Ulkomaille taaperon kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja tydi91
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

tydi91

Satasella mukana keskusteluissa
Hei, auttakaahan! :) Tää ei liity marrasvauvoihin mitenkään, mutta me ollaan lähössä viikon päästä turkkiin viikoksi ja mulla on ongelma mitä 2v tarvii mukaan. Kuinka paljon vaatteita, vaippoja, ruokia? Mitä mää pakkaan?
Oon ite käynyt ulkomailla kerran yli 10v sitten, etten oikeen tiedä mitä pakata itellekkään mukaan.

Mä en ole enää tuon ikäiselle ottanut mukaan omia ruokia. Muuta kuin jotain rusinoita lentokoneeseen jne. Hyvin on pärjätty :) Vaatteita kelien mukaan ja extravaihtovaatteita tai sitten esim pesuainetta mukaan/ostaa paikan päältä niin saa hätätapauksessa pestyä ite vaikka hotellihuoneessa (pesettäminen hotellissa on musta kallista). Ja vaikka menis rantalomalle niin illat voi olla viileitä eli ei pelkkiä shortseja, lisäksi me ollaan suojattu auringolta kevyillä pitkähihaisilla ja tuon ikäiselle voi laittaa jo lasten aurinkorasvaa. Vaippoja olen ostanut paikan päältä mm. Kuubasta ja Kap Verdeltä että luulisi saavan Turkistakin (en oo koskaan käyny) mutta voi olla helpompaa ja halvempaa viedä ne mukana; pois tullessahan niitä ei enää oo jäljellä niin laukusta löytyy tilaa tuliaisille :D

Me oltiin joulukuussa viikko canarialla. Lennot meni hyvin yht 4 lentoa (hkiin hki - canaria Ja pois). Meillä oli smoothieita, pähkinöitä, nameja, pillimehuja ym pientä lentokoneeseen. Leluja, lempikirja ja muuta pientä puuhaa. Omat vaipat oli mukana, koska meillä käy vain libero. Sitte meillä itellä oli lennoilla ruuat ja poika sai syödä niistä minkä söi. :)

Paikan päälle otettiin maitoa mukaan niitä 2dl pillimaitoja, se oli ainut, että halusin pojalle kotimaista maitoa. Muute söi sikäläist sapuskaa kute meki. Jätskiähä poitsu söi mielellää eniten siihe kuumuuteen.

Jännitettiin sikanaa reissua, mut turhaan ! Aivan täydellinen reissu kaikin puolin. Ei yhtään itkua kokoaikana. Poika nautti täysin rinnoin meidän kaa :)

Pojal oli ikää 1v8kk.

Me ei myöskään enää 2-vuotiaalle olla otettu omia ruokia, maitoa olis voinut vielä ottaa ihan sen vuoksi että olisi ehkä säästytty yhdeltä ruokamyrkytykseltä lapsella... No mutta, kaikesta siis selviää, myös rattaiden pesusta paineettomalla hotellin suihkulla.. Onneksi hotelleissa on usein itsepalvelupesulat, joissa vaatteiden peseminen ei maksa juuri mitään. Eli nyt ottaisin esim niitä NAN 3 juomia ihan vaan siksi että tietäis että on varmasti pastöroitua maitoa. Lennolle tosiaan naposteltavaa ja viihdykettä, UV-uikkari, kunnon suojaava hattu ja suosittelen uimakenkiä lapselle niin rannalla on kivempi kävellä. Ja altaalla ei liukastu. Niitä vois tähän aikaan vuodesta saada ehkä stockalta ja ehkä paikan päältä. Viime kesänä ainakin kreikassa näin. Vaippoja ottaisin vain parin päivän tarpeiksi. Särkylääkkeet myös lapselle.

