Unen laatu ja puutuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mirde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mirde

Puuhakas puhuja
Onko muilla aamuöistä heräilyä: saatan herätä aamuyöstä useamman kerran: toki nukahdan -onneksi- uudelleen, mutta herään kesken kaiken.. Ja vielä inhottavampi uusi asia on käsien, ranteiden ja välillä koko käden puutuminen! Joskus kuulin, että raskaus saattaa turvottaa kudostasolla paikkoja ja siellä jää joku hermo tms. jumiin: tulee puutumista. Tuntuu, että herään siihen?! Onko kenelläkään muulla vastaavaa?

MULLA ON!!

On ollu hemmetin pitkään jo,rasittaa toi käsien ja sormien puutuminen..mut kai
siellä on jokin hermo pinteessä.?
Joka saakelin yö.[&:]
Ranne/ranteet myös hemmetin kipeet,ei kestä painavia nostella[:-]

Edellisessä raskaudessa ranteet tuli synnyttämisen jälkeen vasta kipeäksi..muistelen että
joku sanoi mulle joskus sen johtuvan jostain hormonista?
En nyt satavarma oo..

Niin mullakin!

Olen miettinyt vain aamuisin, että olenko jotenkin puristanut käsiä nyrkkiin unissani vai mikä mutta joo, viimeisen viikon aikana huomannut samaa [:@]

Tämä käsien puutuminen menikin sit ihan täysin mun ammatiini ja työnkuvaani. Käsien puutumisen voi aiheuttaa kolme eri hermopinnettä. 1 kaularangasta johtuvat ( ei raskaudesta johtuvaa yleensä koskaan), 2. kyynärhermosta johtuvat ja 3. rannekanavan hermopinteestä johtuvat. Juuri raskausaikana on hyvin yleistä, että varsinkin rannekanavan hermo ahtautuu juuri hormonaalisten turvotusten vuoksi.

Kun on kyse rannekanavan hermopinteestä puutuvat erityisesti etu- ja keskisormi ja nimettömän sormen keskisormen puoli. Mutta saattaa myös tuntua yleisenpänä puutumisena kämmenselässä ja kämmenessä. Useimmiten yölliseen puutumiseen johtaa ihmisen normaali nukkumisasento, eli sikiöasento. Käpertyneenä ja tässä tapauksessa ranteet sisäänpäin taivutettuna. Tämä asento tekee ehdottomasti pinnettä lisää. Voit testata sitä päiväsaikaan sillä, että vedät ranteesi koukkuun sisäänpäin niin pitkälle kun menee ja pidät siinä. Puutuminen alkaa pikkuhiljaa ja kun päästät ranteesi suoraksi se helpottaa. Tämä vaiva on helppo hoitaa pienellä leikkausella, mutta raskausaikana se ei kannata. Eikä muutenkaan jos on kyse vain yöaikaisesta puutumisesta. Todennäköisesti vaiva häviää synnytyksen jälkeen. Hoitona tässä vaiheessa hyvä olisis kokeilla yöllisiä rannetukia mikä estää ranteiden koukistumiset. Auttaa yleensä kaikilla joilla on yöllistä käsien puutumista johtuen rannekanavan pinteestä. Tälläisiä rannetukia voi ostaa esimerkiksi instrumentariumista. Pinne voi esiintyä puutumisena mutta myös voimaheikkoutena esimerkikis tavarat putoavat käsistä. Tämä siis silloin kun kyse vaikeammasta pinteestä ja silloin on vaarana myös lihaksen surkastuminen. Todennäköisesti kuitenkaan raskaus ei aiheuta niin voimakasta pinnettä ja yölliset puutumiset ja kevyet puutumiset päivisinkään eivät ole vakavia.

Tämä rannekanava kulkee ranteesi sisäsyrjällä suunnilleen niiden kahden ison jänteen kohdalla mitkä tulevat esille varsinkin kun koukistat rannetta. Jos haluat lisää tietoa vaivasta niin kannattaa googlettaa joko rannekanavan ahtauma tai latinankielisellä nimellä canalis carpi.

Kyynärkanava mullakin on välillä pinteessä varsinkin öisin, mutta se mulla ainakin johtuu useimmiten myös asennosta. Jos kyynärkanava on pinteessä puutuu pikkusormi ja nimettömän sormen pikkusormen puoli. Siihen vaivaan ei ole olemassa niin hyvää konservatiivista hoitokeinoa kuin tuo ranteen lasta mutta mutta sitä voi tietoisesti yrittää pitää kättään enemmän suorassa kuin vetää kyynärpäästä ihan koukkuun. Sen tosin kun tekee unissaan niin minkäs teet.

