Uneton raskaana...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rigsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Rigsu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mulla on unettomuus menny aivan mahdottomaksi, hyvä jos muutaman tunnin pätkän saa nukuttua kerrallaan, eikä oikestaan ollenkaan ilman Opamoxia :( Sitä siis saa käyttää raskaana, ja synnäreilläkin käytetään... En kyllä tykkää ajatuksesta yhtään, mut pakko mikä pakko. Kohtalotovereita?

Kuhan et jää riippuvaiseksi lääkkeestä ja toivottavasti lääkäri on ohjastanut hyvin päivissä. Muista että se on kolmio lääke. Minulle tulee uneton yö jos on huolia tai illalla juonu kahvia tai päikkärit ottanut. Itse en huolisi lääkkeitä kun edellisestä nuoremmasta pakottettiin syömään psyykelääkettä johtuen paririidoista ja kummallekkin nyt nuorimmaisille lapselle tuli hydronefroosi onhan sitä suvussa mutta uskon lisänneen riskiä poikeevuudelle. Koska vakavampi on sillä jota reseptin mukaan lääkettä ei saa syödä raskaana oleva ollenkaan ja lievempi oli sillä jossa repestistä puhutaan lääkärin luvalla. Että itsellä on huonot Kokemukset. Mutta sinä varmasti tiedät tarvikko vai et? Eli onko muuta mahollista päivässä muuttaa ettei yötä puoli valvoinnaksi menis. jos ei, silloin tarvitset lääkettä. En tidä onko vaaratonta lääkettä nukutukseen muuta? Melatoniliinia minulle on lykätty silloin kun esikoista imetin mutta ei sekään ole varmaansuosittu raskaana olevalle. Se lääke kehitti lisää oman kehon käpyrauhas uutetta. Jota erittyy nukkuessa . Että todella harmillista

Oon tota googletellu harva se päivä ja soittanu teratologiseen tietopalveluunkin, aina sama vastaus; alkuraskaudesta mahdollisesti haitallinen, muuten ei, voit käyttää, mutta... Pari viikkoa ennen synnytystä pitäisi lopettaa, koska muuten lapsella voi olla vieroitusoireita, alilämpöä, velttoutta, syömis- ja hengitysvaikeuksia... Ei kuitenkaan vahingoita kuulemma mitenkään pysyvästi, mikä tietysti on helpotus, mutta eipä parane kaverin lähteä ennen aikojaan syntymään. p.s. heräsin taas ennen neljää.

Edit: Melatoniini ei hormonina käy raskaanaolevalle :(

Minä oon uneton ollut jo 3 viikkoa migreenin ja liitoskipujen takia. Olin juuri synnärillä 4 päivää, kun yritettiin laukaista migreeniä, ei onnistunut. Minä sain tuota Opamoxia sairaalassa, mutta he sanoivat että sitä ei sais käyttää kuitenkaan kuin max 3 päivänä peräkkäin. Nyt sairaalassa ollessa sain nukuttua viime yönä 9 tuntia ja edellisyönä 4 tuntia. Aiemmin olen nukkunut vain n. 30 min. pätkiä ympäri vuorokauden. Nuo 9+4tuntia unta tulivat niin että sain molempina iltoina kipupiikin reiteen ja 2x Opamox. Mutta tänään lähdin kotiin koska he eivät voi enää samaa satsia antaa koska se ei vauvalle hyvää tee. Sanoivat että jos taas tulee sellainen olo että maailman kaatuu päälle kun ei saa nukuttua, niin sitten neuvolasta lähete synnärille ja pariksi yöksi sinne nukkumaan.. Muta ei voi tehdä. Ymmärrän kyllä tuskasi koska tämä nukkumattomuus on ihan hirveää! Mutta halusin vain kommentoida tuohon opamoxiin että minulle tosiaan ainakin sanottiin ettei enempää kuin 3 päivänä peräkkäin. Eikä niitten päivien väliin riitä vain yksi lepopäivä lääkkeestä. En siis saanut niitä kotiin ollenkaan enkä reseptiä niistä vaan halusivat tässä vaiheessa (rv37+) kontrolloida sairaalassa vauvan käyriä kun Opamoxia otin.