2-vuotiaan kanssahan on jo helpompaa kun sillä on oma istuin koneessa. Koneeseen reilusti viihdykettä ja evästä ja vaippoja 1/matkatunti (ihan vaan sen takia jos nyt iskee se ripsa siellä ilmassa ;). Unilelu käsimatkatavaraan, ettei tule ylimäöräistä surkuaKäsidesiä, puhdistuspyyhkeitä. Särkylääkkeet, suolatipat, kuumemittari. Jos osaa syödä jo lasten purkkaa, anna sitä nousujen ja laskujen aikana niin helpottaa korvien kanssa. Perille rantalelut, uv-uikkarit, mekaanista aurinko rasvaa, uimakengät (niinkuin joku jo neuvoikin)

Ainiin meillä tais olla oma pussilakana, että on jotai oman tuoksusta vieraassa sängyssä. Puhdistuspyyhkeet oli ihan MUST! niitä tosiaa kannattaa olla! :) Meillä oli tutti pelastus nousujen ja laskujen aikaan, kun vielä kelpas tutti, koska purkkaa ei vielä ole edes kokeiltu. Ja sitten pelkkä joku napostelu nousujen ja laskujen aikaan ajaa kyllä saman asian.

Meillä oli sylilapsena 1v8kk koneessa. Istui iskän sylissä. Ja välillä penkkien välissä lentotyynyn päällä, kun sitä sylilapsien vyötä voi passata ite.

Mä oon aina luullut, että minä pakkaan liikaa kaikkea mukaan ja varaudun kaikkeen mahdolliseen mutta näitä teidän kommentteja lukiessa kuulostaa että ollaan oltu reissun päällä vähän heiveröisellä varustuksella :D

Meillä ei ole kumpikaan lapsi koskaan välittänyt nousuista ja laskuista hölkäsen pöläystä, että ei kannata ennakkoon demonisoida sitä asiaa. Ja lento Turkkiin on aika lyhyt loppujen lopuksi ettei kannata mitään hirveetä kasaa viihdykettä roudata mukaan koneeseen.

Ja kaikki perheet ja lapset on erilasia. Me ollaan reissattu aina ilman käsidesiä ja maitohappobakteereja ja ainoastaan yhdessä kohteessa meni kaikilla vähän maha löysälle (muttei voi vielä ripulista puhua). Mitään maitoja ei olla otettu mukaan; lapset pärjää viikon ilman maitoa jos niitä maitoja ei halua roudata mukaan. Ja jugurttia ovat syöneet, mistä reissussakin saa kalsiumia. Eihän ulkomailla oikein ole tapana käyttää maitoa ruokajuomana.

Me ei omisteta edes rantakenkiä ja lapset yleensä ekana haluaa vaan kävellä siellä hiekassa kuitenkin. Eli vähemmälläkin pärjää ja maalaisjärjellä. Meillä siis tehtynä vajaa kymmenen ulkomaanmatkaa joko yhden tai kahden lapsen kanssa; kaikki eivät toki ole olleet rantalomia.

Kannattaa miettiä mitä ottaisi mukaan viikon reissulle Suomessa niin eiköhän sillä pärjää ulkomaillakin :)

Tähän on pakko vielä lisätä että me ollaan myös tehty monet reissut yhden ja kahden lapsen kanssa ja noi käsidesit ja puhdistuspyyhkeet on mun mielestä ihan maalaisjärjelläkin todella must juttu, myös aikuisilla. Mun mieskin suhtautui niihin aika naureskellen kunnes sairastui malesiassa puoliautiolla saarella todella pahaan ruokamyrkytykseen tai vastaavaan pöpöön. No ei naurattanut silloin kun piti lähteä mantereelle lekuriin tunnin kiikkerällä venematkalla. Lapsi meillä on ollut ruokamyrkytyksessä reissussa kaksi kertaa että ei se ole mitään urbaania legendaa että kyllä siellä ulkomailla on usein eri bakteerikanta ja myös hygieniataso kuin Suomessa. Riippuu toki maasta tämäkin. Mutta nimenomaan Turkki kuuluu niihin maihin mistä vatsapöpön voi helposti saada. Maitohapothan ei mitään tauteja estä, että ne on asia erikseen. Se, mistä itse karsisin on esim. lelut yms koska reissussa riittää ihmeteltävää. Lapsen turvallisuuteen ja matkustusmukavuuteen liittyen voi toki jokainen itse pohtia, mikä on turhuutta, mikä maalaisjärjen käyttöä ja mikä tyhmänrohkeutta... Esim pikkukivirannoilla ei paljon sitä pehmeetä hiekkaa ole, missä tallustella että kyllä mä nyt noo uimakengätkin olen kokenut ihan jo suomen järvissä uidessa pienellä lapsella tosi käteviksi!

