"Ulkomaiset" kirjaimet nimissä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä pidätte ns. ulkomaisista kirjaimista (w, x, z, c) lasten nimissä? Onko omien lastenne nimissä näitä?

Omasta mielestäni ne on kivoja paikoissa, joihin ne selvästi kuuluu. Esim. X nimessä Max. Nämä on myös paikallaan, jos lapsi on ulkomaalaistaustainen ja nimen kirjoitusasu on vanhempien (tai vaikka isovanhempien) kielen mukainen. Mutta mielestäni Virtasten (joilla ei kummallakaan vanhemmalla ole nimeämistä selittäviä sukujuuria) lapsella Wille tuntuisi vähän hassulta. Tai omille lapsilleni en antaisi tällaista nimeä, jossa pitäisi sitten aina kertoa sen olevan "Wille kaksoisveellä". Näin ollen lapsillamme ei myöskään ole näitä kirjaimia nimissä.

En tykkää vierasperäisistä kirjaimista suomenkielisten lasten nimissä. Jos sukunimi on vieraskielinen, niin ehkä silloin voisin harkita, mutta ensisijaisesti mieluummin ei.

Vähän riippu. Jos ehdointahdoin haluaa työntää vierasperäisiä kirjaimia tavallisiin nimiin ( Susanna ei kelpaa, pitää olla Suzanna jne) ilman että sukunimi/perhe on myös ulkomainen.

Minunkin lapsillani on myös kansainväliset nimet, mutta niissä ei ole mitään vierasperäisiä kirjaimia.

Minä ehdottomasti halusin lapsille nimet, joissa ei ole yhtään vierasperäistä kirjainta, mutta ei myöskään mitään ääkkösiä, vaan nimet jotka toimivat kaikkialla.

Etunimien suhdetta menestykseen on tutkittu, ja eksoottisemmilla etunimillä (tai niiden erikoisilla kirjotusasuilla) on korrelaatio heikomman menestyksen kanssa, joten halusin lapsille nimet, jotka eivät leimaa heitä. Tutkimusten mukaan nimi voi hankaloittaa lapsen elämää jo koulussa. Aikuisena lapseni saavat itse vaihtaa itselleen ihan minkälaiset nimet tahansa, mutta lapsuus mennään sellaisilla nimillä, jotka tuovat heille mahdollisimman paljon psykologista etua.

Olen halunnut lapsilleni nimet ilman vierasperäisiä kirjaimia, mutta myös ilman ääkkösiä. Kieltämättä vierastan, jos lapsen nimi on Jessikan sijaan Yessica tai Nikon sijaan Nico.

Pidän itse kansainvälisistä nimistä, mutta sellaisista jotka toimivat sekä Suomessa että ulkomailla. Mikäli nimi alunperin kirjoitetaan sillä kirjaimella joka on vierasperäinen, on nimi mielestäni ihan ok. Nuo erikoisemmat väännökset eivät kuulosta kivalta omaan korvaan (Alexzandra, Yennica, Zandra) mutta taas Camilla, William tai Maximilian ovat omaan korvaan ihan normaaleja nimiä.

Takaisin