No, näitä jotka joutuvat käyttämään annosta 15-30mg 1-3krt/vrk läpi raskauden on paljon. Voihan olla että käyriä seurattiin siksikin, että sait myös kipupiikin. Mutta ennen kaikkea se lopetus paria/muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa/synnytystä on oleellista, sinähän oot jo niin pitkällä, että varmaankin kontrollointi on paikallaan... tuskin tuo opamox siltikään hyvästä on. Mulla menis sitten vaan unetta puolet raskausajasta jos ei edes tuota vaihtoehtoa olisi.

No täällä ainakin on kärsitty raskausajan unettomuudesta.  Erityisesti siis loppuraskaudessa.  Oon ite vältelly noita unipillereitä odotusaikana, toki tiedostan sen mahdollisuuden ja osaan niitä pyytää sitten neuvolassa jos tuntuu etten mitenkään jaksa.  Mulla siis unettomuushistoriaa, olen aina ollu huono nukahtamaan.  Mulla auttaa yleensä jo sekin että tiedän pillerirasian olevan kaapissa.  Unettomuusputken katkasen yhden, maksimissaan kahden yön lääkkeellisellä unella ja sitten taas helpottaa.  Kannattaa pyrkiä tosiaan käyttämään noita opamoxeja mahdollisimman satunnaisesti koska se koukkuuntuminen vaikeuttaa sitten entisestään nukahtamista.  Toivottavasti sulla helpottaisi tilanne!

nykyään mun "hyvin nukuttu" yö on suunnilleen 3h unta, 3h hereillä, 3h unta... ilman lääkitystä ei sitäkään.

Ketjuun liittyy yksi uneton lisää. Raskausviikkoja on 30+5 ja nyt on parin viikon ajan jo tosi huonosti nukuttuja öitä takana. Yleensä oon yöni nukkunut tosi hyvin, mutta nyt pieni ipana on ottanut tavaksi ruveta "häiriköimään" siinä 21-22 maissa kun olen menossa nukkumaan. Aluksi se ei haitannut mitään vaikka pyörin ensin 3h sängyssä ja nukahdan, heräilen kahden tunnin välein ja nyt en nuku paria tuntia pidempään. Otin töistä aikaisen varaslähdön sairasloman merkeissä mammalomalle, että ei sinänsä haittaa tällanen olematon unirytmi, mutta kyllä se sit kostautuu myöhemmin päivästä. Kyllä nukkuisin mieluummin yöt kun päivät. :O

jeejee, taas valvotaan... onpas lystikästä kerrassaan. Oispa ihanaa nukkua ihan illasta aamuun asti joskus.

Moi,

Olen kärsinyt jo muutaman viikon unettomuudesta (viikkkoja 30) ja koska en halunnut syödä lääkkeitä, ei oikein muu auta kuin sairasloma - herään kun herään mutta päivällä vo sitten torkkua jos ja kun aika usein väsyttää. Työnteko parin tunnin unilla on kyllä mahdotonta.

On kyllä jotenkin niin lohduttavaa lukea että on muitakin.
Itsellä viimeiset kolmisen viikkoa nukkuminen mennyt ihan pyllylleen. Nyt viikkoja 31+4 ja nukkuminen tapahtuu lähinnä päivällä klo 12 jälkeen, korkeintaan 4 tuntia. Sitten taas puolihorroksessa muutama tunti "hereillä" ja taas puolihorrokseen "nukkumaan" muutamaksi tunniksi. Ja tämä kierre taas jatkuu ja jatkuu kunnes on taas puolipäivä.
Ei tässä sinänsä muuten niin ongelmaa olisi, jos ei olisi niin kauhee stressi kaikesta mitä pitäis tehdä (esim jos joutuu heräämään aamulla neuvolaan tms). Tuntuu että neuvolaankin menee aina ihan pöhnässä eikä se koko käynti ole kuin rasite. Ei sieltä oikeen minkäänlaista tukea tai tsemppiä saa, olo on kun liukuhihnalla ja suurennuslasin alla aina kun siellä käy.
Muutenkin, kun on niin hemmetin väsynyt olo kokoajan, niin tulee tiuskittua puolisollekin :(
Migreeni ja närästys kai ne alunperin tän unirytmin sai sekasin, mutta nyt on niin järkytttävä stressi koko nukkumisesta, että tuntuu olevan loputon oravan pyörä....
No, eikai tässä muuta kun itkuparkukohtauksilla tulee stressiä purettua ja yritettävä päivä kerrallaan ottaa.
Huumorinkukkaakin täytyis vähän viljellä, että jospa se tästä :)

Takaisin