Ulkonäköön panostaminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bella Swan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mikä on liikaa vanhemmalta kun puhutaan ulkonäköön panostamisesta? Mikä on liian vähän?

Omalla kohdalla väsymyksen taso vaikuttaa, kuinka paljon jaksan itseeni panostaa. En ole kiinnostunut muiden ulkonäköasioista. Paitsi jos jollain on jotain tosi kauniiksi mieltämääni.
 
Itse panostan varmaan aivan liian vähän. Hiuksetkin usein harjaamatta ja nutturalle takut piilotettu 😅 aspa työ, niin nykyään sipaisen sentään töihin ripsiväriä ja siinä se, ennen en töihin sitäkään. Mua ei suoraan sanottuna kiinnosta yhtään miltä näytän. Vaatteet mukavuus ja käytännöllisyys edellä.
Muidenkaan ulkonäköön ei tule kovin paljoa kiinnitettyä huomiota, paitsi positiivisiin asioihin (esim ihmettelen miten lapsen kaverilla voi olla aivan täydellisen suorat ja valkoiset hampaat)
 
Rehellisesti sanottuna lapsen saatua sitä tajusin kuinka paljon ennen tuli panostettua ulkonäköön. Enää ei ole aikaa ja rahaa ihan samanlaiseen huolenpitoon kuin ennen. Jos lähden muualle kuin lenkille tai leikkipuistoon niin puen kyllä nätit vaatteet ja meikkaan ja laitan hiukset. Toki jos olen kipeä tms niin en vain jaksa ja lähden juurikin sellaisessa sotkunutturassa ulos. 😅

Liika panostaminen olisi varmaan sellaista mihin itsellä ei ole varaa, ei olisi sen takia tarpeeksi aikaa perheelle tai olisi niin vääristynyt minäkuva ettei pystyisi lähtemään ilman laittautumista minnekään eli se olisi pakonomaista.

Muiden kohdalla toivon lähinnä tilanteen mukaista pukeutumista ja hygieniasta huolehtimista. Positiivisesti huomion kiinnittää persoonallinen muttei mikään överi tyyli tai hyväkuntoiset kauniit hiukset (haluaisin itse omistaa nuo jälkimmäiset 😂).

Omasta mielestäni negatiivisiinkin asioihin huomio kiinnittyy, mutta pyrin olemaan huomioimatta sellaisia asioita ja muistamaan ettei pidä tehdä hätäisiä johtopäätöksiä. Esimerkiksi jos jollakulla on huulitäytteet ja ripsenpidennykset niin koitan ajatella että ei hän välttämättä ole yksinkertainen ihminen vaan voi vaan olla, että hänellä on vaan (minun mielestäni) huono maku tai vaikka itsetunto-ongelmia. Että hän voi olla silti ihan fiksu ja hauskaa seuraa. Herkästi vaan tekee stereotyyppisiä ennakko-oletuksia, vaikka ne eivät aina pidä paikkaansa.
 
Minulle on ulkonäköön panostaminen kohtuullisen tärkeää. Rakastan kauniita vaatteita ja korkokenkiä. Hiuksiini haluaisin panostaa enemmän, harmittaa että ovat niin ohuet, mutta kampaamokäynteihin ei ole paljoakaan ollut rahaa laittaa ja minkäs hiuslaadulle tekee. Meikkaan, minulla on aina yleensä vähintään ripsiväriä kun poistun kotoa, oli se sitten leikkipuisto tai kauppa tai joku muu paikka. Usein myös korvakorut. Minulla on myös melko pitkät ja huolitellut kynnet.

Liian vähän ulkonäköön panostaminen tarkoittaa minulle epäsiisteyttä. Heikkoa hygieniaa, likaisia tai reikäisiä "kotivaatteita" ulkona liikkuessa, yleistä epäsiistiä olemusta. Se viestii, ettei itsestä huolehdita, myös siitä ettei ympäristöstä kauheasti välitetä.
Liikaa taas on kovin runsas laittautuminen ja rahan käyttö. Itse en ole ottanut esim. ripsienpidennyksiä tai hiuslisäkkeitä. Jos näistä pitää ja niihin on rahaa, mikäs siinä. Kovin luonnollista ei ole. Pidän luonnollisista meikkityyleistäkin. Rakennekynnet on olleet joskus, mutta huomasin pitäväni omistani enemmän. Joskus kyllä ihailen muiden kauniita rakennekynsiä. Myös kauneuskirurgia epäilyttää, koska arvostan luonnollisuutta. Liikaa ulkonäköön panostamista on ehdottomasti se, kun välillä näkee erittäin näyttävän ja laittautuneen äidin likaisen ja nuhjuisen lapsen kanssa. Se on kamalaa.

