Ulkomaanmatka 2024 ja raskauden yritys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rouva N
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Rouva N

Silmät suurina ihmettelijä
Elämme kahden lapsen uusperheenä, molemmat lapset biologisesti mieheni. Lapset 6 ja 9v. Olemme jättäneet pois ehkäisyn sillä haluaisimme myös yhteisen vauvan. Olen alkanut stressaamaan sitä, että suunnittelemme matkaa ensi kesäksi etelä-eurooppaan. Matka on koko perheen, mutta etenkin lasten unelma. Ymmärrän että voi tulla eteen tilanne, ettei matka onnistu, jos olen esim juuri viimeisilläni mutta mitä mieltä olette raskaana matkustamisesta tai pienen vauvan kanssa? Jos vauva sattuisi olemaan esim 2kk matkan aikaan, todennäköisesti yrittäisimme lähteä. Yrittämisen keskeyttäminen tai viivyttäminen matkan takia ei tunnu mielekkäältä,olen kuitenkin jo yli 30 vuotias. Voihan olla etten ole edes tullut raskaaksi siihen mennessä ja huolehtiminen on turhaa, mutta elämässäni kaikki tuppaa menemään niin että kaikki kiva osuu juuri päällekkäin ja kumoaa toisensa 😅 tällä hetkellä pelkään ja toivon että tulen raskaaksi 🤣 vertaistukea ja kokemuksia kaipaan ⚘
 
Me käytiin juuri matkalla eri puolilla Eurooppaa ja olen 4 kk raskaana. Meni oikein hyvin! Kannattaa vaan varautua siihen että saattaa tarvita paljon lepoa ja lisäksi ruoan kanssa pitää hieman miettiä mitä syö. Välillä puoliso meni omia menojaan ja minä nukuin päikkärit hotellilla. Loppuraskauden aikana ei muistaakseni enää saa lentää.

Pienestä vauvasta ei ole kokemusta, joten siihen en osaa sanoa mitään, mutta eiköhän sekin voi onnistua kun menee vauvan ehdoilla?
 
Minä ehkä jättäisin yrittämisen parin kuukauden ajaksi siihen väliin kun laskettu aika olisi lähellä matkan ajankohtaa. Loppuraskaudessa lentäminen tosiaan taitaa olla kielletty ja vaikka ei tarvitsisi lentää, ei loppuraskaus ole ehkä sitä aikaa, jolloin pystyy etelän lomasta parhaiten nauttimaan. Ja toisaalta kuukausi (tai pari) synnytyksen jälkeen ei etelän hotelli itselle ainakaan olisi mieluinen paikka.
Yrityksen tauolle jättäminen hetkeksi toisi kuitenkin huolettomuutta matkasuunnitelmiin. Tiedän toki, että tauko yrityksessä voi tuntua mahdottomalta idealta, kun jokainen kuukausi on mahdollisuus…
 
Ehdottomasti pitäisin yrittämisen tauolle!
Loppuraskaus aikaan ei saa lentää, lisäksi lentoyhtiö eli koneen kapteeni voi evätä luvan lennolle osallistumiseen jos on syytä epäillä matkustajan terveydentilan vaarantavan lennon ts iso maha voi riittää estämään koneeseen nousun. Lääkäriltä voi saada lentoa varten todistuksen, jota esitellä kapteenille
Jokainen raskaus voi tuoda mukanaan asioita joiden myötä matkustaminen on vähintäänkin hankalaa (turvotus, tihentynyt virtsaamistarve, kohonnut verenpaine, radio ym) jotka voivat myös vaatia lääkärissä/ kokeissa ravaamista jopa viikoittain.
Juuri syntymän jälkeen en vauvaa turhaan altistaisi pöpökuormille kuten esim passikuva valokuvaamossa ja poliisilaitoksella käynti tunnistamista varten. Määrättyihin maihin matkustettaessa suositellaan myös vauvoille rokotussuojan olemassa oloa. Saisitko matkavakuutuksen voimaan jos suojaa ei voi antaa lapsen pienen koon vuoksi...
Entäpä jos imetys ei onnistu, miten turvaat tarvittavan nesteen saannin kuumassa ilmassa? Olisiko loma loma jos vietät sen vauvan kanssa ilmastoidussa hotellihuoneessa?
Entäpä mille tuntuu ajatus ennenaikaisesta synnytyksestä klinikalla, jossa henkilökunta puhuu pelkkää espanjaa tai ettei matkavakuutus ei sitä maksaisi tai ettet pääsisi paluulennolle, koska jalkasi ovat kapteenin mielestä liikaa turvoksissa.
Lapsille on annettava kasvurauha, jo vauvana!
 
Yritettyäni esikoista pitkään, en henkilökohtaisesti lopettaisi yrittämistä tulevaisuuden suunnitelmien vuoksi. Enkä toisaalta olisi tekemättä suunnitelmia yrityksen vuoksi. Sitä kun ei tiedä kuinka kauan vauvan saanti kestää. Jos nyt olisikin viimemetreillä raskaana tai pieni vauva silloin kun loman pitäisi olla, muuttaisin suunnitelmia vaikka se tylsää onkin. Mutta jokainen tekee kuten tuntuu parhaalta. Jos haluaa varmistaa lomalle pääsyn, tauko yrityksestä voi olla hyvä ajatus. Riippuu kumpi tuntuu tärkeämmältä, lomamatka vai tauoton lapsen yritys.
 
Varaisin sellaiset liput, että ne voi tarpeen vaatiessa siirtää. En laittaisi yritystä tauolle enkä myöskään laittaisi muutakaan elämää tauolle.