Kaularangasta en nyt sen enenpää, koska uskon, että kenelläkään teistä ei ole kyse siitä ja sen tuomat viat ovat sitten taas niin paljon monimutkaisemmin selitettävissä ja riippuvat aina täysin niistä jokaisesta niin monesta nikamavälistä kun siellä kaularangassa onkaan.

Suurimmalle osalle syypääksi laittaisin tuon rannekanavan ja suosittelsiin niiden tukien hankkimista. Niitä saa lainata myös terveyskeskusten apuvälinelainaamoista ja fysioterapeuteilta ja samoin toimintaterapeuteilta. Niitä ei siis tarvitse pitää päivällä vain öisin ja auttavat varmasti.

Tietty joillakin voi olla jo entuudestaa pinteessä hermo eikä pelkästään raskaus sitä aiheuta, mutta pahentaa oireita. Silti en lähtisi itse kovinkaan helposti hakemaan apua leikkauksella raskauden aikana. Ja todennäköisesti ette edes löytäisi ketään, joka leikkaisi. Ellei kyseeseen tulisi niin voimakas pinne, että lihastoiminta vaaraantuu. (todella harvinaista).

Sitten on olemassa vielä radiushermo, mutta sen pinteet ovat niin paljon harvinaisenpia, että siihenkän en lähtisi tässä vaiheessa.

Ja vielä lisäyksenä tähän jo muutenkin ylipitkään tekstiin. Esimerkiksi pyörällä ajossa ranteen asento on sellainen, että monelle aiheuttaa puutumista. Tosin siinä tapauksessa ranne on juuri p'in vastaiseen suuntaan koukistettuna kuin sikiöasennossa, mutta ääriasento sekin.

Sit ihan omaa kommentia. Mä heräilen sinne vessaan joka yö 2 - 4 kertaa ja sit ku ei oikein ole tuo selällä nukkuminen ole mun juttu niin ku on vaan kaks kylkeä niin lonkat puutuu joka yö ja asentoa pitää vaihtaa sen takia useammin ku ne on aivan kipeet painumisesta. Mut voisin sanoa et suht hyvin nukun vielä ku tiedän mitä on tulossa.

Ku alkaa kylkiluut koliseen aamuöistä niin silloin ei nuku ei sitten millään[&:][:D]. Ja suorastaa välillä ketuttaa koko potkiminen.

Mulla ei ole puutumista mutta ranne on kylläkin kipeä.. Ja alaselkä+lonkat, jonka vuoksi esim. viime yö oli aihan kaamee... Mä näen kans Miu82 paljon painajaisia.. Tosi outoja unia ja sit ravaan vessassa.
Olen myös ollut flunssassa yli 2 viikkoa, johon lääkäri sanoi että raskaana ollessa limakalvot ovat herkempiä. Osta nenäkannu.

Mä kans kääntyilen yöllä kyljeltä toisella, nukun tosi katkonaista unta. Tuo meidän pikkumies pitää niin kovaa elämää aina öisin vatsassa, sitten kun herään niin kaveri nukahtaa. Vessaan saan nousta vähintään kerran yössä. Se on jo vähän helpottanut siitä 3-4 kerran jälkeen noususta / per yö.

Paljon näen unia synnytyksestä, viime aikoina ne ovat päättyneet painajaismaisesti. Ja kaiken päälle olen mieheni mielestä ruvennut kuorsaamaan, sitä piirrettä en tunnusta omaavani ennestään. Tosin olen myös ollut flunsassa jo pariin otteeseen tämän raskauden aikana ja olen melko varma, että vielä kerran se tulee päälle.