En kiinnitä erityisemmin huomiota muiden ulkonäköön. Joskus huomaan jollakin jotain tosi nättiä. Saatan jopa kehua ääneen. On tosi kiva nähdä, miten toinen ilahtuu! Kieltämättä saatan vaivaantua, jos näen likaisissa kollareissa, crocseissa ja nuhjuisessa t-paidassa tukka takussa meneviä ihmisiä. Mietin, eivätkö he huolehdi itsestään lainkaan. En jää asiaa ihmettelemään, mutta itse kun en kykenisi vastaavasti olemaan edes kotona, vaikka olisi se huono päivä, niin onhan se vähän vaivaannuttavaa.
 
Ulkonäköön panostaminen on liikaa, jos se on pois joltain tärkeämmältä. Enkä siis tarkoita etteikö koskaan voisi esim. meikata, koska se olisi pois lasten kanssa olemisesta. Mutta jos esim. käyttää siihen rahaa enemmän kuin on varaa. Tai "kaikki" aika menee siihen (ehkä tiedätte mitä tarkoitan?). Tai tämä mitä Ginger sanoi: äiti on viimeisen päälle laittautunut ja lapsi toisesta ääripäästä.

Liian vähän on, jos ei huolehdi perushygieniasta. (Tällöin tosin ennemmin mietin, onko avun tarpeessa, enkä katso nenänvartta pitkin. Todennäköisesti jos ei huolehdi itsestään, ei sille ole joko aikaa tai voimavaroja.) Riippuu kyllä myös tilanteesta. Töissä tai vaikka kahvilassa ystäviä tapaamassa tulisi mielestäni olla ehjät, puhtaat vaatteet. (Tosin riippuu työstä: esim. etätyössä ei ole niin väliä.) Hiekkalaatikolla ei ne virttyneemmät haittaa. Tai jos harrastaa jotain missä vaatteet kuluu enemmän, sinnekin voi mielestäni laittaa hyvin ne parhaat päivänsä nähneet vaatteet.
 
Mulla oli ripsenpidennykset vauvavuoden ajan, koska halusin näyttää skarpimmalta mutta tuntui ettei ole aikaa laittautua. Otin ne pois alkuvuodesta, kun silmät alkoi oirehtia liimasta.

Geelilakkaukset on olleet kynsissä muutaman vuoden, ja siitä en ole luopumassa. Tulee mukava olo niistä. Kulmia värjään kotona kun muistan ja kampaajalla käyn pari kertaa vuodessa värjäämässä hiukset. Nyt ostin kesäksi muutamia uusia vaatteita.

Isoin ulkonäköön panostus mulla on tällä hetkellä laihduttaminen. Vauvakiloja on edelleen ja ennen raskauttakin oli ylipainoa. Pikkuhiljaa tämäkin projekti etenee.

Teen paljon etätöitä, ja harvemmin meikkaan arkena. Joskus saatan laittaa vähän ripsaria kotioloissa ja omassa kaupungissa ollessa, mutta harvemmin. Meikkaan kyllä sit jos lähden kunnolla ihmisten ilmoille. Kotona myös aina puhtaat vaatteet, mutta toki mukavat vaatteet myös.
 
Etätöissä en viitsi meikata ollenkaan, en myöskään kauppaan tms. Toki vaatteet ovat puhtaat ja ehjät ja hiukset pestyt, myös lapsilla.

Työpaikalle meikkaan kyllä. Kevyt meikkivoide, ( coupé-rosa iho) ripsiväri ja hiukan sävyttävä huulirasva. Ja väritön tai hento kynsilakka - minulla on luonnostaan kapeat ja pitkät kynnet.

Juhlameikki on sitten erikseen, mutta juhlia on aika harvoin.
 
Takaisin
Top