Matkailla voi myös pienen lapsen kanssa, koska siinäkin maassa syntyy ja kasvaa vauvoja, eikä vauvan ravinto ja hoito ole sellainen asia, jota vain Suomessa osataan tehdä. EU sääntelee korvikkeita, joten sekin on EU:ssa joka paikassa samanlaista. Vaippoja ja muuta tilpehööriä löytyy ainakin Espanjasta oikein hyvin.

Eurooppalainen sairaanhoitokortti https://www.kela.fi/eurooppalainen-sairaanhoitokortti kannattaa muutenkin olla kun Euroopassa matkustelee. Tämän myöntää Kela, ja sillä pääsee paikallisten tavoin paikalliseen hoitoon, eli ei tarvitse pelätä kalliita sairaanhoitomaksuja. Omat vanhempani käyvät mieluummin Espanjassa terveyskeskuksessa kuin Suomessa, koska siellä on paremmat resurssit, halvemmat hinnat ja hoitoon pääsee nopeammin.

Viimeisellä raskauskuukaudella ei oteta lentokoneeseen, ja toisaalta jos alkuraskaudessa sattuu osumaan kohdalle vaikkapa hyperemeesi, ei matkailu välttämättä ole vaivan arvoista. Myöskään ihan vastasyntyneen kanssa ei välttämättä kannata matkailla, koska hetkihän siinä menee syntymän jälkeen, ennen kuin elämä alkaa rullata taas ja jälkivuotokin asettua. Ja vähän menee aikaa myös paperitöihin, ensin pitää ilmoittaa nimi väestörekisteriin ja vasta sen jälkeen voi hakea passia käymällä poliisiasemalla, ja sitten vielä odottaa se viikko passin saapumista.

Lentoyhtiö vaatii raskaanaolevilta tiettyjen viikkojen välillä lääkärintodistuksen, mutta se on aika myöhäisessä vaiheessa. Se myös lähetetään lentoyhtiölle netissä eikä sitä koneessa "esitellä kapteenille". Itse olin työmatkalla joskus 5. kuulla, eikä silloin kysytty mitään, vaikka maha jo hyvin nökyikin. Kapteeni ei käy mittaamassa raskausmahan kokoa tai katsomassa ovatko matkustajien jalat turvoksissa. 😂Tukisukat kannattaa ottaa lentokoneeseen.
 
Muokattu viimeksi:
Varaisin sellaiset liput, että ne voi tarpeen vaatiessa siirtää. En laittaisi yritystä tauolle enkä myöskään laittaisi muutakaan elämää tauolle.

Matkailla voi myös pienen lapsen kanssa, koska siinäkin maassa syntyy ja kasvaa vauvoja, eikä vauvan ravinto ja hoito ole sellainen asia, jota vain Suomessa osataan tehdä. EU sääntelee korvikkeita, joten sekin on EU:ssa joka paikassa samanlaista. Vaippoja ja muuta tilpehööriä löytyy ainakin Espanjasta oikein hyvin.

Eurooppalainen sairaanhoitokortti https://www.kela.fi/eurooppalainen-sairaanhoitokortti kannattaa muutenkin olla kun Euroopassa matkustelee. Tämän myöntää Kela, ja sillä pääsee paikallisten tavoin paikalliseen hoitoon, eli ei tarvitse pelätä kalliita sairaanhoitomaksuja. Omat vanhempani käyvät mieluummin Espanjassa terveyskeskuksessa kuin Suomessa, koska siellä on paremmat resurssit, halvemmat hinnat ja hoitoon pääsee nopeammin.

Viimeisellä raskauskuukaudella ei oteta lentokoneeseen, ja toisaalta jos alkuraskaudessa sattuu osumaan kohdalle vaikkapa hyperemeesi, ei matkailu välttämättä ole vaivan arvoista. Myöskään ihan vastasyntyneen kanssa ei välttämättä kannata matkailla, koska hetkihän siinä menee syntymän jälkeen, ennen kuin elämä alkaa rullata taas ja jälkivuotokin asettua. Ja vähän menee aikaa myös paperitöihin, ensin pitää ilmoittaa nimi väestörekisteriin ja vasta sen jälkeen voi hakea passia käymällä poliisiasemalla, ja sitten vielä odottaa se viikko passin saapumista.

Lentoyhtiö vaatii raskaanaolevilta tiettyjen viikkojen välillä lääkärintodistuksen, mutta se on aika myöhäisessä vaiheessa. Itse olin työmatkalla joskus 5. kuulla, eikä silloin kysytty mitään, vaikka maha jo hyvin nökyikin. Kapteeni ei käy katsomassa ovatko matkustajien jalat turvoksissa. 😂 Tukisukat kannattaa ottaa lentokoneeseen.
Kentällä ennen koneeseen nousua tapahtuvassa vika tarkastuksessa oleva kenttä henkilökunta on velvollinen ilmoittamaan koneen kapteenille mahd havaitsemistaan matkustajien ongelmista (fyysinen ja psyykkinen kunto, vahva päihtymys).
 
Kentällä ennen koneeseen nousua tapahtuvassa vika tarkastuksessa oleva kenttä henkilökunta on velvollinen ilmoittamaan koneen kapteenille mahd havaitsemistaan matkustajien ongelmista (fyysinen ja psyykkinen kunto, vahva päihtymys).
Vaan ei turvonneista jaloista. 😂 Muuten harvempi eläkeläinen kävisi Espanjassa. Myöskään mahan koolla ei ole merkitystä -- kun lääkärintodistus on lähetetty asianmukaisesti, sillä mennään, koska valtaosa piloteista ei ole lääkäreitä ja lääkärintodistuksen kirjoittanut taas on lääkäri.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top