Lelut on hyvä lennolla! Paikan päällä niitä ei tosiaan tarvitse, ainakaan me. Maitohapot ehkäisee eri bakteerikannoiltaan olevia vatsapöpöjä, että ei niitä turhaan kehoiteta syömään ennen matkoja.

Käsidesillä ja puhdistuspyyhkeillä (niitä meilläkin on ollut mukana) ei kyllä valitettavasti niitä ruokamyrkytyksiä estä. Musta enemmän maalaisjärjen käyttöä on esim se että juo turistina sitä pullotettua vettä eikä hanasta vettä joka tulee paikallisesta järvestä ja sopii paikallisten mahoille mutta tuskin turistin mahalle.

Järven rannalta kotoisin olevana noille uimakengille en näe edelleenkään tarvetta :D Maalaisjärkeä voi käyttää, että jos on tosi roskainen ranta tai kallioinen että voi pitää kenkiä mutta kelpaa ihan sandaalit siihen tarkoitukseen. Mutta ei lasten kanssa kyllä vaarallisilla rannoilla olla oleiltukaan, että ois tarvinnut tuollaista miettiä.

Ai hyvää päivää :-) Väitellään nyt sitten :-D Kyllä mun mielestä niillä deseillä ja pyyhkeillä monet muut huonosta hygieniasta johtuvat pöpöt saa minimoitua. Varsinkin lapset tökkii ja klähmii kaikenlaista niin ei se mitään liioittelua ole käsiä puhdistaa ennen ruokailua. Se että juo pullotettua vettä kuuluu tietenkin ihan perusjuttuihin...
Euroopassa, erityisesti vaikkapa Kreikassa monet rannat eivät ole hienoa hiekkaa, vaan muodostuvat pienistä kivistä ja niissä ei ole kyllä lapsen kiva paljasjaloin juosta veden ja rannan väliä. Tämä ei mielestäni tee rannasta kuitenkaan vaarallista, vain ikävän tuntuisen ilman sitä uimakenkää. Sandaalit ei siellä vedessä hirveen hyvin pysy jalassa. Ja olen ollut monilla hiekkarannoilla, jossa esim vedessä saattaa olla laavakiveä tai muita kiviä. Minäkin olen karibian ja aasian hienohiekkaisilla rannoilla viihtynyt, mutta ne pikkukivirannat on vähän eri asia. Ja kyllä mä ihan itsekin tykkään mökkirannasta uimaan mennessä käyttää kenkiä, meillä nyt sattuu olemaan kiviä sielläkin...
No mutta, jokainen tietenkin tekee kuten haluaa ja tässäkin asiassa on tietenkin monta näkökulmaa, eri reissuilla on itselläkin ollut tarvetta eri asioille. Aloittaja kysyi vinkkejä reissuun ja niitä nyt ainakin sai :-). Ja ainahan sitä nyt pärjää reissussa vaikka ihan parilla vaatekerralla mutta onhan se mukavampaa olla matkalla jos löytyy vähän muutakin sieltä laukusta.

Mä en ainakaan väitellyt mitenkään sun kanssa, harmi jos koit asian niin :(

Lähinnä kun kerroit perheesi sairastamista ruokamyrkytyksistä Tökkönen niin totesin että niitä ei niillä käsideseillä ehkäise. Sehän on osin arpapeliä että sairastuuko vai ei; toisilla on herkempi maha kuin toisilla esim ja itse voi vaikuttaa siihen mitä syö; jos on epäily että esim liha ei ole hyvin kypsennetty tai ruoka on seissyt pitkään lämpöisessä vaikka jossain katukeittiössä niin en varmaankaan lapselle olisi ensimmäisenä tarjoilemassa sitä. Ja varmaan nyt aika monella ihmisella on normaali käsihygienia? Samoin kuin kotona tullaan ulkoa sisälle niin pestään kädet jne. Eihän se nyt tarkota jos ei vetele käsiään käsidesillä reissussa että on yltä päältä kaikessa liassa :D

