Unelmissa pikkukakkonen mutta todellisuudessa; uskallanko

Mimmu86

Piirimestaruustason postaaja
Olen aina haaveillut isosta perheestä, eli enemmän kuin 2 lasta. Esikko syntyi puolisen vuotta sitten, odotusaika meni suhteellisen kivuttomasti mutta sitten herralla todettiin synnynnäistä vikaa silmissä.

Nyt olis kauhee vauvakuume mutta samalla pelottaa ihan älyttömästi että mitä jos toisellakin...
Meiltä on nyt niin monesti vetäisty matto jalkojen alta paranemisen suhteen että en enää ikinä haluaisi käydä samaa uudelleen läpi. Henkisesti ollut todella rankkaa ja samoilla linjoilla on mies. Molemmat siis haluaisimme lisää lapsia mutta pelko alkaa olla jo niin hirveä ettei vaan taida uskaltaa...
Olisin myös halunnut lapset pienellä ikäerolla.

Onko kellään ollut samanlaisia kokemuksia että ajatus toisesta (tai kolmannesta jne) lapsesta pelottaa jo liikaa vaikka haluaisi sitä enemmän kuin mitään muuta?

Mimmu86

En ole itse kokenut samaa, mutta voisin antaa mielipiteeni. Teillä on ollut rankaa niin olisko aiheellista odottaa ennen toisen lapsen yrittämistä? keräätte voimia ja alatte yrittämään kun jaksatte henkisesti. Meillä sellainen tilanne, että neiti on nyt 8kk vanha ja oikein touhukas ja sanotaanko helppo vauva. Kakkonen on käynyt mielessä meillä moneen kertaan, mutta annetaan tytön vielä kasvaa ja katsotaan tilanne uusiksi ensi syksynä. Josko silloin emoticon  Kumminkin ajallisesti niin vähän aikaa synnytyksestä, raskaudesta ja kaikesta. Vanha sanontahan kuuluu: äidin pitäisi nähdä kaksi kesää ennen toista lasta. Minusta tuo aika hyvä neuvo.

Itse en nyt sananlaskuun luota enkä siihen, että joku muu tietää mikä on paras hetki toiselle lapselle. :) Ymmärrän kyllä osittain huolesi, vaikka meillä tilanne onkin eri.

Itse koen tärkeäksi, että saisin vielä puhua synnytyksessä (hätäsektiossa) olleen lääkärini kanssa ja käydä kertaalleen kaikki mieltä askarruttavat asiat läpi ennen uutta raskautta. Se tulee joka tapauksessa olemaan ainakin henkisesti raskas - ja erittäin suurella todennäköisyydellä myös fyysisesti. Puhumattakaan siitä mitä kaikke sitten sen jälkeen tapahtuu /on odotettavissa.

Meillä on kans kakkonen toiveissa. Esikoinen nyt vuoden vanha. Olisimme halunneet kans paljon lapsia, joskin jokaista pidimme jo ennen esikoista lahjana. Olemme onnellisia tästä yhdestä, mutta haluasimme myös toisen. Aika näyttää mitä sen jälkeen tulee. Nyt on pääasia että esikoinen voi hyvin ja kakkonenkin syntyisi elävänä ja mahdollisimman terveenä ja saisi hyvänelämän. :)

meillä on vuoden ikänen vauva. mä kans oon aina halunnu ison perheen, ja että lapsilla ei ois hirveen isoo ikäeroo niinkun mulla on mun sisaruksiin. haluisin et ne ois kavereita toisilleen.

mut raskaus, synnytys ja sen jälkeinen masennus olikin yllättävän rankkoja kokemuksia, enkä jaksanu hoitaa vauvaa niin paljon kun oisin halunnu, ja imetys ei sujunu niin hyvin kun oisin halunnu. onneks mies siis on myös ollut paljon tekemässä. mutta toinen raskaus pelottaa, ja synnytys, ja se että jos tulee taas se masennus..ja opiskelut on vielä vähän kesken, kun en jaksanukkaan viedä niitä loppuun sen masennuksen takia..

nyt on tilanne parempi ja elämä voittaa, et nyt tavallaan haaveilen siitä toisesta pikku vauvasta, mutta tiiän että ensin pitää ainakin valmistua..! järkevintä ois odottaa pari vuotta, mutta sitten se ikäero on niin suuri..aargh :)

Yhdyn edellisiin, eli sinuna odottaisin vähän aikaa ja sitten olisitte valmiita toisen lapsen tuloon.

Olen maalta kotoisin ja haluan ison perheen samoin mieheni. Poikamme juuri täytti 7kk ja olemme keskustelleet seuraavasta pikkusesta, mutta minulla on ajatuksena että saisin vakituisen työpaikan ennenkuin odotan lasta. Ei tarvi sitten työpaikan takia stressata ja jos sais samalla hommattua oman asunnon, joka on ollut haaveena jonkun aikaa...

Synnytys oli minulle kova kokemus, koin sen todella kivuliaana ja sitten sen jälkeen kun leikattiin väliliha. Masennusta oli vähän aikaa, mutta yhdessä perheen kanssa sen selätimme ja nyt elämä hymyilee. Vauva oli helppo, mutta synnytyksestä jäi pitkäksi aikaa painajaisia, onneksi ne meni ohi ilman lääkkeitä.

Joku päivä tahdon toisen lapsen, sitten kolmannen ja ...

Takaisin