Eemi
Mulla puutuu peukku etu ja keskisormi,enempi oikean käden muttaa aika usein vasemmankin.
Puutuminen vaikuttaa myös kyynärpäähän asti.
Kahvipannua pitää nostella vasurilla aamulla,muuten voipi käydä hassusti.
Ranne on kipeänä pitkään päivään asti.
Ja juu,mulla on niskassa todettu -07 osteofyyttinokka,joka ahtauttaa hermoja.
Ja kiva ne luupiikithän kasvaa...
Silloin kun se on pahimmillaan pyörryttää oksettaa ja päätä särkee=  kuin3% humala+ krapulan tuntu samaan aikaan.-jee....kestä 3-5 pv olla sisätiloissa ainoastaan jotta paranee ihmisten ilmoille.
Sitten tarttee ottaa vahvempia relaxantteja,sirdaludista ei ole mihinkään.
Lisäksi niskassani on madaltumia ja kulumia monessa kohtaa,summa summarum.. mikä mistäkin johtuu.[:-]

Eilen olin pyöräilemässä,jonka asento ei kyllä niskalle ja nyt tolle ranteellekaan ole hyvä,
mutta pitäähän sitä yrittää.[8|]

Lonkat on sit se toinen juttu,puutuu inhottavasti,tyyny on jalkojen välissä ollu jo 3 vkoa.
Selälleen ei kauaa voi olla rupee painaa ja ahistaa.
Joka kerta pitää herätä kun vaihtaa kylkeä.
Keskiselkä on pirun kipee puolen päivän jälkeen,pitää päästä makoilemaan.

Huhheijjaa,onneksi osa näistä vaivoista ei oo ikuisia [;)]

Mulla ei onneksi kadet puudu, mutta nukun huonosti, koska mahalla on parasta nukkua ja kyljellaan en loyda hyvaa asentoa millaan. Se on se alempi kasivarsi, joka ei sovi sinne alle [&o]. Selallaan en voi nukkua ollenkaan, menee nena tukkoon.

Useimpina oina meen kerran vessaan, joskus kay flaksi, eika tarvii menna kertaakaan. Jos menee liian myohaan aamuyosta vessaan, on joskus vaikeaa saada unen paasta kiinni. Siina sitten pyorin katkerana pari tuntia ja mies vaan tuhisee vieressa.

Ginessa: no ei sulla hyvin mene[;)]. Jos jonkin näköstä vaivaa on. Kuulostaa kuitenkin tuo oirekuva tuolta rannekanavan pinteeltä. Se voi tosiaan säteillä ylöskin päin.

Kaularangan pinteessä C6 välin ahtaus aiheuttaa puutumista etusormeen ja peukaloon ja käsivarteen kyynärpäähän asti, siis peikalon puolta, mutta ei enään keskisormeen. Keskisormen alue onkin C7 nikamavälistä tulevan hermon aluetta ja C8 nikamavälistä tulee hermotus nimettömään pikkusormeen ja käsivarren pikkormen puolelle melkein kyynärpäähän asti. Noi kulumat ja madaltumat = nille ei oikein voi mitään. Voi niitä pahinpia välejä luuduttaa mut tulos on yleenä se, että vaiva siirtyy seuraavaan väliin. Osteofyyttejä voidaan poistaa yleensä neurokirurgin toimesta kaularangasta mut niihin lähdetään myös aina vasta ihan viimeisessä vaiheessa. Ja kaularangasta johtuvia kipuja ja puutumisia voidaan leikkauksella auttaa vain silloin jos ne säteilevät olkapäihin tai käsiin. Pelkät kivut niskassa = ei hyödytä leikata, siitä ei ole apua.

Kokeile Ginessa niitä rannetukia. Niistä voi oikeesti olla hyötyä. Ja jos vaiva jatkuu raskauden jälkeen niin mene sit lekuriin. Sit pitäs ENMG tehdä eli hermoratatutkimus et voidaan tarkemmin määrittää se mistä pinne tulee ja sen vahvuus ja sit päättää onko operaatiosta hyötyä.

Kiitos Eemi,mä taidan soittaa mun terkkarille ja kysyä.... [:D]
Ja joo välillä ei mee hyvin tän asian tiimoilta...[>:]

Kadet puutuu taallakin. Sama ku Eemi03:lla, nukun vain kyljellaan, ja on se kylla puuduttavaa. Joskus saatan kayda vahan aikaa selallaan, mutta se se on epamiellyttavaa. Lattialla jos makaa selallaan, sattuu hantaluuhun ihan perkeleesti ja hyva, etta omin avuin paasee ylos. Kohta en varmaan paasekaan... Mutta yolla tosiaan kun heraa, niin vahan pyorittelee ranteita, ravistelee kasia, tai puristaa katta nyrkkiin, niin auttaa heti.

