sitten mennä hetkeksi taas pois.
Olen kokeillut kaikkea esim. erilaisia melatoniinivalmisteita eri vahvuuksilla, luontaistuotteita, rohdosvalmisteita, teelaatuja, unilääkkeitä/nukahtamislääkkeitä.

Tällä hetkellä illalla rauhoittumiseen saatan juoda kupillisen uniteetä ja jos tuntuu että oikein huonosti menee, niin otan palasen melatoniini-rohdosvalmistetta. Palasen siksi, että kun ensimmäisellä kerralla otin "vain puolikkaan" menin siitäkin jo aivan sekaisin, enkä meinannut saada itseäni edes hereille aamulla.

Tällä hetkellä uniongelmat ovat selkeästi vaihdevuosioireita (aamuöinen heräily ja lämpötilan säätelyn vaikeus eli siis hikoilu).

Uniongelmia täälläkin välillä. Toisen lapsen pikkuvauva aikana söin välillä unilääkkeitä että sain pahimman unettomuus kierteen katkaistua. Mieli valmistautui seuraavaan yölliseen herätykseen niin että välissä ei sitten ehtinyt usein nukahtaa ollenkaan ja stressasin sitä etten ehtinyt nukkumaan yöllä. Olisi pitänyt pyytää lääkkeet jo esikoisen kanssa kun silloinkin sama ongelma.

Nykyään syön melatoniinia, otan klo 23 ja nukahdan n. 00. Nukahtaminen menee ilman sitä jonnekkin klo 2 ja herätys 7. Kokeilen aina välillä olla ilman ja aina sama lopputulos.

Takaisin