Unikoulu

Haaveilua96

Asioista perillä oleva
Lokakuiset 2024
Marraskuiset 2024
Huhtikuiset 2026
Ei tullut nyt vastaan tälläistä ketjua niin teenpä sellaisen. Me ollaan alotettu nyt meidän 10kk tytön kanssa unikoulu ja kiinnostais muiden kokemuksia niistä, miten on mennyt ja mitä vinkkejä olis, että saa kaiken irti unikoulusta🙈

Valmistautuu suurella kärsivällisyydellä ja vähän testaa mikä toimii omaan lapseen. Sit koko perheelle (eli vanhemmille) sama suunnitelma ettei yks tee yhtä ja toinen toista. Mun tarina ei oo järin motivoiva ja lisäksi se on kesken.

Meillä lapsi on aina ollut hyvin vahva tahtoinen, aloitti tahtomisen 9kk ikäisenä suunnilleen, ja erittäin kovasti tissin perään vaikka yli vuosi ikää. Tämä sit tuotti meille erittäin paljon ongelmaa, kun lapsen mielestä kaikki oli tyystin pilalla jos ei saa rintaa ja nukkuminen sula mahdottomuus ilman. Hampaiden säilymisen vuoksi aloin pistää stoppia yötissittelylle, en rehellisesti muista minkä ikäiselle. Olikohan 10-11kk.

Ennestään meillä oli ollut iltalaulu, ihme ja kumma, jota olin laulanut joka ilta nukkumaan mennessä siitä asti kun lapsi oli 4 kk. Olin myös yrittänyt luoda rutiinia kuten kirjan lukemista ja hierontaa, mutta lapsi vihasi kumpaakin heti kun sai tarpeeksi liikkumiskykyä lähteäkseen pakoon tilanteesta.

Ennen mitään unikoulua opetin lapsen nukahtamaan syliin. Tätähän ei kannattaisi opettaa, mutta meidän lähtöpiste oli sängyssä heittelehtivä ja lähes hysteerisesti kirkuva vauva, jos tämä koski patjaan ilman että tissi suussa. Niin opetin eka lapselle että syli voi lohduttaa kanssa eikä pelkkä tissi. Ekana iltana meni 45 min että nukahti syliini uuvutettuaan itsensä raivoamalla. Itsellä oli vastamelukuulokkeet päässä että selviän huudosta. Imetin yöllä ja loppu yön jos heräsi.

Tokana iltana siirryttiin että nukahti mun jalkojen päälle jne sain viikon aikana lapsen työstettyä patjaan niin että mulla on kaks kättä lapsen päällä. Toisinaan meni 15 min ja joskus pari tuntia. Tein tassu-unikoulun inspiroimaa unikoulua. Oli se aika askel eteen kaksi taakse -meininkiä, mutta selvittiin.

Jäimme useiksi kuukausiksi tilanteeseen, missä nukutin lapsen istumalla itse sängyn jalkapäässä ja imetin yöllä klo 1 eteenpäin. En ihan pystynyt valvoo öitä läpi kun tein päivät töitä. Luultavasti tää että osan yöstä imetti oli vain hämmentävää lapselle ja olisin päässyt helpommalla laittamalla hommaan stopin nopeasti. Herättiin noin 7 kertaa yössä.

Jokainen tauti sit yritti palauttaa meidän takaisin lähtöruutuun kun en hennonnut itkettää kuumeista ja nuhaista. Ei kannata sijoittaa unikoulua mihinkään flunssakauteen kyllä kun saattaa vesittää koko homman tyystin.

Nyt oon viimeiset kaksi viikkoa työstänyt sitä että nukahdettaisiin ilman että mä oon näköpiirissä. Oon samassa huoneessa sermin takana. Oon saanut raivot haltuun paineluhieronnalla ja jalkapohjien koputtelulla. Tääkin on jälleen sitä eteen ja taakse huopaamista. Viime viikolla oli lähes joka ilta ilman ongelmaa nukkumaan ja yks yö nukuttiin kokonaan läpi ilman tissiä ja ainoastaan neljä heräämistä. Tällä viikolla ollaan jopa pahemmassa tilanteessa kuin aiemmin ja uni ei tuu millään ja lapsi kirkuu ja hakkaa itseään sängyn laitoihin. Itku on enemmän petomaista korinaa. Mies on siirtynyt olkkariin ja itse valvon useita tunteja jälleen öisin.

