Unettomuus

Cataski

Silmät suurina ihmettelijä
Siis nyt kyse on unettomuudesta... nukun itse yössä 2-2,5 tuntia ja loppu yö meneekin siinä että ramppaan vessassa ja joskus suihkussa... Vauva ei mahassa edes potki öisin ja on muutenkin rauhallinen kun rupean vaaka asentoon...

En nuku päivisin päivä unia, koska luulen että ne vievät yö unet, mutta ei... Käyn illalla ennen nukkumaan menoa lenkillä koiran kanssa ja olen sitten rätti väsynyt kun tulen kotiin...

Auttakaa minua (raskaus viikot on 36+3)
 
Sama ongelma... Mä en käy suihkussa enkä pahemmin veskissäkään yöllä, mut uni ei vaan tule. Jos nukahdankin niin heräilen tuhat kertaa ja varsinkin aina kun käännän kylkeä. Jos nouset yöllä niin älä ainakaan laita valoja päälle. Suihkukin saattaa piristää...

Tää ei yhtään lohduta, mutta mulla on ollut sama vaiva joka ikisessä raskaudessa ja ainoa mikä siihen auttaa on synnytys.
 
Onko sun vaikea löytää hyvää nukkumisasentoa? Itsellä auttaa tyynyvaltameri, jonka avulla tuen itseni hyvään asentoon. Aamulla siitä asennosta ei kyllä ole kuin hatara muistikuva, mutta se auttaa nukahtamaan.

Kyllä sun kannattaisi ottaa torkut vaikka aamupäivällä. Itselle väsymyksestä tuli jopa niin kova kierre, että se itsessään esti minua nukkumasta. Nyt olen taas saanut nukuttua vähän paremmin. Siihen on osasyynä se, työstressi helpotti. Lisäksi olen tietoisesti valvonut vähän pidempään, eli olen käynyt nukkumaan vasta 23 maissa.

Toivottavasti löydät avun unettomuuteen. Odottavalle äidin elimistölle on lepo tärkeää.
 
Jos osaisin kertoa toimivan konstin tähän vaivaan kertoisin sen varmasti ja olisin todella suosittu [;)]
Olen itsekin kärsinyt katkonaisista yöunista läpi koko raskauden lukuunottamatta muutamia yksittäisiä öitä...

En ole oikein keksinyt muuta konstia kuin valvoa jos valvottaa ja nukkua sitten kun nukuttaa. Viis päivärytmistä. Saatan herätä yöllä kolmelta ja olla pirteä kuin peippo. Silloin nousen ylös ja keitän kahvit ja teen voileivät ja katselen tallennettuja hömppäsarjoja. Usein valvon aamuun 7-8 asti jolloin meinaan nukahtaa sohvalle. Sitten vaan sänkyyn kokeilemaan jos uni tulisi.. Joskus kun uni tulee vasta aamulla nukun yli puolen päivän joka taas on kauhistus minulle joka ikäni olen ollut aamuvirkku...

En siis osaa antaa muuta neuvoa kuin älä katso kelloa. Unohda nukkumaanmenoajat. Tämä tietysti toimii vain jos saat olla itsekäs eikä sinun tarvitse ajatella muiden rytmiä (lapsien, miehen tms.) ..

Voimia!
 
tällä jo kuukausi kärsitty unettomuudesta. supistelee usein iltaisin/öisin ja vaikka kuinka tyynyjä ja peittoja laittais tueks selälle ja mahalle, ei ne aina tunnu auttavan. synnytyssairaalasta kätilö sanoi, että pitäis puhua tästä neuvolalääkärille koska tässä vaiheessa kierre pitäisi saada katkaistua, koska pitäis kerätä voimia vielä synnytystäkin varten. kuulemma voisi hetken käyttää nukahtamislääkkeitä, joita on turvallista ottaa raskausaikana. ensi viikolla neuvolalääkärille aion kyllä puhua asiasta ja pyytää niitä, jos vaikka saisi parikin yötä kunnolla unta.

onneksi on enää pari päivää töitä ennen mammalomaa, niin sitten voi helpommin ottaa niitä torkkuja päivälläkin. nyt kun pitää jaksaa olla aamusta iltaan töissä ja vielä ilman yöunia....ei kivaa...
 
No mulla ei ole ongelmia asennon löytämisen suhteen... nukkumaan kun menen uni tulee, hyvä js ennättää pään tyynyyn laittaa... mutta sitten herään ja unta ei enää tule... (niin kuin nyt) Vaikka tunkkaisin tyynyillä itseni kattoon asti uni ei tule... supistukset eivät uniani häiritse pystyn nukkumaan niitten kanssa koska en hirmuisesti tunne niitä... ja eivätpä nuo neuvolassa tee yhtään mitään vaikka ihan lääkäri tason ihmiselle asiasta moneen otteeseen olen sanonut...