Viime yona nukuin niiiin sikeasti (rankka vkonloppu takana), etten herannyt edes vessaan kertaakaan, aamulla oli hieman tuskallista [:D]

Mulla ei puutumista ole ollut, mutta HERÄILYÄ KYLLÄKIN!!! Mä voin ravata veskissä yön aikana 5-6 kertaa, koska aina kun käännän kylkeä, herään ja sitten tietysti pitää päästä veskiin. Olen myös melkoisen pirteä aamuöisin, mutta onneksi olen kyllä saanut unta taas uudelleen, mutta sellaista syvää untaa ei yössä ole ehkä kuin pari tuntia... kai tämä on sitä valmistelua.

Onneksi tuo heräily ei myöskään ole vaikuttanut töissäolemiseen, eli ihan kohtuullisen pirteä olen päivisin [:)]

Mä oon ihmetellyt myös sitä, että vaikka heräilee, niin jaksaa?! Ja että edellisessä elämässä mä tarvitsin 12h unta, edes kerran viikossa. Nyt en saa missään tapauksessa ysiä pitempään unta.. oi voi niitä aikoja... [:D] Onko tää jotain elimistön valmistautumista tulevaan? Siis tää heräily ym?

Mä oon aatellu, että nää heräilyt varsinkin loppuraskaudesta ajottuu aika hyvin vauvan tuleviin heräilyihin esim klo 2 ja 4 tai sitten vaan klo3... Mutta on kyllä niitäkin öitä (paljon) jotka on menneet ihan ketuilleen vaan siksi että on käynyt vessasa, juomassa, vessassa, täyttämässä lisää vettä lasiin, muuten vaan ei saa unta, asento pitää vaihtaa, kylmä tai kuuma....

Oon myös ihmetellyt, miten kuitenkin on päivällä (omasta mielestään[;)]) kohtuu järjissään näittenkin öiden jälkeen...

Tjaah,ei saa neuvolasta kuulema enään minkäänlaisia tukia,masulle ei ranteelle ei millekään.
Näin täällä helsingissä.
Olin hierottavana tänään ja nyt käsi on niin hellänä että..
siellä oli ja on edelleen hermot pinteessä ...ihan olkavarresta alespäin aina ranteeseen asti...
NYT hieronnan jälkeen,
olo kädessä kun joku sotanorsu ois rysähtäny sen päälle..

mun pitäis varmaan koputtaa puuta, mutta yleensä nukun yön kun tukki. Ihmeellistä on mielestäni se etten koskaan aikaisemmin ole voinut nukkua selälläni ja nyt se tuntuu jopa hyvältä asennolta välillä [8|] en vaan oikein uskalla olla selälläni pitkään kun jostain luin ettei se ole sikiölle pidemmän päälle hyvä, kun puristaa jotain kohtaa?TÄ, emmä osaa paremmin selittää [:D] pääasiassa nukun joko oikealla tai vasemmalla puolella puoliksi mahallaan toinen jalka suorana toinen koukussa ja alimmainen käsi tyynyn alla [:D] vessaan joudun joskus aamuyöstä heräämään, mutta melko harvoin...

Hiukan aiheen vierestä, mutta mun mies valittaa että oon alkanut kuorsaamaan!!! [:o][:D]
Ok, mulla on muös flunssaa, mutta silti.. Viime yönä heräsin kun se tökki mua kylkeen kun oli herännyt mun kuorsaamiseen!!![&:]

Heh,siitä tulikin mieleen että mun mies on sanonu samaa..mutta
koko raskauden on ollu nokka tukossa...[:-]

Ikänä ei pitäs mennä sanomaan et on nukkunu suht hyvin[:@]. Nyt sit perinteisen kello 3 aamuyön pissi käynnin jälkeen jalkoja kuumottu ja ukkoki kuorsas. Siinä sit valvoin, en tiedä kui kauan, mut kauan, ku en viittiny välillä kattoa kelloa. Olis vaan enemmän ärsyttäny[:@]. Ja sit aamulla ku kello soitti nii tuntui siltä et justhan mä vast nukahdin[:@].

Niinpä joopa tuli mieleen Ginessa et otahan yhteyttä ihan tavan terkkari lääkäriin niiden ranteiden vaivan takia ja pyydä lähete fysioterapiaan saamaan ne tuet. Silleen pitäs saada! Ainakin mun mielestä.

Takaisin