Kaippa nyt viimein teen vain raa’an päätöksen että tissin saa vain sängyn ulkopuolella ja laitan miehelle mukavemman sängyn olkkariin. Epäilen että lapsi on vain hämmentynyt kun en oo pitänyt tiukkaa linjaa tissistä. Muutenhan se mun puolesta saisi olla rinnalla mutta hampaiden selviytyminen alkanut muuttuu kyseenalaiseksi kun me ei puhuta muutamista tisseillä käymisistä päivän mittaa vaan useita kertoja tunnissa tissillä käymisestä ja yöllä jatkuvasta tissin suussa pitämisestä.

Tuttia yritettiin kauan mutta se ei koskaan mennyt. Tällä hetkellä lapsi hyväksyy vaihtelevasti erilaisia rauhoittelumenetelmiä: paineluhieronta, jalkojen koputtelu, joskus mun pitää vain istua eleettä jotta lapsi saa halata mua rauhassa, toisinaan haluaa että silitän selkää, joskus peitto ja useimmiten ei peittoa. Lapsi ei vielä puhu sanaakaan niin kokeilen käytännössä että mikä on tän illan juttu… väärästä vastauksesta lapsi käy koko pienellä raivollaan mun kimppuun ja oikeasta rauhoittuu nukkumaan. Mulla on aina vahva usko että ens yö menee paremmin vaikka tää yö olisi rämpimistä.

Voisin ehkä tehdä positiivisemman tiivistelmän unikouluista:
- unikoulut ehdottomasti vähensi meillä heräämistä (mentiin yön joka tunti heräämisestä 7 kertaan ja siitä nyt 4:jään)
- oppiminen huopasi yleensä (ekana yönä opittiin, tokana koeteltiin, kolmantena sovellettiin)
- vaikka lapsi joskus vetikin täydelliset raivarit yöllä niin seuraava yö oli joka kerta helpompi
- meillä on edetty nukkumisen oppimisessa, vaikka oon tehnyt asiat vaikean kautta ja en oo noudattanut virallista unikoulua tarkasti
- lapsen temperamentti vaikuttaa unikoulun valintaan ja kannattaa kokeilla aina pitempi tovi yhtä unikoulua kerrallaan
- kannattaa hyväksyä että flunssat ja muut taudit voivat hetkellisesti aiheuttaa takapakkia, mutta meillö on onnistuttu palautuu niistä suhteellisen hyvin
- päivän tapahtumat heijastuu meillä aina nukkumiseen, joten koetan noudattaa tuttua hyvää päivärytmiä ja antaa lapselle huomiota etenkin iltapäivästä niin sitä ei haettaisi yöllä
- iltarutiini on meillä tiivis: ksylitoli pastilli, hampaiden pesu, pyjama ja vaippa, paineluhieronta ja iltalaulun kera äiti menee pois näköpiiristä. Jos päivärytmi on onnistunut niin meillä ollaan unessa ennen kuin ehdin laulaa ekaa säkeistöä.

Valmistautuu suurella kärsivällisyydellä ja vähän testaa mikä toimii omaan lapseen. Sit koko perheelle (eli vanhemmille) sama suunnitelma ettei yks tee yhtä ja toinen toista. Mun tarina ei oo järin motivoiva ja lisäksi se on kesken.

Meillä lapsi on aina ollut hyvin vahva tahtoinen, aloitti tahtomisen 9kk ikäisenä suunnilleen, ja erittäin kovasti tissin perään vaikka yli vuosi ikää. Tämä sit tuotti meille erittäin paljon ongelmaa, kun lapsen mielestä kaikki oli tyystin pilalla jos ei saa rintaa ja nukkuminen sula mahdottomuus ilman. Hampaiden säilymisen vuoksi aloin pistää stoppia yötissittelylle, en rehellisesti muista minkä ikäiselle. Olikohan 10-11kk.

Ennestään meillä oli ollut iltalaulu, ihme ja kumma, jota olin laulanut joka ilta nukkumaan mennessä siitä asti kun lapsi oli 4 kk. Olin myös yrittänyt luoda rutiinia kuten kirjan lukemista ja hierontaa, mutta lapsi vihasi kumpaakin heti kun sai tarpeeksi liikkumiskykyä lähteäkseen pakoon tilanteesta.

Ennen mitään unikoulua opetin lapsen nukahtamaan syliin. Tätähän ei kannattaisi opettaa, mutta meidän lähtöpiste oli sängyssä heittelehtivä ja lähes hysteerisesti kirkuva vauva, jos tämä koski patjaan ilman että tissi suussa. Niin opetin eka lapselle että syli voi lohduttaa kanssa eikä pelkkä tissi. Ekana iltana meni 45 min että nukahti syliini uuvutettuaan itsensä raivoamalla. Itsellä oli vastamelukuulokkeet päässä että selviän huudosta. Imetin yöllä ja loppu yön jos heräsi.