Saisimpa pian vaavin massusta pois niin pääsisin sitten valvomaan tarkoituksella enkä ihan muuten vaan... no nyttenkin kyllä paijailen omaa rakasta karvaista hauvaani, joka on ollut vierelläni jo 7 vuotta... tämä uskollinen veitikka pystyi vielä pari kuukautta sitten tuudittamaan minut uneen, kun kutsuin sen kainalooni ja se nuoli kättäni niin että nukahdin... mutt aei enää... :D
 
itse nukun silloin kun nukuttaa ja valvon silloin kun en  saa nukuttua, joskus herään 5 aamulla ja valvon ja menen nukkumaan kun nukuttaa. Nyt loppu vaiheessa olen saanut nukutta todella hyvin, Jos ei oteta huomioon vessa reissuja, joita on kerran tai pari viikossa.
Nykyään nukun todella sikeästi ja hyvin, mutta siltikin jotkin päivät menevat päikkärien voimalla ja joskus päikkäreitä on kahdetkin päivässä.
Kuuntelin äitiäni joka on viiden lapsen äiti ja myös neuvolan tätiä jotka neuvoivat juuri tuon josta alussa puhuin, nuku kun nukuttaa ja valvo jos ei nukuta! itellä toiminut kaikkein parhaiten!
 
unettomuus     vaivasi minua 30+ rv lähtien.. nyt 36 viikoilla taas muuttunut siihen että nukahtelen koko ajan.. [:-] AINOA ongelma että vauva jo niin iso möhkäle,että sattuuuu kun se pungertaa ittensä nii hankaliin asentoihin..oikeen herään siihe ku kipuaa mahaa sivulta ja vaihan vyöryen kylkeä... aamuisin on lonkatki kipeinä  yms.

eikai se auta ku synnytystä odottaa apukeinoksi..ja tuo Sashin neuvo että nuku aina ku voit kelloon katsomatta!
 
Mulla unta haittaa tuo vessassa ravaaminen. Käyn n. tunnin välein juomassa ja pissalla. Oon yrittäny vähentää tota juomista, mut on niin älytön jano. Ite mietin et onko sokruissa jotai mut 12h ja 6-8vkon sokrut oli loistavat, ni tulin sit siihe tuloksee et kuorsaan ja kuolaan nii paljo et pakko tankata välillä... [8D] Mie nukun päiväl jos nukuttaa ja meen illal nukumaa ku siltä tuntuu.
 
Kannattaa ehkä nukkua sillon kun nukuttaa ja jos ei uni tule uudestaan niin sitten vaan keittiöön tai sohvalle kattomaan telkkaria tai jotain kirjaa lukemaan ihan reilusti vaan pois sieltä sängystä pyörimästä. Ja niinkun monet on jo sanonu niin nukkuu sillon kun nukuttaa vuorokaudenajasta viis. Jos siis mahdollista.

Itse käyn yöllä jos herään eikä uni tuu niin käyn syömässä esim. rahkaa joka täyttää mahan ja juomassa ja sitten uutta yritystä (vessan kautta tietty). Paitsi jos on ihan pirteä niin alan lukemaan kirjaa tai lehteä kunnes väsyttää uudestaan.
 
Samanlaista uniongelmaa täälläkin kärsitään.. Tosin väsyttää koko ajan ihan mielettömästi vaikka nukkuisin 13 tuntia melkein putkeen. (lukuun ottamatta lukuisia pissareissuja yön aikana)
Neuvolassa sanottiin vaan että se on sitä valmistautumista öiseen heräilyyn. Nukun niin kevyttä unta jo että se ei riitä piristämään.

Valvon aika myöhään, monta kertaa puoleenyöhön, koska jos menen aikaisemmin sänkyyn en saa unta :/ Kokeilin myös tyynyjä ja se rauhoitti hiukan :) Kannattaa kokeilla tyynyjä ja vaikka lukemista ennen kun sammuttaa valon :)
 
 Oon samaa mieltä, että kannattaa nukkua silloin kun nukuttaa. Mutta se ei kaikille ole mahdollista, jos käy vielä töissä! Kuukausi siis unettomuutta takana ja huomenna onneksi viimeinen työpäivä ja sitten äippälomalle. Sitten voi nukkuakin päivällä! Ollu piiikkasen rankkaa yrittää jaksaa töissä kun unet öisin vähillä....
 
KiCan kanssa samaa mieltä, töissä on ollut tosi rankkaa, kun takana on lyhyet yöunet. Tänään on viimeinen duunipäivä ennen mammalomaa. Sen jälkeen saakin nukkua silloin kun nukuttaa. Sitä odotan kuin kuuta nousevaa. Tsemppiä kaikille uniongelmien kanssa painiville!
 
Takaisin
Top