Ja siis meissä kahdessa vaan on se ero, että mä olen lapsuuteni kesät vedellyt paljain jaloin milloin missäkin niin uidessa ei kivetkään haittaa. Jos on muuhun tottunut tai on herkät jalkapohjat niin varmasti ne kivet on ikäviä :)

No ihan huumoripohjalta minäkin tässä olin liikenteessä. Lähinnä halusin tuoda esille sen että kukin kokee eri asiat tarpeellisiksi kun vihjasit meidän muiden vinkkaajien kantaneen liikaa tavaraa mukana ;-)

Jos itse olet selviytynyt vähillä "vaurioilla" reissusta niin olette olleet onnekkaita. Ruokamyrkytykset on meidän lapselle tulleet ihan normaalista "turvallisesta" ravintolasta, eikä tapana ole kyllä tarjoilla mitään kyseenalaisia annoksia lapselle. Jos mennään ravintolaan syömään niin meillä noilla pyyhkeillä ja deseillä puhdistetaan kädet siinä pöydässä ja ovat käteviä vaikka retkillä tai jos joutuu käymään esim wc:ssä missä ei ole kunnollista käsienpesumahdollisuutta. Me ei ainakaan reissussa pysytellä hotellilla vaan kierrellään ja käydään autoreissuilla yms missä ei kaikkialla ole sitä käsienpesupaikkaa...

Mutta tosiaan, pointtini on se, että jos yksi pärjää jollain niin joku toinen voi kokea toisen asian hyödylliseksi, eikä sitä kai tarvitse väheksyä vaikkei itselle olekaan tarpeellinen?
Mutta minä poistun nyt tästä ryhmästä anyway, sain tosiaan eilen sen keskenmenon joten meillä ei enää kolmosta odotella. Kivaa reissua ja odotusta aloittajalle! Ja hyvää jatkoa myös muille. :-)

Kiitos hyvistä vinkeistä! Maitohappoja alettiin syömään sunnuntaina, niin on sitten viikko ennen reissua syöty. Itse oon aika tarkka hygieniasta varsinkin raskaana ollessa kun mun vatsa on tosi herkkä. Pojalla sama homma.

Nyt täytyis alkaa pakkaamaan. Vaan motivaatioo reissuun ei ole tän jatkuvan pahoinvoinnin ja väsymyksen takia. No, ehkä se tästä viimeistään reissussa sitten. :/

Musta vaan Tökkönen tuntuu että luet mun tekstejä tahallaan väärin! Mähän nauroin itselleni, että ollaankohan oltu liian heiveröisellä varustuksella reissussa; mä en saa siitä mitenkään väännettyä että te muut pakkaisitte liikaa!

Ja ihan yhtä lailla me kierrellään ja enemmän ollaan omitoimimatkailtu kuin pakettimatkoilla oltu. Kaikkialla ei ole edes vesivessaa ja kerroin kyllä, että meilläkin puhdistuspyyhkeet on ollut mukana.

Musta ei ole toisen väheksymistä jos esittää eriävän mielipiteen. Mä en ainakaan loukkaannu tai vedä herneitä nenään, jos joku toinen kokee asian eri lailla.

Enkä mä koe että ollaan oltu vaan onnekkaita kun vähillä vaurioilla on selvitty; sitä maalaisjärkeä on käytetty ja hoidettu asiat kunnolla ja menty lasten ehdoilla. Jos esim tietää, että on herkkämahainen lapsi niin sen mukaan menee.

Tydi91 Toivottelen jo etukäteen oikein hyvää matkaa! Ja koittakaahan nauttia reissusta! :) Ulkoilman pitäs helpottaa oloihin, että toivottaan jotta lämpimät säät hellisi sua lomakohteessa :)

Takaisin