Tokana iltana siirryttiin että nukahti mun jalkojen päälle jne sain viikon aikana lapsen työstettyä patjaan niin että mulla on kaks kättä lapsen päällä. Toisinaan meni 15 min ja joskus pari tuntia. Tein tassu-unikoulun inspiroimaa unikoulua. Oli se aika askel eteen kaksi taakse -meininkiä, mutta selvittiin.

Jäimme useiksi kuukausiksi tilanteeseen, missä nukutin lapsen istumalla itse sängyn jalkapäässä ja imetin yöllä klo 1 eteenpäin. En ihan pystynyt valvoo öitä läpi kun tein päivät töitä. Luultavasti tää että osan yöstä imetti oli vain hämmentävää lapselle ja olisin päässyt helpommalla laittamalla hommaan stopin nopeasti. Herättiin noin 7 kertaa yössä.

Jokainen tauti sit yritti palauttaa meidän takaisin lähtöruutuun kun en hennonnut itkettää kuumeista ja nuhaista. Ei kannata sijoittaa unikoulua mihinkään flunssakauteen kyllä kun saattaa vesittää koko homman tyystin.

Nyt oon viimeiset kaksi viikkoa työstänyt sitä että nukahdettaisiin ilman että mä oon näköpiirissä. Oon samassa huoneessa sermin takana. Oon saanut raivot haltuun paineluhieronnalla ja jalkapohjien koputtelulla. Tääkin on jälleen sitä eteen ja taakse huopaamista. Viime viikolla oli lähes joka ilta ilman ongelmaa nukkumaan ja yks yö nukuttiin kokonaan läpi ilman tissiä ja ainoastaan neljä heräämistä. Tällä viikolla ollaan jopa pahemmassa tilanteessa kuin aiemmin ja uni ei tuu millään ja lapsi kirkuu ja hakkaa itseään sängyn laitoihin. Itku on enemmän petomaista korinaa. Mies on siirtynyt olkkariin ja itse valvon useita tunteja jälleen öisin.

Kaippa nyt viimein teen vain raa’an päätöksen että tissin saa vain sängyn ulkopuolella ja laitan miehelle mukavemman sängyn olkkariin. Epäilen että lapsi on vain hämmentynyt kun en oo pitänyt tiukkaa linjaa tissistä. Muutenhan se mun puolesta saisi olla rinnalla mutta hampaiden selviytyminen alkanut muuttuu kyseenalaiseksi kun me ei puhuta muutamista tisseillä käymisistä päivän mittaa vaan useita kertoja tunnissa tissillä käymisestä ja yöllä jatkuvasta tissin suussa pitämisestä.

Tuttia yritettiin kauan mutta se ei koskaan mennyt. Tällä hetkellä lapsi hyväksyy vaihtelevasti erilaisia rauhoittelumenetelmiä: paineluhieronta, jalkojen koputtelu, joskus mun pitää vain istua eleettä jotta lapsi saa halata mua rauhassa, toisinaan haluaa että silitän selkää, joskus peitto ja useimmiten ei peittoa. Lapsi ei vielä puhu sanaakaan niin kokeilen käytännössä että mikä on tän illan juttu… väärästä vastauksesta lapsi käy koko pienellä raivollaan mun kimppuun ja oikeasta rauhoittuu nukkumaan. Mulla on aina vahva usko että ens yö menee paremmin vaikka tää yö olisi rämpimistä.
En tiiä ootko kokeillut ja toimiiko teillä. mut minä ku jätin tissin pois lapsi oli 1v 3kk ja hänellä oli että aina ku heräs piti saada tissin suuhun että nukahti. Ennen ku aloin verottaa tissistä alettiin käyttää uni rättiä(harsoa) unileluna. Ja kun tissin jäi pois alkoi luttuuttamaan unirättiä eli käytti sitä tuttina. Tuttia ei ikinä suostunut käyttämään.

Me alotettiin sunnuntaina sylistä-sänkyyn ja tassuttelu unikoulun sekoitus, kun huomattiin, että toimii meidän lapselle. Nyt kolme yötä takana ja viime yönä heräsi pari kertaa, mutta nukahti jo itsekseen takaisin ja klo4 heräsi ihan täysin hereille. Mies on tehnyt unikoulua ja minä olen nukkunu toisessa huoneessa ja ollaan siinä sit aamuyöstä vaihdettu, kun nyt esim ei mies saanut tyttöä enää unille niin annoin maitoa ja laitoin omaan sänkyyn niin sinne nukahti hetken aikaa sählättyään. Ja aamulla heräsi vasta 8🤩 eli meillä selkeesti alkanut jo toimimaan👌🏼tyttö nyt 10kk. Päiväunillekkin alkanut nukahtamaan hienosti sänkyyn pienellä avustuksella.

