ulkona nukuttaminen

Embbu

Oman äänensä löytänyt
Aiotteko nukuttaa vauvaanne ulkona myös pakkasilla?
Entä mitä ohjeita olette asian tiimoilta saaneet neuvolasta?
Itse pidän tuota -10 ehdottomana rajana. Jotenkin säälittää vauva laittaa pakkasella ulos ja itse on sisällä....mutta hyvinpä tuo ulkona näyttää nukkuvan.
 
Itsekin pitäisin tuota -10 rajana.. Meillä on lasitettu parveke, joten sinne ei paljoa tuuli pääse puhaltamaan.. Toisaalta lyhyellä, noin puolen tunnin vaunulenkillä voisin käydä -15 asteen pakkasellakin, en tiedä kun vielä ei kovempia pakkasia ole ollut. Kyllä mielestäni raitista ilmaa pitäisi saada päivittäin sään salliessa. Tässä linkkiä aiheeseen liittyen http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Uni/Paivaunille-ulos-lapi-vuoden/
 
Mä soitin tänään asiasta neuvolaan. Sanoi, että tuulettomalla säällä -15 on raja. Mä olen nukuttanut ulkona ja aion nukuttaa läpi vuoden jos säät sallivat. Mikään ei voita raitista ilmaa; sitä ei voi saada liikaa.. Lampaantalja on pahimmille pakkasille ja viikonloppuna ostin messuilta poronnahkakintaat villavuorella. [:)] Ei uskois, että oon kasvissyöjä.. [;)] Ei vaites, nuo on musta ekologisia valintoja.
 
Meillä on lasitettu terassi nii uskoisin että -15 viel voisin poitsun sinne laittaa kun sinne ei tuule. mutta muuten se -10. Jotenki mun mielestä se -10 tuntuu tosi vähältä, pohjosesta ku olen kotosin nii ihmettelen vaan että miten siellä ku on mun muistaakseni:D pakkasta aina melkee yli -10, ni pakkohan sitä ny on raitista ilmaaki saada. Mua on kuulemma pidetty -30 pakkaseski ulkona, ei kuulemma ollu vaihtoehtoja ku en suostunu ollenkaa nukkumaan ku ulkona, ja tässä vielä hyvin voivana ollaan[:D]
 
nukuttamisen suhteen varmaan tuo -10 - -15'C mut yksin ollessa on koirat käytettävä lenkillä vaikka olis -30'C ja poikaa ei voi jättää kotiin joten mukaan se on otettava...täytyy vaan pukea poika hyvin ja peitellä vaunujen suuaukko peitoilla ja laittaa vielä sadesuoja, joka eristää..
 
Uskoisin kans, et riittävällä määrällä vaatetta ja peittoja voi aika kkovallakin pakkasella laittaa vielä...ja tosiaan suuaukon eteen joku suoja, ni ei tuule sisään. Meillä nukutaan ulkona paljon paremmin, joten helposti en kyllä luovu siitä...
 
Meille just tänään neuvolassa sanoivat että jos on yli 10 astetta pakkasta tulee lyhentää ulkona olo aikaa. Ainakin siis meijän neuvolatädin mukaan.
 
Eemi nukkui oikein hyvin ja pysyi lämpimänä ku oli tarpeeks fällyjä -30 asteen pakkasellakin. Mut silloin annoin olla vain pari tuntia ulkona. Siina nyt näyttäs olevan vähä kylmäverisempi et katotaan. Ku nytkään näillä pakkasilla ei tahdo jalat pysyä lämpiminä. Pitää lisätä vällykerrosta ja kokeilla miten voi pitää. Ja sit olen laittanu paksun viltin koko vaunujen päälle.
 
Mä oon jo nukuttanu ihan normaalisti -12 asteessa ja vaunun sisällä tuntu olevan vielä tosi lämmin. Vaunun päälle vaan vielä vilttiä ja pojalle tietysti lämpimämmin päälle ni eiköhän tuo vielä ulkona nuku kun on liki -20 astetta..
 
Mulle sano tänään neuvolan täti et ei sais viedä ulos jos on -10 astetta ja tuulista mut jos on ihan hyvä ilma eikä paljoo tuule ni voi viiä -15 asteeseen asti ulos.. Olin vähän et what?! Mut näin se väitti.. Mä kyl sil jouduin totee et meil on koira ja mies käy töis et mun on se vähän pakko ulkoiluttaa vaik olis -20c ja tuulis.. Mites teille muille on näistä pakkasrajoista sanottu? Mä kun ihan ajattelin et voi viedä kun pukee riittävästi ja suojaa tuulelta. Eri oliski jos olis iha vastasyntyny, tosin jotenki mun olis silti koiran lenkit hoidettava.
 
Tänään olikin melkoinen myräkkä, mutta kaupassa piti käydä, tosin -6 astetta vaan. Mutta yks papparainen kysy kadulla, että eihän vauva palele...noi ei palellu, oli vielä sadesuoja ja harso vaunujen suojana kun tuli lunta samalla vähän. Poika oli ihan hiessä kun olin laittanu lämpimän paidan lisäksi äp:n villapuvun, toppapuvun ja lämpöpussiin vielä [:D] Toi lämpimät sisävaatteet + villapuku+toppapuku+lämpöpussi yhdistelmä on ollu sopiva -7 - -10 pakkasilla ainakin, en tiedä mitä pukisin vielä päälle jos veisi vielä kylmempään [8|] Vois varmaan laitta jotain piettoa vielä lämpöpussin lisäksi tai jotain. Mutta en taida nukuttaa ulkona alle -10, mutta jos kauppaan pitää mennä niin taidan lähteä vaikka olis kylmempikin...
 
testasin tänään lämpömittarilla huvikseni paljon on vaunujen sisällä lämpöä niin näytti +10 et en usko että kovin kylmä siellä lapsilla on...
 
Tosi hyvä idea laittaa sinne lämpömittari!! pitääkin kokeilla. Mä vein Huldan just taas ulos nukkuun; meillä -15, terassilla (missä nukkuu) -10. Nyt ekaa kertaa lampaantalja alla; saas nähdä miten hikisenä herää.. edelleenkään ei ole makuupussissa, eikä toppapuvun alla ole villavaatteita.. hikoilee NIIN herkästi. Stressaan siitä ite, mut en viitti pukea liikaa väkisin. Nytkin saletisti hikinen kun herää.. vaikeeta näemmä tämä pukeminen, edelleen... [&:]
 
Takaisin
Top