Viimeyönä tehtiin niin, että mä vuorostani heräsin yöllä rauhottelemaan tyttöä ja eihän siitä mitään tullu, kun ei suostunu jäämään sänkyyn vaikka oli sylissä ihan unessa… nyt pelottaa tuliko takapakkia unikouluun… mies on koko viikonlopun aamuvuoroissa, niin siksi tää vaihto, että saisi nukuttua, mutta en tiiä onko järkevää vaihtaa. Unikoulua tulis sunnuntai-maanantai välisenä yönä vasta viikko täyteen

@Haaveilua96 en usko että tuli. Musta tuntuu että mun lapsi käyttäytyy ihmiskohtahtaisesti asioissa, joten vaikka sun kanssa kävi ”moka” (mikä oli ehkä odotettavissa ettei mee niin sulavasti kun oli kuitenkin muutos rytmissä) niin saattaapi olla ens yönä jo oppinut ja homma jatkuu ilman nikotuksia.

Meillä selvisi että tän viikon laittoi tyystin päreiksi hampaan puhkeaminen. Viime yönä herättiin vain kerran (ja millä raivolla herättiinkin… oli neljän herätyksen edestä taistelua) ja sit muuten oli tosi helppo yö. Nukuin jopa omassa sängyssä.

@Haaveilua96 en usko että tuli. Musta tuntuu että mun lapsi käyttäytyy ihmiskohtahtaisesti asioissa, joten vaikka sun kanssa kävi ”moka” (mikä oli ehkä odotettavissa ettei mee niin sulavasti kun oli kuitenkin muutos rytmissä) niin saattaapi olla ens yönä jo oppinut ja homma jatkuu ilman nikotuksia.

Meillä selvisi että tän viikon laittoi tyystin päreiksi hampaan puhkeaminen. Viime yönä herättiin vain kerran (ja millä raivolla herättiinkin… oli neljän herätyksen edestä taistelua) ja sit muuten oli tosi helppo yö. Nukuin jopa omassa sängyssä.
Okei, meillä on kyllä tytöllä tulossa ylös kaks hammasta just nyt ja ollaa annettu panadoli yötä vasten, mut heräs just sillon 2 aikaan, kun panadolin vaikutus varmaan alkanu loppumaan ja valvoi sit kaks tuntia ennen kun sain uneen… toivon, että tää helpottuis ku hampaat tullu läpi. Onneks on tulossa molemmat nyt samaan aikaan niin ehkä on taas hetken tauko ennen ku tulee seuraavat.
Muutenkin olis hyvä, että tottuu molempien nukutuksiin, kun palaan kohta töihin niin ollaan sit aina vuoron perään miehen kanssa nukutusvuorossa.

Tein kompromissin lapsen kanssa. Tissi loppuu 19-5 välillä yöllä, lapsi nukahtaa itsekseen ja mä palaan yöllä nukkumaan lapsen viereen sängylle vesipullon kanssa. Herätessä tarjoan vettä jos kiukku alkaa. Tissin saa sängyn ulkopuolella ja otetaan kahdet päikkärit.

Tällä järjestelyllä saatan saada jopa 7 tuntia unta neljällä herätyksellä, lapsi tappelee vähemmän herätessään jos hoksaa että mä nukun siinä kyljessä kiinni 😅 ehk sit kun oon enemmän energioita kertynyt uuteen koitokseen niin koitan poistaa itseni lapseni sängystä.

Heitän tähän väliin vähän ironiaa meiltä, vaikkei unikoulujuttu ookaan. Yritin liian kauan esikoista saada vauvana nukkumaan omassa sängyssä ja huoneessa koska "niin kaikki nukkuu", sitten luovutin ja hän on nyt nukkunut pari vuotta vanhempien välissä... mutta nyt kun uusi vauva tulossa ja mallailtiin tällä kertaa pinnasänky parivuoteen viereen ilman yhtä laitaa niin eikös tää esikoinen ihastunut siihen ja nukkuu nyt makeita 9h tunnin unia siinä pinniksessä, siis lapsi joka ei yhden yhtä yötä nukkunut aikanaan pinniksessä itsekseen 🙄🙄

Takaisin